New York - Říká se "zemřel, aby žil navždy". U Elvise dlouhodobě platí, že zemřel, aby navždy vydělával. Král rock'n'rollu totiž konstantně vítězí ve výroční anketě sestavované ekonomickým magazínem Forbes, pouze předloni jeho hegemonii v kategorii "nejvíce vydělávajících mrtvých celebrit" přerušil Kurt Cobain.
Elvisovy posmrtné výdělky mezi loňským a letošním říjnem vytáhla na 52 milionů dolarů především skutečnost, že loni uběhlo třicet let od zpěvákovy smrti. Do jeho rodiště v Tupelu, do Memphisu i na jeho ranč Graceland přišly Elvisovu památku uctít desetitisíce fanoušků, kteří neváhali utratit za trička, hrnečky, magnety na lednice, pepřenky a slánky s Elvisovou podobiznou nemalé částky.
I ve srovnání s nemrtvými popovými hvězdami si Elvis vede nadmíru skvěle. Ve stejném období si třeba Justin Timberlake přišel jen na 44 milionů dolarů a Madonna na rovných čytřicet.
Čtěte také: Mrtvý Cobain sype víc než Elvis |
Podle analytiků Elvis Presley šťastně spojuje dva faktory: na jedné straně jde o posmrtnou nesmrtelnou image, která z něj vytváří snadno rozeznatelnou značku, jež dokáže propagovat cokoli od odznaků po lak na vlasy. Druhou nezanedbatelnou složkou jsou tantiémy, protože i Elvisova hudba se pořád dobře prodává.
V tom se Král podstatně liší třeba od Marilyn Monroe nebo Jamese Deana, kteří oba sice jsou věčným symbolem Hollywoodu, ovšem peníze z prodeje DVD Někdo to rád horké nebo Rebel bez příčiny jsou ve srovnání s příjmy z merchandisingu mizivé.
Na druhém místě mezi nebožtíky se s 33 miliony letos ocitl kreslíř Charles Schulz, kterého proslavil komiks Peanuts. Postavičky jako ptáček Woodstock, pes Snoopy nebo jeho pán Charlie Brown v něm od padesátých let do roku 2000, kdy Schulz zemřel, prožívaly povětšinou hořko-vtipné osudy. Zvlášť v podání věčného losera Browna.
Na třetí místo doslova z nuly vylétl nováček v hitparádě Heath Ledger, jehož smrt v důsledku předávkování léky letos v lednu z něj okamžitě učinila Jamese Deana nového milénia.
Poslední role, v níž se australský herec objevil, byl Joker v novém pokračování Batmana. Film s názvem Temný rytíř dosud po celém světě utržil 991 milionů a Ledgerův podíl se odhaduje na 20 milionů.
Forbes provedl výzkum mezi dědici a správci majetku, což často nejsou příbuzní a potomci celebrit, ale nadace kontrolující autorská práva jako v případě Elvise nebo Cobaina. Oba mají producenty, kteří živí povědomí o svých svěřencích a průběžně zásobí trh novými televizními dokumenty, dalšími biografiemi, popřípadě různě poskládanými výběry z diskografie.
Albert Einstein (18 milionů) se drží na čtvrtém místě, ale ani ne tak kvůli svým objevům a vědeckému přínosu, jako díky společností Disney vlastněnému projektu Baby Einstein, který produkuje řady edukativních knížek, DVD a hraček pro děti od 3 měsíců do 3 let.
Na pátém místě se umístil předloni zesnulý televizní producent Aaron Spelling (15 milionů), za nějž vydělávají pořád reprízované série jako Beverly Hills 90210 nebo Charlieho andílci.