Vysoká hra Petra Šišky televizní soutěže ani ČT nespasí

Helena Zikmundová
12. 2. 2011 17:40
Mají dnes ještě klasické televizní soutěže co ukázat?
Foto: ČT - Lenka Hatašová

Praha - Hluchá sezóna českých televizí pokračuje. Zatímco Nova sází na levné seriály a Prima na stejně levné reality show, ČT1 začala o čtvrtečních večerech vysílat další klon milionářských televizních soutěží pod názvem Vysoká hra.  Uvádí ji Petr Šiška z někdejšího pořadu Nic než pravda, moderátor tak prostý jakékoli osobnosti, že jakmile mluví déle než deset vteřin v kuse, přestanete poslouchat a letargicky zíráte na jeho lesklou holou lebku.

Vysoká hra vychází z licence původně nizozemského pořadu Risking It All; pokud ale někdo čekal trochu vzrušení uprostřed veřejnoprávního kómatu, měl smůlu. Hned první díl potvrdil, že ČT zvládne spolehlivě odšťavit už tak poměrně suchý materiál.

Foto: ČT

Předně, princip se až moc podobá Milionáři, přitom postrádá i jeho drobnou stopu napětí. Pravidla zabíjí jakoukoli gradaci: účastník začíná s jedním milionem korun, a jak o něj postupně přichází, jemu i divákovi to celé začíná být stále víc buřt. 

Ano, krevnatější nebo vtipnější průvodce by si s tím možná poradil. Moderátorská Šiška je ale ráda, když se zvládne zeptat, odkudpak k nám soutěžící přijel a čím se to živí.

Jako malé děti

Co kdyby ale všechno bylo profesionálně zvládnuté? Mají vůbec soutěže ještě co nabídnout dnešnímu divákovi, který toho už viděl tolik?

Foto: Aktuálně.cz

Soutěže patří k vůbec nejstarším formátům, které se v televizi objevily. Dává to smysl: každé nové médium z nás na začátku znovu udělá děti fascinované hrou. Pro začátky televize byly typické soutěže s kombinací kvízu a fyzické disciplíny - čím přímočařejší, tím lepší. Bylo to infantilní, leckdy to nedávalo smysl, ale publikum to milovalo.

Formátu se dařilo hlavně v USA, a jak se do hry dostávaly větší peníze, vzniklo i základní rozdělení, které víceméně funguje dodnes: přes den neškodné kvízy pro křížovkáře o pár tisícovek, ve večerním prime timu se hraje o miliony a na dramatický efekt. Až do 80. let vznikly v USA desítky pořadů. Zdaleka ne všechny přežily víc než sezonu, ale byly mezi nimi i dodnes vysílané nebo napodobované klasiky.  Proto se třeba snad v každém americkém sitcomu dřív nebo později objeví narážka nebo celá zápletka postavená na slavné soutěži.

Zásadnější skok nastal koncem 90. let, kdy se zdálo, že soutěžní show jako televizní fenomén v Americe definitivně ustupuje ze zájmu, například ve prospěch talk shows. 

Foto: Aktuálně.cz

Podobně jako později v případě reality TV ale přišel nový vliv ze Spojeného království. Americká televize převzala nejprve britský pořad Who Wants To Be A Millionaire (Chcete být milionářem?) a později The Weakest Link (Nejslabší! Máte padáka!).  Britům se tak podařilo nejen dostat na obrazovky v USA šikanu v hlavním vysílacím čase, ale navíc oživit celé odvětví televizní tvorby.

Pád do vody a kopanec do koulí

Od té doby se toho ovšem moc nezměnilo; naopak v době reality shows klasické soutěže vypadají uzívaně. Zdaleka tu nejde takové drama, na jejich účastníky se hůř kouká a kamera se marně pokouší vytvářet dojem, že se tu opravdu něco děje.  Jenže neděje. Soutěž, kde několik lidí sedí nebo postává a střídavě na sebe mluví, je zhruba stejně dynamická jako nedělní politická debata.

Kam tedy mohou televizní soutěže směřovat, když se za zenit pomalu posouvá i reality TV? Jedna cesta vede do Japonska, ráje bizarních a dětinských her, při kterých se křičí, skáče, leze, tančí, chodí po rukou a mlátí; často až za práh bolesti. V podstatě si představte Hry bez hranic, kde Marcelu Augustovou nahradil uřvaný puberťák s růžovými vlasy, a když Pepa z Příbrami v kostýmu mrkve doběhne do cíle jako poslední, dostane elektrošok do varlat.

Foto: Aktuálně.cz

Japonské televizní soutěže jsou tak proslulé, že v Americe vymysleli pořad s názvem I Survived A Japanese Game Show (Přežil jsem japonskou televizní soutěž).  Nutno ovšem dodat, že s touto výjimkou jsou západní reprezentanti žánru samozřejmě ohleduplnější ke zdraví účastníků.

V každém případě jde de facto o upřímný a otevřený návrat k oné hravosti z počátků televize, jen překážková dráha je dnes mnohem větší a účastníci občas dostanou i přilbu. Technologický pokrok je úžasná věc. Můžeme se rozčilovat nad pitomostí takových pořadů, protože mají potenciál k radostnému vymývání mozku a nadbíhání současné "kultuře atrakcí", ale ve své jednoduché fyzičnosti jsou zároveň svým způsobem přímočaré a čisté.

Asi nejznámějšího zástupce v kategorii představuje soutěž Wipeout (Drtivá porážka), kterou u nás vysílá TV Barrandov.  Svým způsobem jde o dokonalý koncept: jednoduchý princip, který by pochopil i jezevčík, fyzický humor jako z Toma & Jerryho a tisíc způsobů, jak může člověk spadnout z překážky do vody.  Je to rychlé, barevné, hýbe se to, vydává to zvuky a nemohlo by to být srozumitelnější.  Nova a Markíza mají v záloze hotovou první řadu české-slovenské verze Wipeoutu; zatím ovšem běžela jen na Ukrajině a není jasné, kdy se jí dočkáme.

Soutěž jako aréna pro komiky

Foto: Aktuálně.cz

Alternativou je i směr úplně opačný, typický právě pro zmiňovanou Británii. Takzvané „panel shows" nebo „panel games" se vlastně silně podobají běžným vědomostním kvízům, jen s účastí známých komiků a herců. Bohužel nejsou tolik atraktivní a špatně se převádějí do jiného prostředí. U nás doposud existoval asi jediný nesmělý zástupce, primácké Hádej, kdo jsem, ke kterému se aktuálně na stejné stanici přidává improvizační Partička s dvojicí Suchánek - Genzer. 

Panel shows mají dostatečnou úroveň a vděčné publikum víceméně jen v  zemích, kde existuje tradice stand-up komiky a skečových pořadů. Baviči tuzemského typu na to příliš nestačí; jsou potřeba rychlé a přesné reakce, nápady i nezbytná úroveň sebeironie. Když se to povede, vznikne třeba drzá politická satira jako Mock The Week, hudební kvíz zesměšňující populární hvězdy jako Never Mind The Buzzcocks nebo vědomostní soutěž QI s oblíbeným Stephenem Fryem. O body většinou nejde, udělují se podle nálady moderátora a nikdo nic nevyhrává.

Ano, přísně vzato už nemají panel shows s běžnou soutěží moc společného.  A co je horší, vyžadují pravidelný přísun komediálních talentů nebo aspoň solidní počet těch starých, nicméně pořád stejně kousavých.  Za deset let budeme mnohem spíš sledovat osmou řadu Drtivé porážky než podvratné vtípky a chytré parodie.

Aspoň jedna jistota ale zbývá.  Až v roce 2025 vznikne mezinárodní speciál Superdrtivá megaporážka, který vzbudí válečný konflikt a nakonec srovná se zemí všechno od Košic do Aše, z trosek spáleného města budou poslední přeživší zaměstnanci ČT Brno do temného mlčenlivého vesmíru dál vysílat AZ Kvíz.

 

Právě se děje

Další zprávy