Proč mluví Terapie česky? Aby mohla zářit z plakátů

Martin Svoboda
1. 11. 2013 14:50
Je úspěch seriálu Terapie reálný, nebo jen výsledkem precizní kampaně?
Tereza Brodská.
Tereza Brodská. | Foto: HBO

Glosa - Která televize vysílá seriál Terapie? Pokud umíte odpovědět na tuto otázku, vezete se na stejné vlně jako všichni, kteří následují reklamní kampaň k sérii, jejíž jazyková mutace má upozornit právě na existenci placené televizní značky v České republice. Jinak by totiž Terapie jen těžko vznikla.

Začněme ale popořádku. Americký seriál In Treatment, u nás uvedený v České televizi s tradičně příšerným dabingem pod názvem V odborné péči, patří mezi vrcholné dramatické televizní projekty. Na základě izraelské předlohy se povedlo předvést atraktivní svět psychoanalýzy přesně na hranici popularizující zkratky a reality.

Projekt Rodriga Garcíy (Rodina Sopránů, Odpočívej v pokoji) těžil z originálního konceptu pěti odvysílaných epizod týdně, což u dramatických seriálů není zvykem, a samozřejmě pečlivého obsazení v čele s vynikajícími Gabrielem Byrnem (Obvyklí podezřelí, Millerova křižovatka) a Dianne Wiest (jedna z dvorních hereček zlaté éry Woodyho Allena).

Proč musela vzniknout česká Terapie, bylo ale z pohledu diváka poměrně těžko pochopitelné. Autoři tvrdili, že chtějí osvědčené silné příběhy čtyř pacientů a psychologa přenést do tuzemského prostředí, aby mu porozuměli i Češi. 

To se může zdát jako poněkud přehnaná starost. Předpokládám, že publikum se zájmem sledovat psychologické drama by americkou verzi pochopilo velmi dobře. A nenapadá mě jediný důvod, proč by nemělo. Na oslovení zcela náhodných diváků neschopných porozumět "americkým" problémům pak námět beztak působí cize, vždyť fenomén osobních psychologů do Čech sotva začal pronikat.

Lokalizovat nelokalizovatelné

Nicméně seriál pod názvem Terapie vznikl a jak je u HBO dobrým vznikem, podařilo se ho medializovat pomalu coby televizní událost sezóny. Jíž se samozřejmě nestal, ačkoliv bylo svým způsobem krásné uvěřit alespoň na chvíli iluzi, že by takto ze své podstaty náročně koncipovaný projekt oslovil masy a mohl nastolit nějaký trend. Vyšší sledovanost odpovídala luxusní propagační kampani, takže rozhodně nejde o zvláštní úspěch.

Těžko hádat, komu má být seriál vlastně určen. Jistě ne obdivovatelům „původní" americké verze, protože náměty zůstaly prakticky totožné. Sledovat Terapii se pro znalé publikum stává pouze o něco hůře realizovanou rekapitulací. Navíc poněkud démonický Karel Roden vypadá oproti Byrneovi spíš jako adept na návštěvu psychologa, ne člověk, jemuž byste se coby psychologovi chtěli svěřovat s nejniternějšími problémy. Proto některé scény působí spíš nechtěně komicky než dramaticky.

Tvůrci jsou tedy odkázáni na diváky, kteří originál neviděli a nemají potřebu ho zpětně dohledávat. Jistě to není malá skupina, pořád se však vkrádá otázka, proč to celé točit znovu a nepořídit spíš kvalitnější dabing s pozdější reprízou v původním znění s titulky.

V žádném ohledu se sice nedá říct, že by Petr Zelenka odvedl špatnou práci, jen se zkrátka pokusil spravit něco, co nebylo rozbité, tedy lokalizovat seriál, který lokalizaci nepotřebuje. Nejde přece o mexickou telenovelu ze zcela neznámého prostředí.

Zároveň si na sebe Zelenka upletl bič, protože námět, ač pro tuzemského diváka plně srozumitelný, rozhodně tuzemsky nevyhlíží, takže paradoxně právě lokalizace vnáší do bezproblémové pochopitelnosti zmatek.

Dokonalý PR produkt

Přece bychom však našli úhel pohledu vnášející do celé té záhady o "přebytečné" existenci české mutace světlo. Není tajemstvím, že pro placené televizní stanice je zásadní především udržet své jméno v povědomí. Tady Terapie skutečně prokázala službu jako skvělý subjekt reklamní kampaně, jež víc než na seriál upozorňuje na výrobce, tedy HBO.

Při uvedení první série byla všude. V časopisech, novinách, na plakátech v ulicích i na internetu. Kulturní novináři byli právem nadšení, že mohou informovat o něčem tuzemském a přitom ne hloupém, na což v televizi nejsou zvyklí, takže se nafukovalo, zveličovalo a přehánělo. Chválilo se vlastně už před premiérou, a to i na místech předčasnému nadšení obvykle odolávajících.

Šlo skutečně o bezchybný PR projekt, a není proto divu, že ke startu je připravená druhá série, jež se snad vydá víc vlastní cestou, zaměřená tentokrát na smrt. Oproti první, jež se soustředila na sex. Se stejným týmem, samozřejmě Karlem Rodenem a novými pacienty - podobně jako v americké verzi. Reklamní žně sice HBO tentokrát nejspíš nečekají, jistě znají to o opakovaném vtipu, přesto se daří alespoň částečně zrekonstruovat onu iluzi důležitosti a všudypřítomnosti "velké televizní události".

Nic z toho nepíšu se záměrem HBO vytknout praktiku, kdy lze vlastně celý seriál považovat za reklamu na televizní stanici. Naopak. Jde o veskrze profesionální přístup a česká konkurence by se měla velmi pozorně dívat a učit, jak dokáží producenti s know how nejen tvořit na poměry ambiciózní produkty, ale navíc jich využívat jako „maskotů", tedy propagovat se skrze kvalitu, ne vtíravé lidové srandy.

„Potenciální zákazník", který jde po ulici a uvidí plakát na Terapii, na ni jen málokdy dostane zálusk, zato si však spojí obraz tak protěžovaného a chváleného projektu se značkou HBO. Při pořizování satelitní televize si dá tím spíš dobrý pozor, aby tato stanice nechyběla v jejím výběru. Ne že by chtěl sledovat zrovna eskapády Karla Rodena, ale vědomí přítomnosti tohoto medializovaného projektu samo o sobě láká. To platí nejen pro Terapii, ale i Hořící keř, další ze skvělých PR akcí HBO.

Terapie - druhá řada, Trailer
Terapie - druhá řada, Trailer

Terapie ale na rozdíl od minisérie Agnieszky Holland postrádá reálnou kvalitu a její pověst je spíš dobře nafouklou a udržovanou bublinou. Přinejlepším jde o řemeslně obstojnou napodobeninu. Měla vzniknout mutace něčeho ceněného a dva lidé v jedné místnosti řešící sex a nově smrt byli zkrátka co do dramaturgie nejsnadnější volbou. 

Podobné uvažování ale patří mezi standardy světové televizní tvorby a jistě není špatně, že se tyto standardy pomalu projevují i u nás. Pak je totiž pravděpodobnější, že vznikne i seriál, o němž se sice bude méně mluvit, ale zato v něm nalezneme nezpochybnitelnou kvalitu. Cestu mu vyšlapají ti, u nichž tomu bylo naopak.

Druhá série Terapie se začne vysílat 4. listopadu. Na jaké že stanici?

 

Právě se děje

Další zprávy