Arcade Fire dobyli žebříčky na obou stranách Atlantiku

Karel Veselý
16. 8. 2010 8:00
Indie hudba slaví další komerční úspěch

Londýn, Los Angeles - Oba nejsledovanější prodejní žebříčky hudebních alb měly minulý týden stejného vítěze; kanadský septet Arcade Fire prodal nejvíce desek jak v USA, tak i ve Velké Británii. V obou zemích sesadil z čela rappera Eminema a jeho novinku Recovery. V čerstvém vydání britského žebříčku si obě desky jen svá místa vyměnily.

Vítězství třetí desky Arcade Fire nazvané The Suburbs je velkým triumfem nejen pro kapelu, ale i pro nezávislý segment nahrávacího průmyslu, jenž operuje mimo tradiční hegemonii velkých společností - již  současnosti ji reprezentuje tzv. velká čtyřka - Universal Music, Sony Music, EMI a Warner Music.

Čtěte také:
Arcade Fire zapalují předměstí. A zní to skvěle
 

Triumf kritikou opěvované desky je zároveň potvrzení trendu posledních let - tzv. „indies" produkují čím dál více úspěšných nahrávek, které jsou schopné konkurovat velkým společnostem. Síly mezi nimi a malými společnostmi se vyrovnávají souběžně s pokračující krizí hudebního průmyslu.

Foto: Aktuálně.cz

Arcade Fire vydali třetí studiovou desku na labelu Merge, který díky nim po jednadvaceti letech existence slaví první číslo jedna na hlavním americkém žebříčku. Dosavadním největším úspěchem byla v roce 2008 dvojka pro předchozí album Arcade Fire - Neon Bible.

Nezávislí na vzestupu

The Suburbs je letos již třetí nahrávka pocházející z nezávislého labelu, která dokázala dobýt číslo jedna na žebříčku Billboardu. Na začátku února se to podařilo charitativní kompilaci Hope for Haiti Now, o měsíc dříve slavili Vampire Weekend s deskou Contra, kterou vydal britský nezávislý label XL Recordings.

V posledních třech letech dokázali jedničku dobýt také skupiny The Eagles, Pearl Jam a Radiohead s nahrávkami vydanými na vlastních labelech. Všechny tři kapely ale dříve patřily k velkým společnostem, Vampire Weekend i Arcade Fire si vítězství „odpracovaly" v nezávislém sektoru.

Foto: Merge/Universal

Jak připomíná komentář v aktuálním vydání časopisu The New Yorker, triumf Arcade Fire je přelomový hlavně v tom, že v minulých letech byly nezávislé labely oázou hudby okrajových žánrů, zatímco kanadská kapela má hudebně víc společného s veterány, jako jsou U2 nebo Bruce Springsteenm, než s radikály či inovátory, kteří obvykle u malých labelů vydávají.

Rozmáchlý zvuk desky tu však není symholem velikáštví a planého mesianismu, kvůli kterému se rock stal spíš parodií sebe sama - v podání Arcade Fire je to prostředek, jak zdůraznit naléhavost témat na novém albu. Na koncepční desce The Suburbs se kapela vypravila na předměstí sveroamerických aglomerací a stvořila triumfální kroniku upadajícího městského života na začátku 21. století.

Od roku 1991, kdy bylo v USA zavedeno detailní sčítání prodejů desek prováděné společností Soundscan, se na číslo jedna dostalo čtrnáct desek mimo velké společnosti. Letošní rok by se mohl stát pro nezávislé labely historicky nejúspěšnějším - dosavadní „rekord" drží ročník 1995, kdy se na číslo jedna amerického žebříčku podívaly čtyři nahrávky na indie labelech. Tři z nich tehdy těžily z popularity gangsta rapu.

YouTube a slevy

Ačkoliv globální triumf montrealské kapely lze číst jako potvrzení konce starého centralistického modelu nahrávacího průmyslu, propadat přílišnému optimismu není na místě. Arcade Fire totiž prodali své desky jen asi 156 tisíc kusů, což je vcelku průměrné číslo, které by jim v silnějších týdnech na vítězství nejspíše stačilo. Ostatně druhý Eminem zaostal jen o čtyři tisíce prodaných kusů - a to jeho Recovery mizí z pultů už sedmý týden.

Foto: Reuters

Arcade Fire sklízí za desku nadšené recenze kritiků. BBC album ji popsal jako „jejich OK Computer, ale lepší", časopis NME zase desku srovnává s Automatic For The People od R.E.M. a Rolling Stone píše o „fantastické třetí desce." 
 
Kromě kritiků pomohl Arcade Fire k vítězství určitě také koncert v newyorské Madison Square Garden, který minulý týden „odvysílal" internetový portál YouTube.com. Režie se ujal filmový mág Terry Gilliam. Kapela pak ve stejném týdnu vyprodala proslulou newyorskou arénu ještě jednou.

Největší podíl na žebříčkovém triumfu desky The Suburbs ale má nejspíše fakt, že ho digitální obchod Amazon.com prodával za výrazně nižší cenu 3.99 USD (na konkurenčních iTunes bylo album o šest dolarů dražší). Z nízké ceny digitálních desek v prvním týdnu prodeje už v dřívějších letech těžili třeba U2.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Arcade Fire prodali v internetových obchodech dokonce dvě třetiny z celkového nákladu, což je nebývale vysoký poměr. Kromě hudby obsahoval digitální balíček také interaktivní obrázkovou knihu, která kromě textů a vizuálního doprovodu odkryla fanouškům také hudební vlivy za The Suburbs.

Desce se ale také výrazně dařilo v malých obchůdcích, které nepatří k prodejním řetězcům. Na padesát nezávislých obchodů s hudbou po celé severní Americe otevřelo svoje dveře o půlnoci na úterý 2. srpna a prodávalo The Suburbs natěšeným fanouškům, kteří se nemohli nové desky dočkat.

 

Právě se děje

Další zprávy