Recenze: Země plná zombie je ráj opravdových fanoušků

Jiří Flígl
6. 12. 2009 12:00
Apokalypsa jako jízda na horské dráze pro zasvěcené
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Fanoušci existují již od ustanovení systému filmových studií a hvězd. Ale až od 80. let minulého století, kdy nastal rozmach videotrhu a s ním i opakované sledování filmů, se dá mluvit o svébytné divácké skupině. V dnešní době už představují nejvlivnější cílové publikum, jemuž se Hollywood naučil všemožně podkuřovat.

Foto: Aktuálně.cz

Už řadu let tak představují neodmyslitelnou součást titulů hlavního proudu různé odkazy či citace, jejichž identifikování na způsob zednářských symbolů stanovuje, že divák náleží k určité elitní skupině. Od 90. let dokonce vznikají snímky, kde hlavními hrdiny jsou přímo fanoušci. V tomto kontextu představuje famózní hrubozrnná komedie Země Zombie dosavadní vrchol kinematografie.

Outsideři, které provází síla

Nepraktický snílek, platonický romantik, roztržitý panic, moula, který neumí dát ránu, asociál, co nechodí moc ven a většinu času tráví u obrazovky - taková je tradiční podoba fandů, jak ji oni sami vytvářejí, ale také jakou utvrzují snímky, v nichž vystupují. Jelikož však filmový průmysl fanoušky disponující naditými peněženkami potřebuje, ukazuje jejich směšnou výstřednost jako ctnost a výlučnost.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Zombiebijec Harrelson:
Nejlepší jsem při odpočívání

Ačkoli filmy nezastírají, že fanatičtí nadšenci jsou pro reálný život nepoužitelní, vždy zdůrazňují, že v sobě mají potenciál hrdinů, který se nejlépe projevuje v žánrovém rámci. Proto snímky s postavami fanoušků přímo pracují s polaritou skutečnosti a fikce. Hrdina se buďto ocitá v konfrontaci s realitou, či naopak ovládá svůj svět pomocí pravidel, která se naučil z filmů.

Foto: Aktuálně.cz

Příkladem prvního modelu je průkopnický, dnes pozapomenutý titul Mistr kickboxu (1992). Chcípácký fanoušek Chucka Norrise, který se ve snech stává filmovým parťákem svého idolu, se začne učit bojové umění, aby získal respekt svého okolí i krásnou dívku a utužil pouta s rodinou. Ve finále zocelený mladík bojuje po boku opravdového Norrise, čímž se završí motivační vyprávění, které mělo z fanouška udělat hrdinu a sny nahradit realitou.

Sofistikovanější druhý model představují díla Quentina Tarantina či Kevina Smithe. Tarantino vlastně natáčí žánrové snímky, jejichž postavy jsou samy fanoušky stejného žánru a mají tedy navrch nad klasickými schematickými situacemi, ale současně tím stáčejí vyprávění filmů do originálních směrů.

Nejnápadněji se to projevuje v eposu Kill Bill a v Autu zabiják, kde postavy přímo mluví o filmech, které režisér použil jako vzor pro svá vyprávění. U Smithe, především ve Flákačích, si zase fanoušci existenci v trudné realitě usnadňují tím, že do ní vnášejí žánrové elementy.

Fanoušek v říši za stříbrným plátnem

Foto: Aktuálně.cz

Snímek Země Zombie revolučně spojuje obě popsané role nadšenců. Jeho základní kostra odpovídá příběhu o blouznivém moulovi, z něhož se stane geroj, který ale tentokrát žije v žánrovém prostoru. Zdejší vypravěč Columbus obývá hororový svět zombie apokalypsy, ale právě díky tomu, že coby fanoušek zná veškerá jeho pravidla, v něm dokáže bez potíží přežívat.

Také všechny ostatní živé postavy, které hrdina na své pouti potkává, se dříve či později projevují jako fandové. Zatímco v katastrofických filmech představuje pouto mezi lidmi humanita, zde sounáležitost utváří právě to, že se hrdinové shodnou na oblíbených filmech. Dorozumívají se směsí filmových hlášek a vypointovaných frází připomínající mluvu na diskusních fórech, a situace, v nichž se ocitají, svorně identifikují jako žánrová schémata.

Foto: Aktuálně.cz

Země Zombie v zásadě představuje nadšeneckou ódu na fanoušky coby jednu velkou rodinu, která je dokonce soudržnější než pokrevní příbuzenstvo. Postava dvanáctileté dívky nazvané Little Rock, která se na rozdíl od své sestry Wichity při pokerovém přebíjení filmových hlášek a popkulturních odkazů nechytá, není kolektivem vnímaná jako outsider, ale coby zárodek plnohodnotného člena, který „pouze" potřebuje správnou výchovu.

Všechny ostatní živé lidi vedle hlavního hrdiny navíc snímek důmyslně profiluje ne jako další asociální exoty, ale coby vysněné společníky každého filmového nadšence. Columbus se tak stane parťákem a kamarádem nejdrsnějšího zombiebijce široko daleko, potká onu krásnou chytrou Wichitu a spolu s nimi utvoří semknutou skupinku, která se vypraví do Hollwoodu, kde se jim dostane nezapomenutelné audience u jednoho z jejich oblíbených herců.

Hollywood jako hřiště pro elitu

S výše popsanými rovinami snímku coby produktu dokonale dimenzovaného podle požadavků cílových diváků a zaujaté oslavy fanouškovské komunity jde ruku v ruce, že Země Zombie je velkolepá, i když místy drsná zábava a také z originálně pojatý příspěvek do žánru zombie filmů. Obě tato hlediska se přímo váží na jeden z klíčových prvků filmu - zábavní park.

Zdejší humor vychází z toho, že hrdina zná všechna pravidla potřebná pro přežití ve světě po zombie apokalypse a dokud je bude dodržovat, může si dělat, co se mu zlíbí. Realita se tak promění na lunapark, kde největší cennost představuje nalezení posledního balíčku oblíbeného dezertu. A každý v dřívějším světě asociální projev - od demolice krámku s kýčovitými suvenýry po nesplachování záchodu - nabývá rozměr uhrančivé atrakce.

Země Zombie nevyhnutelně připomíná zásadní snímek zombie žánru Úsvit živých mrtvých (1978), kde režisér George A. Romero zasadil oživlé mrtvoly do nákupního střediska, čímž vytvořil i satiru dobové konzumní společnosti.

Tentokrát můžeme zombie chápat jako obraz tuctových konzumentů, kterými tolik opovrhují gurmánští fandové, a celý film pak označit za spikleneckou alegorii na nadšenecké diváky, kteří filmy prožívají a vychutnávají, zatímco masové publikum se jen nechá primitivně mámit obrazovými a zvukovými podněty.

Výstižně je zábavní park také klíčovým motivem reklamní kampaně filmu - a ostatně ho lze označit za esenci celého díla. Země Zombie je navenek světácky nabubřelá, formalisticky vyšperkovaná a povrchně zábavná, ale za křiklavou fasádou domu hrůzy a horské dráhy se skrývají pečlivě promyšlené mechanismy, které z celého podniku činí dokonalý stroj na zábavu.

Zombieland
Zombieland
Žánr: Horor, Komedie
Režie: Ruben Fleischer
Obsazení: Emma Stone, Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Abigail Breslin, Amber Heard, Bill Murray
Délka: 80 minut
Premiéra ČR: 03.12.2009
 

Právě se děje

Další zprávy