První rozhovor s šéfem NG: Nebudu arbitrem všeho dění

Pavel Kroulík
17. 5. 2011 20:20
Vladimír Rösel: Galerie potřebuje správní radu
Foto: ČT24

Rozhovor - Pouhý den poté, co se od ministra kultury dozvěděl, že bude v čele Národní galerie střídat Milana Knížáka, poskytl ekonom Vladimír Rösel obsáhlý rozhovor redakci Aktuálně.cz.

Jmenován bude 1. června. Za důvod, proč coby manažer a bankéř porazil další uchazeče o prestižní funkci, označil to, že nabídl řešení, která fungují v zahraničí. Navíc se s ministrem Jiřím Besserem shodl, že změna musí přijít zvenčí, nikoli od odborníků zevnitř galerie.

A.cz: Jaký je váš dojem z jednání s ministrem Besserem? Co u vás nejvíc ocenil a co si myslíte, že rozhodlo o vašem vítězství?

Odpovědnost a konzistence. Velice ocenil strukturovanou přípravu a předložení srovnatelných řešení - tedy toho, jak to jinde ve světě dlouho a dobře funguje - a také referencí na podobné instituce, které jsem během pohovorů demonstroval nejen komisi, ale i u pana ministra.

A.cz: Co je základem vaší koncepce?  V jakém stavu přebíráte NG?

Tato odpověď bude předmětem tiskové konference po nástupu do NG.

Foto: Jan Langer

A.cz: Řekl jste, že NG je velmi dobře řízena odborníky a v čele potřebuje spíše manažera. Ale také, že "galerie je v situaci neodkladné restrukturalizace zejména v oblasti řízení, nákladů a vnější komunikace". Znamená to, že NG má podle vás odborníky, kteří ale neumějí hospodařit? A jak je to chcete naučit?

Je to otázka systému a procesů, které se od roku 1989 změnily málo, pokud vůbec. Bohužel obecně kunsthistorici- kurátoři u nás především bádají, přednášejí na školách a píší knihy - proto jsou i sami sebou kritizováni za stav, ve kterém se nachází obsah a dramaturgie sbírek i hodnocení jejich vlastní práce. Jinými slovy jsou většinou ponořeni do své autorské a kurátorské sebeprezentace.

Pokud srovnáte pracovní náplň kurátora v například v Metropolitním muzeu a v NG, zjistíte rozdíl - ale to není kritika odborných pracovníků, to je o přístupu a možnostech jejich realizace. Moje role bude především dát odborníkům prostor a vytvořit prostředí, které jim umožní kreativně řešit obsah i dramaturgii sbírek a výstav. Ale zároveň ty zájmy a názory uvádět do souladu se zájmy a názory nejširší veřejnosti a pro galerie-muzea definované cílové skupiny včetně sponzorů.

Foto: Aktuálně.cz

Pro srovnání: nezaregistroval jsem, že by některý z odborníků-kandidátů ve své koncepci měl snahu srovnávat NG se světovými institucemi. A že by právě v oblasti řízení, vnitřních procesů, systémového přístupu, měření výstupů nebo plnění cílů popsal parametry, jak bude naplňovat a měřit efektivitu.

Řízením odborníky mám na mysli jejich příspěvek k naplňování funkcí a rolí Národní galerie - tedy hlavně sbírkotvorné funkce. Odborníci znají sbírky výborně, mají k nim dlouholetý vztah, na tom se dá budovat další kurátorské zpracování obsahu pro prezentaci veřejnosti. Mají i vědecké úspěchy, na které jsou schopni získávat granty.

Restrukturalizace je ale především o změně přístupu - a ten lze udělat v tomto případě jen za přispění někoho zvenčí. Někoho, kdo přinese nové návyky, znalosti a zkušenosti prozatím v oboru běžně neuplatňované. Změny, které se očekávají, nemohou realizovat "odborníci" sami uvnitř instituce. To je myslím - kromě prezentovaného konfliktu zájmů - také hlavní motto rozhodnutí pana ministra a zhodnocení situace, ve které se "odborníci-specialisti" nacházejí.

Milan Knížák
Milan Knížák | Foto: Petr Novák, Wikipedia

A.cz: S čím tedy přicházíte ze světa byznysu a bank? Chcete aplikovat svoje zkušenosti na veřejný sektor? Je to přenositelné? Nejsou ty dva světy zcela rozdílné?

Ano je to přenositelné a je to i jediné východisko ze stavu, ve kterém se nejenom Národní galerie nachází. Podívejte se, kdo je ve správních radách těchto světových institucí; jakou roli tam členové plní. Sám jsem v minulosti byl několik let ve správní radě jedné britské "neziskové" organizace, tedy tuto zkušenost mám zažitou a odzkoušenou.

A.cz: Ministrovi Besserovi je blízká představa, že státní instituce vedou manažeři, kteří takřka nezasahují do odborné činnosti. Ale jak to vypadá v realitě? Je to možné oddělit?

Mně blíže známý anglosaský model řízení ústředních sbírkových institucí může být návodem. Tedy jsou tam kurátoři, jsou tam ředitelé sbírek, vše zastřešuje výkonný ředitel a ten je kontrolován správní radou, která plní i funkci interní podpory výkonného vedení. Členové správní rady podle svého profesního profilu vstupují jako mentoři či poradci do výkonných procesů.

Tento model jsem měl možnost poznat podrobněji v British Museum, kde jsem zpracoval koncepčně-kvalifikační materiál a ucházel se o post člena správní rady. Pan ministr mluví o zpracování návrhu změny statutu, který by umožnil v budoucnu podobný systém. Jinými slovy, generální ředitel není arbitrem všeho, co instituce dělá, neměl by být jejím zosobněním - jako  byl historický model vedoucích osobností Národní galerie.

Foto: Jan Langer

A.cz: Jak hodnotíte působení Milana Knížáka ve funkci? Byla jeho kritika oprávněná? Případně v čem?

Je nevhodné, aby nastupující hodnotil svého předchůdce; to lze až s odstupem času a po podrobném seznámení se se stavem instituce, pokud by tomu tak vůbec mělo být. NG se nachází v novém a jiném prostředí, než ve kterém ji řídil pan profesor. Mnoho věcí se změnilo od roku 1999; a to nejenom technologicky a přístupově, tedy kromě finančních zdrojů - příspěvků od státu. 

Opět se můžete podívat na Metropolitní muzeum: na vztah bývalého ředitele se současným, na to, jak rozvíjet instituci v tom, v čem jí to bude umožněno daným ekonomickým prostředím. V mém případě to je obsah a dramaturgie sbírek.

A.cz: Máte tedy jako vzor nějakou zahraniční instituci a proč? Jaké máte kontakty do zahraničí?

Pobýval jsem ve sbírce Peggy Guggenheim v Benátkách, znám British Museum a Wallace Collection v Londýně, zajímám se intenzivně o další rozvoj Tate Modern, sleduji americké instituce jak na východním tak západním pobřeží. Díky své profesi investičního bankéře mohu vnímat tyto instituce také přes různé poměrové ukazatele a srovnávat, co mnozí nejspíš nesrovnávají. Mohu tak ukázat reálné cesty řešení, nikoli experimenty, vybrat a obhájit realizaci.

A.cz: Máte už jasno, jaký bude váš první krok, který zaznamená veřejnost?

Ano, bude opět představen na tiskové konferenci.

Veletržní palác dostal smrdutou nadílku
Veletržní palác dostal smrdutou nadílku | Foto: Bleskově
 

A.cz: Je NG dostatečně financovaná? A pokud ne, jakým směrem by se mělo zlepšení ubírat.

Cílem kromě jiného je zvýšit objem vlastních příjmů - tedy ty příjmy, které nepředstavují příspěvek od zřizovatele. Pracoval jsem kromě jiného se značkovými produkty, tzv. rychloobrátkovým zbožím, jako ředitel výrobní a zároveň distribuční společnosti. Můj materiál pro tuto oblast zpracovaný pro správní radu British Museum bude jistě dobrým příkladem i pro možnosti řešení této oblasti v Národní galerii.

A.cz: Jak by měl vypadat nový statut a co by měl obsahovat?

Stojí především na zavedení institutu správní rady. Ostatní podrobnosti budou předmětem další diskuze s ministerstvem a legislativních možností.

A.cz: Bude Vít Vlnas, o němž mluvil ministr Besser, vaše "dvojka" ve funkci jakéhosi šéfkurátora? Jaké další spolupracovníky si přivedete?

Pan profesor Vlnas představuje kontinuitu sbírkotvorné činnosti NG, za tímto účelem se i změní organizační struktura.

A.cz: Počítáte případně se spoluprací s poraženým finalistou z konkursu?

Vážím si docenta Jiřího Fajta, je uznávaným specialistou na středověké umění; mám za to že je svým naturelem tzv. freelance curator. A je mým zájmem v budoucnu oživit dramaturgii výstav a stálých expozic o účast hostujících kurátorů.

A.cz: S kým se stýkáte z "uměleckého světa" a jaké jsou vaše osobní preference, co se týče (nejen) výtvarného umění?

15. a 16. století; italská a německá malba mně oslovuje svým příběhem a historickým kontextem. Ve sbírce Peggy Guggenheim jsem se zabýval moderním uměním. V kunsthistorii mne zaujala teoretická pojednání od Francise Haskella a jeho socio-historický pohled na problematiku. Případně ještě doplněný o ekonomicko-historické reálie - které vysvětlují "mnohé", což však někteří odborníci bohužel někdy opomíjejí.

Čtěte také:
Národní galerii povede ekonom, Knížáka střídá Rösel
Adepti na šéfa NG opět u Bessera. Jasno bude v pondělí
Ministr začal oficiálně hledat Knížákova nástupce v NG

Knížák se podle soudu nemusí omlouvat Fajtovi
Fajt: Nevím, zda se znovu budu ucházet o šéfa NG
Besser má komisi, jež určí nový směr Národní galerie
Besser zřejmě vypíše nové výběrové řízení na šéfa NG
Besser: vyřeším situaci kolem šéfa NG do konce srpna

 

Právě se děje

Další zprávy