Recenze: V hlavní roli já, krvavé náhody a žánry

Jiří Flígl
25. 9. 2009 17:40
Irská černá komedie nabízí nekřiklavě chytrou zábavu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Irsko patří v oblasti audiovize mezi nejvíc přehlížené země západní Evropy. Ačkoli odtamtud vzešlo několik mezinárodně proslulých jmen a tváří, jen hrstka z nich kořeny zdůrazňuje ve své tvorbě.

Kromě režisérů jako Neil Jordan a Jim Sheridan do klubu mediálních vlastenců patří také nejvýraznější irská osoba současného anglofonního humoru - komik, herec a scenárista Dylan Moran. Už ve svých výstupech „na stojáka" se stylizoval do stereotypu permanentně připitého a chaoticky vystupujícího Ira, posléze tuto image mramorizoval účastí v proslulém britském sitcomu Black Books, který díky ČT2 znají i čeští diváci.

Foto: Aktuálně.cz

Ten druhý vzadu

Obsazení Morana jako jednoho z hlavních aktérů irské černé komedie s názvem V hlavní roli já - a zachování jeho typické image - sice ke komornímu projektu upoutá pozornost domácího i zahraničního publika, zároveň představuje jeho největší slabinu. Stejně jako jakákoli jiná excentrická hvězda i Moran s sebou automaticky nese očekávání a nepřiměřeně na sebe strhává pozornost.

V hlavní roli já není film Dylana Morana, nýbrž Marka Dohertyho. Scenárista televizních seriálů i rádiových pořadů, dramatik, komik a příležitostný herec titěrných partů kariéru strávil ve stínu druhých a nyní s příslušně nazvaným snímkem konečně naplno odhalil svůj talent, a to především v oblasti scenáristiky.

Doherty je tu uvedený jako scenárista i představitel hlavní role. Příznačně je hrdinou herec epizodních štěků v televizních seriálech, který žije ve vleku jiných lidí a stará se o svého úspěšnějšího, ale v současnosti na vozík odkázaného bratra - v podání jeho opravdového bratra, mnohem známějšího komika Davida O'Dohertyho.

Foto: Aktuálně.cz

Scénář jako alfa a omega

Paralely s autorovou kariérou jsou ovšem bonus, který v nejmenším nepodmiňuje hlavní kvality díla. V hlavní roli já je nízkorozpočtový film určený pro festivalový okruh i širokou kino distribuci - přičemž v obou těchto oblastech představuje jeho scénář až výjimečně precizní a především dokonale promyšlené vyprávění, které překvapí o to více, že se jedná o Dohertyho první celovečerní práci.

S ohledem na lemplovskou povahu dvou hlavních postav v podání Dohertyho a Morana přejímá roli aktivního elementu, který posouvá děj kupředu, jejich společný byt. Suterénní příbytek s dezolátním vybavením lze popsat jako strašidelný dům přenesený z hororu do reálného prostředí sociálních ztroskotanců.

Premisa filmu spočívá v tom, že vinou nešťastných náhod a žalostného stavu vybavení bytu přijde během krátké chvíle o život několik lidí. Hrdina se nechá svým spolubydlícím, jenž je neúspěšný scenárista a režisér, ale především vrcholový budižkničemu a alkoholik, přesvědčit, že náhoda u soudu neobstojí, a tak spolu po vzoru detektivek začnou spřádat bombastické alibi.

Foto: Aktuálně.cz

Vyprávění staví na spojení absurdní situace a jejího řešení pomocí reflexe žánrových klišé, přičemž vše zasazuje do trudně každodenního prostředí. Genialita scénáře, ale i řemeslný um technického štábu se plně projevují v tom, že ačkoli je příběh primárně pojatý jako sitcom - s výjimkou hrstky záběrů se většina děje odehrává v jednom bytě - dokáže vyprávění obsáhnout překvapivou šíři žánrových poloh.

V hlavní roli herec a jeho pohled

Jak naznačuje název a fakt, že film začíná i končí detailem hrdiny hledícího do kamery, lze veškeré události vnímat jako vyprávění zkreslené pohledem ústřední postavy, kterou je herec toužící po velkých hlavních rolích.

Z počátečního ztroskotance depresivně uondaných sociálních dramat postupně hrdina přejímá roli oběti z atmosférického hororu, vraha maskujícího své činy v klasických detektivkách, muže zahnaného do vyhrocené situace po vzoru hitchcockovských thrillerů, až po rozhodnou postavu akčních filmů. Na závěr pak přijímá ambiciózní životní roli, za kterou se zpravidla udělují výroční filmové ceny.

Přitom snímek nikdy nesklouzne k parodické přepjatosti, ani se nesnaží divákovi svou sebereflexivitou okatě mávat před nosem. Změny mezi žánrovými polohami jsou díky omezení děje na prostor jednoho bytu nenápadné a naznačuje je pouze odlišnost tempa a formálních prostředků v jednotlivých segmentech.

Nutno dodat, že popsaná sofistikovaná hra s žánry představuje až druhý plán filmu. Na první pohled se V hlavní roli já tváří jako úsměvná černá komedie, v níž humor v souladu se sitcomovým rámcem vychází především z dialogů a střetu neschopných postav s vyhroceně absurdní situací.

V hlavní roli já představuje důmyslný průsečík festivalové a divácky orientované kinematografie - a tedy i ideální film pro publikum, jež chce chytrou zábavu bez otřepaných vtipů typických pro zlaté jádro hlavního proudu.

V českém prostředí tyto kvality shodou okolností stvrzuje fakt, že film do kin uvádí zdejší přední distributor popcornové zábavy Bontonfilm, ale nasazuje jej v „artovém" počtu čtyř kopií.

V hlavní roli já
A Film with Me in It
Žánr: Komedie
Režie: Ian Fitzgibbon
Obsazení: Mark Doherty, Dylan Moran, Keith Allen, Amy Hubermanová, Aisling O'Sullivanová, David O'Doherty, Neil Jordan, Jonathan Rhys Meyers
Délka: 89 minut
Premiéra ČR: 24.09.2009
 

Právě se děje

Další zprávy