Recenze: Astro Boy letí za akcí, ale ne vzhůru do oblak

Jiří Flígl
29. 11. 2009 12:21
Animák made in Hong Kong narušuje monopol Pixaru

Recenze - Když se řekne počítačově vytvořený animovaný film, okamžitě následuje asociace se studiem Pixar. A právě v tom spočívá hlavní úskalí snímku Astro Boy z hongkongského animačního studia Imagi.

Zatímco ostatní filmy se buďto snaží kopírovat standardy stanovené pixarovkami (Shrek, Doba ledová), případně se vůči nim vymezují (Divoké vlny, Zataženo, občas trakaře), koprodukční novinka o robotickém chlapci s lidskými emocemi jde naprosto odlišnou cestou. Posuzování Astro Boye z hlediska, jestli je lepší či horší než tituly od Pixaru, vyznívá nejen nespravedlivě, ale také scestně - když je v prvé řadě určený odlišným divákům.

Franšízová továrna z Hongkongu

Ve filmografii studia Imagi najdeme jediný původní projekt, televizní seriál Zentrix z roku 2001, kterým firma poprvé předvedla své schopnosti. Všechny nadcházející tituly už jsou celovečerní filmy a bez výjimky náleží k již existujícím franšízám, tedy popkulturním produktům zasahujícím do sfér televizních seriálů, filmů či komiksů i reklamních předmětů a hraček.

Konkrétně je studio podepsané pod animovaným videofilmem k sérii Highlander či celovečerními Želvami Ninja z roku 2007 a na nadcházející roky má ohlášené příspěvky k japonským animovaným sériím Gatchaman a Gigantor. Astro Boy zase je novou inkarnací ikonického japonského hrdiny, jehož komiksové a posléze i televizní příběhy měly v 50. a 60. letech zásadní vliv na směřování rodících se médií mangy a anime (japonské komiksy a animované filmy či seriály).

S výjimkou Highlandera se jedná o dlouhoběžící fantastické dobrodružné franšízy, jejichž publikum sestává především z dětí ve věku od 5 do 10 let a různě starých věrných fanoušků. Studio Imagi se chvályhodně nesnaží své příspěvky posouvat do univerzálně přístupné kategorie rodinných filmů, kam spadají tituly od Pixaru a jeho konkurentů, ale důsledně je modeluje podle požadavků daných cílových skupin.

Staré novoty a originální kopírování

Zatímco dětem stačí neustálá záplava atrakcí, fanoušci po vzoru pohádky Královna Koloběžka První požadují něco nového, co však zároveň nebude jiné než originál, který znají a milují. Stejně jako v případě výtečných Želv Ninja se i v Astro Boyovi studiu podařilo zapeklitý úkol splnit.

Nové Astro Boyovo dobrodružství nejenže obsahuje řadu fanouškovsky vděčných odkazů, ale především ve svém stylu slučuje různé vlastnosti předchozích tří televizních sérií franšízy. Okouzlující naivita a prostota černobílého originálu ze 60. let představuje celkový rámec, v němž se objevují vypjaté emoce typické pro sérii z 80. let, kdy hrdina mimo jiné musel objevovat význam rodiny, domova a vlastní identity; ale současně dostatek prostoru dostává i bombastická akce a spektakulární fantastika šest let starého seriálu.

Tvůrci dokonce začlenili i satirizování diktatur a falešných utopií, což je motiv charakteristický především pro ostatní tvorbu Astro Boyova stvořitele, komiksového autora, animátora a producenta Osamu Tezuku. V základu Astro Boye při tom tepe jeho staré idealistické srdce s jasně polarizovanými hodnotami absolutního zla a neposkvrněného dobra, které přímo konstatuje zastřešující legenda o pozitivní modré energii a jejím negativním rudém protipólu.

Film vypráví hrdinův příběh znovu od úplného začátku, přičemž zachovává zásadní staré postavy i dějové linie. Nový začátek s sebou přináší především nové originální prostředí, které nápaditě obměňuje či parafrázuje určité prvky či spojitosti vázané na originál.

Například děj není zasazen do Japonska budoucnosti, ale na nejmenovaný utopický ostrovní stát tvarem připomínající ikonickou horu Fudži, který se díky futuristickým technologiím vznáší v oblacích nad zbytkem světa.

Děti s očima navrch hlavy

Podobně jako před dvěma roky u Želv Ninja oživilo studio Imagi legendu v podobě, jež naprosto zachovává její styl a atmosféru. Bohužel paměť fanoušků je ošemetná věc a tak návrat do staré řeky může vyvolat i nepříjemné prozření, když zjistí, že hrdina, kterého si v dětství oblíbili, je naivní a jeho eskapády schematické či afektované.

Nicméně stejné vystřízlivění může nastat, když se fanoušci po letech znovu podívají na původní seriály, takže spíš dokládá, jak věrně tvůrci vystihli charakteristické prvky předlohy. Na druhou stranu symbióza jednoduchých významů a dynamických dobrodružství v chytlavě stylizovaném světě nefungovala před lety náhodou - a i dnes, obzvláště díky novému dynamickému hávu, dokáže bez problémů ovládnout novou generaci diváků.

Součástí přístupnosti pro děti jsou i zvolený způsob animace a vizuální podoba postav či prostředí, které opět jdou naprosto stranou pixarovek s jejich fotorealistickými detaily: opticky věrným svícením záběrů či titěrně vymodelovanými vlasy a chlupy postav. Astro Boy se naopak drží tradice anime, kde se před zraky diváků otevírají komiksově stylizované fantastické světy nesvázané realismem či fyzikou.

Je jedině dobře, že se do české distribuce záhy po svěže cartoonovém Zataženo, občas trakaře dostává další titul, který narušuje monopol Pixaru a jeho druhořadých klonů. Připomíná nám, že animace by měla zůstat médiem fantazie, v němž je možné stvořit rozmanitá univerza, a ne jenom unifikovaná vyprávění.

Astro Boy nabízí přesně to, co děti od animovaného filmu požadují: velkolepá dobrodružství, fantaskní prostředí zabydlená zábavnými postavičkami a uhrančivého hrdinu bez bázně a hany.

Starším divákům může posloužit jako retro návrat do idealistické doby přelomu 50. a 60. let, kdy si srdce komiksových čtenářů a televizních diváků na celém světě podmaňovali noví superhrdinové, kteří na rozdíl od svých předchůdců byli nadaní nejen nadlidskými schopnostmi, ale také základními lidskými city.

Astro Boy
Astro Boy
Žánr: Akční, Dětský, Dobrodružný, Sci-fi