Recenze: Vrásky z lásky jsou infantilní road movie

Jan Gregor Jan Gregor
13. 4. 2012 8:22
Nad televizní standard tlačí komedii Jiřina Bohdalová

Recenze - O povaze nové české komedie Vrásky z lásky vypovídá dobře už její název. Vezmeme-li ho doslova, nedává smysl. Nikomu ve filmu včetně obou hlavních postav Otta (Radoslav Brzobohatý) a Jany (Jiřina Bohdalová) nedělá láska starost a je vůbec otázka, jestli se v tomto příběhu o postupném sbližování dvou osamělých sedmdesátníků dá vůbec mluvit o lásce. Jenže slogan Vrásky z lásky se dobře pamatuje, navíc se pěkně rýmuje a naladí cílového mainstreamového diváka na bezproblémově rozvernou podívanou.

A tou také film režiséra Jiřího Stracha a scenáristy Marka Epsteina opravdu je. Je to komedie, která stojí na hláškách, comebacku hereckých celebrit a humoru nevyrovnané úrovně, který si občas nevtipně střílí z nemohoucnosti a senility starších lidí.

Babí léto jako nedosažená meta

Producent Jaroslav Bouček si od filmu slibuje, že by mohl navázat na úspěch jedenáct let starého Babího léta, u jehož vzniku také stál. Michálkův film o životním podzimu věčného rošťáka Fandy a jeho upjaté manželky lákal nejvíc na koncert hereckých legend Vlastimila Brodského a Stelly Zázvorkové.

Strachova komedie také vypráví o důchodcích, kteří se odmítají chovat takříkajíc spořádaně a kteří neberou ohled na svůj věk ani na své blízké. Tady ale podobnosti končí. V Babím létu se Michálkovi a autorovi scénáře Jiřímu Hubačovi podařilo postihnout melancholii konce života a vykreslit plnohodnotné charaktery z masa a kostí, do kterých se dalo vcítit. Postavy Vrásek z lásky jsou spíš jednorozměrné jako ze sitcomu a autoři se smějí víc jim než s nimi. Není to ovšem výsměch, který by tnul do živého, ale spíše estrádní vtipkování posilující stereotypy o důchodcích na podobné úrovni, na jaké fungují vtipy o tchýních.

Expozice příběhu představuje oba ústřední protagonisty jako senilnějící stařečky, o něž si jejich okolí oprávněně dělá obavy. Bývalý učitel Otto se chystá na nepříjemnou operaci očí, a proto si ho přechodně berou domů syn (Ivan Trojan) se snachou (Lenka Vlasáková).

Otto z nějakých neznámých důvodů nechce u nich být, přestože rekonvalescence po zákroku evidentně bude vyžadovat pomoc, trucuje a chová se jako malé děcko, například tím, že zadělá při holení celou koupelnu. V den nástupu do nemocnice zmizí z domu, vyhledá adresu své dávné známé - bývalé herecké divy Jany Furtákové - a vydá se za ní na návštěvu do ústavu sociální péče kdesi v Jeseníkách.

Jana, vysloužilá divadelní hvězda, která měla v normalizačních sedmdesátých letech na scéně pseudonym Jeanne DeFuro (sic!), je středem pozornosti i v domově důchodců. Mezi spolubydlící šíří báchorky o mizejících lidech a vrazích pohybujících se po chodbách se sekyrou, buzeruje ostatní klienty na „kurzech" hudby, komanduje je při sledování televize, když s ní nesdílí kritiku výkonu její herecké kolegyně, případně páchá demonstrativní sebevraždu, když není po jejím.

Skvělá Bohdalová

Tvůrci se možná báli, že jejich příběh o touze žít i ve stáří aktivně a nepoddat se trpnému umírání bude vyznívat sentimentálně, a tak své hrdiny pojali jako čiré karikatury.

Jenže pak je těžké je brát jakkoli vážně i poté, kdy konečně dojde k jejich setkání a kdy se oba vydávají na komplikovanou cestu do Prahy.

Žánr se náhle mění na komediální road movie a jak se postupně osvětluje minulost a motivace Otty a Jany, dostává do té doby bakalářsky upocený příběh trochu zajímavější rozměr. A to nemluvě o vrcholné scéně konkurzu v barrandovských studiích, ke kterému se Jana upíná jako ke své pozdní životní naději.

Tam najednou i Jiří Strach zvolní tempo a nechá naplno vyznít emotivní scénu trapnosti a ponížení. Celá sekvence bohužel nevyzní katarzně natolik silně, protože nekoresponduje s tónem zbytku filmu, ale ukazuje alespoň nevyužitý potenciál námětu.

Dvě tři další podobně civilní scény nicméně ukazují, jaká je škoda, že i Vrásky z lásky využívají hlavně komediální stránku herecké osobnosti Jiřiny Bohdalové a nenechají ji zazářit ve skutečně silné charakterní roli. Jedině její výkon, a to i fyzický: s přelézáním třímetrového plotu by měly problém i mnohé o tři generace mladší herečky, zvedá dojem z nevyrovnaného filmu, který zbytečně tlačí na pilu vyčpělého humoru, někam nad televizní standard.

Vrásky z lásky
Žánr: Komedie
Režie: Jiří Strach
Obsazení: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Simona Stašová, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Délka: 101 minut
Premiéra ČR: 12.04.2012