Fila: Cokoli o pokračování Saxany řeknete špatného, bude to pravda

19. 9. 2011 8:00
Recenze - Cokoli o pokračování Dívky na koštěti řeknete špatného, bude to pravda. Angličtina na to má výraz "This is wrong on so many levels…" (Tohle je špatně na tak mnoha úrovních…). Saxána  a Lexikon kouzel totiž působí, jako by nad natáčením nikdo neměl kontrolu a nikdo při práci nevěděl, co dělá.

Že herci nemají představu, jak bude vypadat celek, a hrají "útržkovitě" a "na přeskáčku" různé scény a nemusí trefit správnou náladu okamžiku nebo si uhlídat vnitřní vývoj postavy, to je celkem normální. Ale že tuto představu neměl režisér, scenáristé, trikaři, střihač či skriptka - a malá hrdinka se na konci vrhá s výkřikem "Mami!" do náruče otci, lze vysvětlit snad jen tím, že u Jana Hrušínského se v jeho věku pohlaví určuje už obtížně.

A že Saxánka (jak se jí tu říká) odčaruje kouzelnou hůlkou kletbu z chlupaté potvůrky proměněné v kámen a ihned v následujícím záběru se jí ptá "Chlupáči, kdes byl tak dlouho?", si pak lze vysvětlit už jen kondenzovanou mírou senility, nepozornosti a vlastně nezájmu všech, kdo se na tomto počinu podíleli.

Chybí jakákoli protistrana

Od počátečních titulků s grafikou z roku raz dva je zjevné, že máme co do činění s jakýmsi prehistorickým unikátem. Jako když vytáhnete mamuta z ledu, dáte ho do mikrovlnky, pak pustíte do výběhu s normálními slony a předstíráte, že mezi ně patří, jen se zapomněl ráno oholit. (Dotyčný příměr je záměrně natolik blbý, aby postihnul kvalitu filmu.)

Po prologu, kde se shrne děj celého snímku Dívka na koštěti z roku 1971, přijde na řadu scéna, kdy si děti z prvního stupně základní školy vykládají příběh "současného comicsu" (zde psáno v bublinách jako "komixu") o zločinci Crashmanovi. Příběh nedává absolutně žádný smysl, protože není stanoveno, kdo je protagonista a kdo antagonista, jelikož tam chybí jakákoli protistrana.

Chlapec, jenž se snaží udělat na malou Saxánu dojem, chce být jako Crashman. Dabuje ho kdosi, kdo už základní školní docházku ukončil. Saxána mu odpovídá tak, že klape pusou naprázdno a kdosi se jí o mnoho měsíců či let později ani nesnaží do pusy trefit. Pak nasednou na kolo a jedou ze zámeckých schodů. Kolo kodrcá, oni se však baví úplně plynule. Šlendrián bije do uší. Začínáte chápat, že se před vámi rodí něco tak strašlivého, co by nebyl schopen natočit ani Zdeněk Troška po lobotomii.

A když po hodině fyzikálního (a zhruba dvou hodinách psychologického subjektivního) času pochopíte, že hlavní hrdinkou není osmiletá Saxána z 2. B, ani její šedesátiletá maminka Saxana (Petra Černocká), ale ochechulózní sedmdesátiletá tetička Irma (Jiřina Bohdalová), jejíž hlavní starostí je shánět nápadníky ber kde ber, začne se vás zmocňovat něco mezi panikou a perverzním potěšením, že něco takového jste ještě neviděli.

Celoživotní zásoby vaty

Jestliže Václav Vorlíček prohlásil, že při spolupráci se scenáristou Milošem Macourkem kdysi ctili zásadu, že žádný záběr, postava nebo dialog nemá být zbytečný či výplňkový, tak u nové Saxány všechnu tu vatu, co za celá desetiletí vyhazoval do nevyváženého kontejneru za barákem, nyní vysypal při psaní na stůl a nechává nebohé publikum, aby se jí prokousávalo.

Jde to až do takového extrému, že tu nenarazíte na jediný vtip hodný toho označení. Namísto toho postavy buď nadšeně výskají, nebo se navzájem hubují, nebo říkají obligátní "Co já budu dělat?" a "Já se z toho zblázním!". Když nevědí, co dělat, tak někdo zničehonic přijde a udělá to za ně, aniž k tomu má důvod; a když se chtějí zbláznit, tak se zblázní a jedou do blázince.

Podtitul Saxány - Lexikon kouzel (a předtím ještě Veletrh strašidel) - by měl znít spíš Orgie zbytečnosti. Nejde jen o to, že pokračování po 40 letech nikdo neočekává a nevyžaduje, ale především film nemá děj, který by držel pohromadě. Vše existuje pouze kvůli tomu, aby se mohly předvádět triky. Jenomže ty vypadají převážně strašlivě, v nejlepším případě divně zastarale.

Je to způsobeno tím, že původně byla najata firma, která o sobě tvrdila, že počítačové triky vysoké úrovně umí, ale pak se ukázalo, že ne. Neznám všechny peripetie vzniku, ale vyrozuměl jsem, že většina filmu byla natočena již v roce 2006 a teprve třetí firma byla schopná triky dokončit. Umělecký ředitel společnosti Design Bros. Vladimír Mistrík je dokonce vedle Václava Vorlíčka uveden jako spoluscenárista.

Jé, ten je roztomilej

Nyní už můžu jen spekulovat. Ale působí to tak, že valná část úprav scénáře přispěla nejen k silnému rozbití a zmatenosti děje (něco třeba již nešlo natočit, vyrobit nebo zachránit), ale také k jakési duté reklamnosti. Mnoho scén je vyloženě postaveno na tom, že postavy se jen rozhlížejí, ukazují kolem sebe a upozorňují na triky: "Jé, ten je roztomilej!", "No, máte to tady krásný" a podobně. Zkrátka že si prostřednictvím postav šéf trikového studia dělá jméno.

Dává se tím bohužel i najevo, že triky jsou umělé, nesladěné s okolním prostředím, nebo do něj postavy naopak nezapadají. Obří pohádková říše vyhlíží vždy jako malý plácek, kde v popředí stojí pár figur, mluví mezi sebou víceméně o ničem a nesmí se moc hýbat. V pozadí se hýbou neaktivní počítačové figurky, které pořádně nereagují na to, co se na scéně děje, a zcela vzadu vidíme jakési rozsáhlé scenérie, které ovšem nepůsobí plasticky, ale ploše.

Opět pouze spekuluju, ale zdá se, jako by se tu přes sebe překrývaly různé generace různě špatných a jakž takž zvládnutých, nicméně stále nekonkurenceschopných triků. Zcela se tu vytrácí smysl počítačových efektů "docílit toho, co nejde natočit v reálu", ale samoúčelně se zde promenáduje mnoho postaviček, které by šlo představit klasicky - pomocí masek, kostýmů či jednoduchých optických triků s kamerou.

Důvod, proč jde nová, ale vlastně notně uleželá Saxána do kin, je v podstatě pouze ten, aby se zalepily aspoň ty největší dluhy rozpočtu (už v roce 2007 se psalo o 60 milionech korun) a aby se trikové studio mohlo dalším potenciálním klientům chlubit "podívejte se, jak jsme tu hrůzu vylepšili". Je to zhruba něco takového, jako když zametete lejno pod koberec a uspořádáte doma party. Všichni sice tuší, že tu něco smrdí, ale snaží se předstírat, že se baví.

Saxána tudíž není jen vrchol nevkusu a nesoudnosti, ale i vrcholný úkaz typického českého filmového podnikání. Není asi velká náhoda, že za ní stojí stejná firma, která dělala Sněženky a machry po 25 letech - tedy podobný příklad splácaniny, která doufá, že publikum bude reagovat na známou značku.

Bude pornoverze, ptají se už vtipálci na internetu
Bude pornoverze, ptají se už vtipálci na internetu | Foto: Kultura

Podle mě se nenajde dostatečně lidový divák, kterému by se Saxána a Lexikon kouzel líbila a připadala mu na jakékoli úrovni srovnatelná s původní Dívkou na koštěti. Přitom věřím, že existují lidé, kterým se líbí porevoluční pohádky Zdeňka Trošky (už jsem takové dokonce potkal!), a věřím, že existují lidé, kterým se líbí například muzikál V peřině od F. A. Brabce. Vskutku, při sledování totálně nepochopitelného příběhu nové Saxány do mě vstoupila pokora a zpětně jsem docenil V peřině jako docela koukatelný a srozumitelný film - viz přitom recenzi z června.

Sexana Bohdalka

Ale Saxána a Lexikon kouzel se může líbit jen hodně nenáročným dětem, přesněji asi jen hypotetickým namol ožralým dětem. Protože film sám působí, jako by byl napsán a režírován ožralým dítětem; případně někým, kdo se přestal orientovat v současném světě a kdo není schopen myšlenku udržet, ani opustit.

Hodně se to vzpírá popisu - za posledních deset dvacet let mě napadají snad jen dva české snímky, v nichž na sebe scény a záběry podobně nenavazují a které vypadají, jako když při psaní, natáčení nebo stříhání někdo zapomněl, o čem to má být. Jedním z nich je legendární Kanárská spojka a druhým Kozí příběh - Pověsti staré Prahy.

Rozklad Saxány postupuje tak daleko, že většina postav je odsouzena do role statistů. Ve všech předchozích Vorlíčkových fantastických komediích a seriálech proti sobě stojí několik aktivních kladných hrdinů všeho věku a několik záporných postav různého věku i pohlaví, čímž vzniká mnoho zábavných vztahů, nedorozumění, napětí a zvratů. V tomto filmu chybí jak aktivní kladné postavy, tak i pořádní padouši.

Množí se jen počet nevěřícně zírajících obětí, které jsou odváženy do blázince. Comicsový zlosyn Crashman většinu děje prospí u stolu v hospodě a Saxána se ukrývá na záchodě, kam chodí kálet draci, zatímco mamka Saxana stojí nad otevřenou pohádkovou knížkou (jež slouží jako kukátko do pohádkové říše) a trne "Ježišmarjá, ať se holce něco nestane!".

Jedinou aktivně jednající postavou celého filmu je teta Irma, u níž ovšem pozoruhodně není dáno, zda má být pozitivní, nebo negativní figura. Všichni ji sice nenávidí, nebo jí alespoň pohrdají, ale zároveň tato vypočítavá megera a mimózní neschopa v jedné osobě není nijak potrestána, naopak jako jediná ze všech získá vše, co chce. Zdá se, že morálka Žen v pokušení a Mužů v naději - nadržení důchodci uzmou cokoli, po čem hodí očkem - pronikla i do pohádkového světa. Miloš Macourek se právě při pomyšlení na sexanu Bohdalku otočil v hrobě.

Saxána a Lexikon kouzel
Saxána a Lexikon kouzel
Žánr: Pohádka
Režie: Václav Vorlíček
Obsazení: Petra Černocká, Helena Nováčková, Jan Hrušínský, Jiřina Bohdalová, Petr Nárožný, Josef Somr, Jiří Lábus, Naďa Konvalinková, Jaromír Dulava, Ota Jirák, Markéta Hrubešová, Jaroslav Kepka, Bronislav Poloczek, Uršula Kluková ad.
Délka: 90 minut
Premiéra ČR: 15.09.2011