Britské hudební Vánoce dobyly zpívající manželky vojáků

Karel Veselý
26. 12. 2011 8:00
O vánoční hit bojovala i Nirvana a vítězky X-Factoru
Foto: www.mirror.co.uk

Londýn - Už se zdálo, že vánoční žebříček bude v Británii letos opět snadným soustem pro popové hvězdičky produkované televizní soutěží X-Factor. Jenže pak povstal zcela nečekaný soupeř - stočlenný sbor manželek britských vojáků bojujících v Afghánistánu. A své tažení dotáhl do jednoznačného konce.

Jejich skladbu Wherever You Are si jen za první tři dny prodeje koupilo přes 300 tisíc Britů a singl nezadržitelně zamířil k nejprestižnějšímu hitparádovému vítězství roku. Daleko za sebou nechal všechny soupeře z letošní silné sestavy - nakonec se ho prodalo 556 tisíc kopíí, což je víc, než by daly dohromady zbylé skladby na prvních 12 místech.

Foto: Aktuálně.cz

Naopak zcela propadl i hlavní reprezentant nezávislých akcí vyzývajících k boji proti umělé hudbě - i když aktivisté chtěli protlačit na vrchol tak populární skladbu jako Smells Like Teen Spirit od Nirvany.

Wherever You Are se stal nejrychleji prodávaným singlem posledních šesti let. Skladba v podání Military Wives Choir mizela o vánočním týdnu (18. - 24 prosince) z digitálních i kamenných obchodů šestkrát rychleji než největší konkurent, coververze devět let staré písně Cannonball zpěváka Damiena Rice v podání projektu Little Mix.

Tato dívčí čtveřice na konci listopadu zvítězila v X-Factoru jako vůbec první kapela a ve vánočním žebříčku nakonec skončila druhá. Novopečeně korunované talenty z televize vydávají své singly tak, aby mohly útočit na vánoční číslo jedna; tentokrát by ale Little Mix na jedničku zdaleka nestačily ani vysoké prodeje z premiérového týdne - jejich 210 tisíc překonaly manželky vojáků za dva dny.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

I za nečekaným úspěchem válečných manželek ale stojí televize; sbor se dal dohromady před kamerami BBC ve čtvrté sérii reality show Choir. Populární velšský propagátor sborové hudby a moderátor Gareth Malone se v něm pokouší dát dohromady lidi, kteří ke společnému zpěvu  nemají zrovna blízko.

Po puberťácích z chlapecké školy, nezaměstnaných nebo paralympionicích vzal pod křídla manželky a přítelkyně britských vojáků odvelených do Afghánistánu. Ve třech dílech show s nimi nazkoušel skladbu, kterou v listopadu předvedly v Royal Albert Hall na benefici organizace Britská královská legie.

Foto: Aktuálně.cz

Autorem Wherever You Are je další Velšan Paul Mealor, skladatel, který se proslavil hudbou pro svatbu prince Williama. Text je složený z úryvků z dopisů, které si vyměňují vojáci se svým nejbližšími. Výtěžky půjdou na konto charitativních organizací pro veterány a jejich příbuzné. Na dobročinné účely nakonec putují i zisky konkurentek z Little Mix.

Triumf Military Wives Choir už v polovně týdne uznali i bookmakeři, když ukončili přijímání sázek na číslo jedna. Britové si pak mohli vsadit, jestli Wherever You Are prodá více než milion kusů. To se naposledy podařilo před devíti lety čerstvému vítězi televizního Pop Idolu Willu Youngovi se singlem Anything Is Possible/Evergreen, který si koupilo 1,1 milionu Britů.

Cesta Military Wives Choir připomíná cestu Suzane Boyle. Nikdo nezpochybňuje čisté gesto manželek veteránů, ale i jejich úspěch se nachází v průsečíku několika trendů - mezi hledáním umělých hvězd z lidu, internetovým aktivismem, vlnou amatérských zpěváků, virálně šířenou zábavou a dojetím. A možná ze všeho nejvíc je to ukázka, jak dnes umí média tyto fenomény zužitkovat.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Na všeobecné popularitě Wherever You Are si už přihřála polívčičku i britská vláda, která navrhla, že singl by mohl být zproštěn DPH. Všechny úvahy o mediálních trendech ale nakonec přehluší dávka emocí, které posluchače při Wherever You Are zasáhnou - v doprovodu dojemného klipu, v němž defilují kromě manželek i jejich rodinné fotografie, je to nálož vskutku smrtelná.

Skladbě výrazně pomohl rozhlasový DJ Chris Evans, který ji začal protáčet v ranní show na BBC Radio 2. Rozhlasoví speakeři jsou důležitými hybateli za oponou žebříčkových úspěchů. Chris Moyles z Radio 1 tak letos výrazně pomohl kampani, která se snažila na vrchol dostat skladbu Dominic The Donkey natočenou v 60. letech italsko-americkým zpěvákem Lou Montem. Vánoční píseň o oslíkovi Santa Clause to i díky němu dotáhla až na třetí místo.

Justin Bieber a Mariah Carey.
Justin Bieber a Mariah Carey. | Foto: Aktuálně.cz

V roce 2009 se proti tyranii umělé pohody postavili manželé Morterovi z Essexu, kteří zorganizovali mohutnou kampaň a díky Facebooku na číslo jedna dostali rap-metalové hrdiny Rage Against The Machine a jejich song Killing In The Name. Skladba se stala historicky prvním vánočním číslem jedna distribuovaným výhradně po internetu.

Letošních akcí bylo víc, ale všechny nakoneec zastínila senzace YouTube, dvaadvacetiletý zpěvák Alex Day s parodickou skladbou Forever Yours. Vydal ji vlastním nákladem a o propagaci se stará amatérský videoklip, který už vidělo přes 2,5 milionu uživatelů. Nakonec to dotáhl až na 4. místo. Jeho úspěch se dá přičíst sympatickému internetovému kutilství i fascinací neumětelským popem. Forever Yours je tak prvním singlem v britské Top 10 od hudebníka bez nahrávací smlouvy s vydavatelskou společností.

Smells Like Teen Spirit překvapivě skončila až na 11. místě, přestože jeho slavná "mateřská deska" Nevermind slaví letos 20 let a hodně se o ní mluvilo. Možná mu uškodilo, že nezávislou aktivitu o vánoční číslo jedna pro Kurta Cobaina podpořila i nahrávací společnost Universal, která skladbu vydala na sedmipalcovém vinylu. 

Rage Against The Machine - Killing In The Name
Rage Against The Machine - Killing In The Name | Foto: Aktuálně.cz

Pátí skončili Coldplay, kromě již zmíněných se o jedničku pokoušela i Rihanna, Justin Bieber a Mariah Carey (oba navíc mají v žebříčku i společný duet), dále Michael Bublé či Joe McElderry, kterého před třemi lety porazili právě RATM.

Souboje o číslo jedna na vánočním žebříčku neodmyslitelně patří ke konci roku v Británii už od 50. let: mezi slavnými vítězi bitev jsou Elvis Presley, The Beatles nebo Queen, kteří s Bohemian Rhapsody dobyli vrchol dokonce dvakrát. Nejvíce hitů - čtyři - mají Beatles a Cliff Richards, Spice Girls mají tři zářezy z let 1996-1998. Mezi nejpamátnější vánoční singly patří Another Brick in the Wall (Part 2) od Pink Floyd z roku 1979 nebo tři verze charitativního hitu Do They Know It's Christmas z let 1984, 1989 a 2004.

V první polovině našeho desetiletí se nejprve na vrcholu střídaly právě charitativní singly se zpívajícími postavičkami z dětských seriálů. Od roku 2005 ale musí všichni čelit drtivé konkurenci - o nejsledovanější číslo jedna roku se ucházejí čerství vítězové X-Factoru.

Čtěte také:
Vánoční bitva: Ticho poráží X Factor i otec Griffin

Tato vlna vybudila před třemi roky zmíněné aktivity. Po vítěztsví RATM si vloni jiná facebooková skupina dala za cíl protlačit na vrchol avantgardní skladbu 4'33" od Johna Cage -  což je de facto pauza trvající čtyři a půl minuty. Natáčení slavného ticha se zúčastnily mnohé celebrity, ale Cageovo ticho doputovalo jen na číslo 21. Cíl přerušit proud hluku a přinutit posluchače k opravdovému rozjímání tak potvrdil spíš další trendy doby - vrtkavost přízně virtuálních davů a krátkodechost nových fenoménů, které se brzy rozmělní.

Mnohem větší podpory se nakonec dočkala mnohem méně propagovaná facebooková akce, která dotlačila až na trojku song Surfin' Bird od skupiny The Trashmen z roku 1963 proslavený seriálem Family Guy (Griffinovi).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy