Mariah Carey krásně zpívá na pohřbu popové divy

Karel Veselý
2. 10. 2009 8:00
Její nová deska trend "hvězd z lidu" nezlomí
Mariah Carey zpívá I Want To Know What Love Is v newyorském Central Parku pro televizní show Oprah
Mariah Carey zpívá I Want To Know What Love Is v newyorském Central Parku pro televizní show Oprah | Foto: Reuters

Recenze - Od své operní minulosti až po popovou současnost pěvecké divy vždy elektrizovaly davy. Jejich život se vymykal normálním proporcím a veřejnost sledovala jejich každý krok. V éře televizních talentových soutěží však nastal soumrak této figury - a tento trend nezvrátí ani nové album Mariah Carey.

S operními primadonami ji spojuje nejen hlasový rozsah, ale i výstřední chování a samozřejmě medializovaný osobní život. Když společnost Island v srpnu o měsíc odložila vydání její desky Memoirs of an Imperfect Angel, média si pochutnala na zprávě, že zpěvačka se na své šéfy pořádně naštvala.

Foto: Aktuálně.cz

Zjištění, že krize hudebního průmyslu dopadla už i na hvězdu jejího formátu, muselo být děsivé. Snad ještě víc, než když ji u příležitosti Obamovy inaugurace posadili mezi obyčejné VIP hosty. Zpěvačku, která natočila víc hitů číslo jedna než Elvis!

Žít patos

Nahrávací firma začala panikařit, když se pilotní singl z nové desky pojmenovaný Obsessed zastavil těsně pod první desítkou hlavního amerického žebříčku. Mariah se musela vrátit do studia, kde natočila bombastickou coververzi osmdesátkového hitu I Want to Know What Love Is.

Společnost dokonce vypustila zprávu, podle které píseň Obsessed nikdy nebyla zamýšlená jako pilotní singl; tím je prý až ona coververze. O pár dní později ji Mariah zazpívala v show Oprah Winfreyové v doprovodu gospelového chóru. Kariéra jedné z nejúspěšnějších zpěvaček všech dob nestrpí troškaření.

Baladu I Want to Know What Love Is si budou mnozí pamatovat ze socialistického éteru v podání Jitky Zelenkové jako Bez lásky láska není; původně pochází z repertoáru anglo-americké superskupiny Foreigner. Mariah provětrala svoje čtyři oktávy a producenti podtrhli pseudo-romantický kýč nabubřelými symfonickými aranžemi a nestřídmým sborem.

Píseň nemůže být jinde než na samém konci desky, protože pak už by mohl následovat jen ohňostroj, státní hymna v podání Alexandrovců nebo andělé zpívající Haleluja. Takovou sacharidovou bombu si může dovolit natočit jen diva, která nezpívá s patosem, ale rovnou ho žije.

Diva vs. rychlokvašky

V  záznamu Oprah pozorně sleduje, jestli Carey vyšplhá svůj hlas na G#7, hudební žebříčky to ale nechalo zcela chladnými. Podobné excesy mohly zpěvačkám projít naposledy v 90. letech, dnes posluchači hledají svoji „pravidelnou dávku emocí" jinde.

Mariah Carey
Mariah Carey | Foto: Bleskově
Čtěte také:
E=MC2=52 minut o ničem s Mariah Carey

Ještě na začátku dekády dostala Mariah platinové ocenění za album Rainbow, pak ale přišel propadák v podobě filmu a soundtracku Glitter, zhroucení a vyplacení ze smlouvy u firmy Virgin. Ani následné Charmbracelet neudělalo díru do světa a vypadalo to, že blondýna, která do té doby prodala přes 150 milionů desek, je u konce s dechem.

Žádná pop hvězda nevydrží na vrcholu věčně, Mariah a její pěveckou generaci ale do důchodu poslaly hlavně televizní soutěže typu Popstars, Pop Idol (u nás Superstar) či X-Factor. Hvězdy se tu vyrábějí přímo před zraky diváků, kteří si do nich z bezpečí pohovky mohou projektovat svoje sny a naděje.

Mariah Carey na rozloučení s Michaelem Jacksonem
Mariah Carey na rozloučení s Michaelem Jacksonem | Foto: Reuters

Každý večer se zde odehrávají řízeně nekašírované emoce, rivalita, mluví se o pohnutých osudech. Jestli život velkých zpěvaček reflektovaný i v jejich hudbě připomínal velkorozpočtový epický film, soutěže typu Superstar produkují spíchnutné mýdlové opery v papundeklových kulisách.

Je to trend, který reality show spoluzakládaly i dobře vycítily a pochytily z okrajů kultury: nové popové hvězdy sestoupily „k lidu" a divy tancující na měsíčních paprscích nikdo nepotřebuje.

Posedlý Eminem

Mariah Carey byla jediná ze „starých" hvězd, která ještě dokázala najít na konkurenci televizních idolů odpověď. Její comeback The Emancipation of Mimi z roku 2005 těžil z návratu k hiphopem střiženému černému popu, ke kterému se už předtím uchýlila po rozchodu s Tony Motollou na konci 90. let. Balada We Belong Together strávila v roce 2005 na vrcholu žebříčku 10 týdnů, alba se prodalo 10 milionů kusů a vysloužilo si 10 nominací na Grammy.

Minulé album E=MC2 i singl Obsessed mířily do stejného teritoria. Skladba dokonce přináší popovou obdobu hiphopového "beefu" - slovní přestřelky mezi dvěma interprety. Soupeřem není nikdo jiný než Eminem, jenž se o zpěvačku otřel v písni Bagpipes from Baghdad z posledního alba Relapse.

Naznačuje v ní, že měl se zpěvačkou poměr, což ovšem Mariah v textu Obsessed odmítá. „Proč jsi mnou tak posedlý?" ptá se v refrénu, a v klipu si dokonce Eminema zahrála jako zamindrákovaného chudáčka posedlého celebritou, která ho ignoruje.

Foto: Reuters

Obsessed je povedená skladba, navíc ji doplňuje skvěle vymyšlená virální taktika (Eminem samozřejmě přes internet odpověděl další skladbou), přesto jí cestu na vrchol zatarasily teenagerské hvězdičky propagované stanicí Walta Disneyho a provokatérka Lady GaGa. Krutá věc pro zpěvačku i její fanoušky, kteří si z žebříčkových úspěchů udělali náboženství.

Když andělé pláčou

Celkový sound Memoirs of an Imperfect Angel je přitom obětí šetrného rozpočtu v čase krize. Místo dlouhých nahrávacích sessions s nejdražšími producenty Mariah vsadila skoro výhradně na tým Christopher "Tricky" Stewart a The-Dream.

Jsou to nepochybně největší současní hitmakeři v oblasti černého popu, ale tady se zajímavými nápady šetří a hrají na jistotu. Jediný zvukově zajímavý moment přijde v minutovém dovětku k Up Out My Face (The Reprise), kde se ozve pochodová kapela.  

O to více se musí snažit Mariah se svým cukrkandlovým sopránem. O jeho kvalitách netřeba pochybovat, zachová si výjimečnost i v momentech, kdy ho producenti proženou přes tak populární vokodér.

Bez drahých beatů a hostujících rapperů je Mariah nejprve neobvykle intimní (H.A.T.E.U.), ale ke konci desky znovu začne pošilhávat po světě bombastických popových produkcí, v němž „andělé pláčou" a „pravá láska je dar".

Mariah Carey
Mariah Carey | Foto: Aktuálně.cz

Pop může být banální stejně jako inovátorský. Mariah a její producenti jsou na dvanáctém studiovém albu blíže k tomu prvnímu. K vyrovnání Beatles v historické tabulce chybí zpěvačce jen dva hity číslo jedna. Pokud ale na vrchol nedoputovalo Obsessed, těžko se to povede dalšímu singlu z desky. A podle aktuálních čísel to navíc vypadá, že album v americkém žebříčku v prvním týdnu porazí emo-rockeři Paramore.

Někdejší popová diva bude muset pro příště hledat nějakou další skulinku, kterou se na vrchol dostane. Vokální akrobacie ani luxus už to nebudou; snad jen, že by přejala taktiky talentových soutěží a sestoupila v logice TV zábavy k lidu. Co aspoň vybrat partnera na duet v televizi? Nebo aspoň otevřený a šokující dokument ze zákulisí o tom, že ten zpívající anděl vážně není dokonalý?

Mariah Carey: Memoirs of an Imperfect Angel. CD, 58 minut. Vydala firma Island/Universal 2009.

 

Právě se děje

Další zprávy