Hudební obchoďák iTunes má v USA konkurenci od Googlu

ČTK Pavel Kroulík, ČTK
17. 11. 2011 12:24
Google představil internetovou prodejnu hudby
Foto: Reuters

Los Angeles - Společnost Google představila svou novou internetovou prodejnu hudby. Chce tak konkurovat firmám Apple a Amazon.com. Nová služba bude nabízet miliony skladeb od EMI, Sony Music a Universal Music, tedy od tří ze čtyř hlavních nahrávacích společností.

V rámci snahy o propagaci bude Google nabízet zákazníkům denně jednu skladbu ke stažení zdarma. Umožní jim rovněž, aby koupené skladby sdíleli na internetové sociální síti Google+. Přes manažera kontaktů Circles si je budou přátelé prohlížet a jednou zdarma poslechnout.

"Doporučení od přátel je nejdůležitějším způsobem, jak lidé vyhledávají hudbu. Domníváme se, že tento prvek má potenciál ke skutečné přeměně nákupního chování," uvedla společnost Google.

Foto: Reuters

Analytici upozorňují, že internetový prodej hudby pravděpodobně tržby Googlu příliš nepodpoří. Chytré telefony a tablety založené na operačním sytému Android firmy Google by však bez takové služby nemusely být pro spotřebitele dostatečně atraktivní. Podle nové studie víc než polovina smartphonů prodaných mezi červencem a zářím 2011 běží na Androidu, což představuje 60 milionů přístrojů.

Odborníci soudí, že Google nepřináší nic zásadně nového, ale má dostatečnou sílu na to, aby se prosadil - právě přes Android a vyhledávání. Jeho vstup na hudební trh každopádně podle analytiků může znamenat narušení appleovského "monopolu". Prodejci hudby i vydavatelé si slibují také pokrok v boji proti pirátství - na něm bude mít nyní Google větší zájem a přes svůj vyhledávač ho může účinněji potírat.

Služba, která je součástí Android marketu, bude zpočátku dostupná pouze spotřebitelům ve Spojených státech. Časem ji však firma hodlá zpřístupnit všem zhruba 200 milionům uživatelů systému Android po celém světě.

Zásadní je dohoda s mediálním konglomerátem Vivendi SA. Jeho dceřinou společností je mimo jiné vydavatelství Universal Music Group, jež právě koupilo nahrávací část společnosti EMI. Služba bude zahrnovat přes 13 milionů skladeb. V nabídce mají být jak skladby od čerstvě získané EMI (Coldplay, Katy Perry), tak od Universalu samého (Lady Gaga, Justin Bieber).  

Čtěte také:
Souboj o EMI vyhrály Universal Music a Sony
Vydavatelství Warner Music koupil miliardář Blavatnik

Objeví se hudební mraky, ze kterých bude kapat?
Warner Music chce být bohatý ženich, nebo chudá nevěsta
Nejtučnější rok měli Lady Gaga, Eminem a Bon Jovi
Hudební rok patřil Lady Gaga a hodným i zlým klukům
Nejočekávanější desky vydají Lady Gaga a Amy Winehouse

K dispozici však zatím nebude hudba z produkce společnosti Warner Music, což podle analytiků omezí její atraktivitu. Ceny písniček se budou pohybovat od 69 centů (13 Kč) do 1,29 dolaru (25 Kč) a nebudou mít DRM ochranu.

Služba bude nabízet i exkluzivní obsah. Rapper Busta Rhymes, který se zúčastnil středečního slavnostního startu obchoďáku, tu bude nabízet své nové album. The Rolling Stones a Coldplay zde mají prodávat dříve nezveřejněné záznamy živých vystoupení.

K nabídce Googlu se připojilo se i další 23 nezávislých labelů. Přes aplikace Artist Hub se navíc mohou představit uživatelům začínající a méně známí umělci. Za poplatek 25 dolarů se tu objeví jejich stránka, na níž si sami stanoví cenu za svou hudbu (Google z toho bude pobírat 30 procent).

Svůj vstup do hudebního úprůmyslu oznámila tento týden i firma Blackberry. Její služba bude dostupná v USA, Kanadě a Austrálii; za 10 dolarů měsíčně nabídne 50 písní podle vlastního výběru. Nokia zase pro svůj nový model přichystala aplikaci Mix Radio.

Internetový megaobchod Amazon má svou cloudovou službu a zájem o ni by mohl zvýšit zájem nově představený tablet Kindle Fire. dalším

Hráčem na trhu s digitální hudbou je i cloudová služba Spotify. U těchto služeb využívajích "internetové mraky" si uživatel hudbu fyzicky nestahuje, ale má k ní přístup odkudkoli přes internet.

 

Právě se děje

Další zprávy