Recenze: Hannah Montana, Křižník Potěmkin pravé Ameriky

Jiří Flígl
14. 6. 2009 13:20
Nenáviděný film zamířil do českých kin
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Hodnocení filmových kritiků i uživatelů internetových databází pasovala film Hannah Montana na nejvíce nenáviděnou premiéru letošního roku. Odpor však nevychází z filmu samotného, ale spíše z toho, co reprezentuje. V prvním plánu se totiž jedná o tradicionalistický kýč.

Reakce elitářských kritiků a filmových fandů především vyjadřují apriorní zarputilost v neochotě uznat právo na existenci tomu, vůči čemu se sami vyhraňují a z čeho tedy konstruují svou domnělou výjimečnost. Ze střízlivého pohledu sice Hannah Montana je hloupoučký a svými významy pochybný film, ale v žádném případě to není špatné dílo z filmových hledisek.

Křižník Tennessee

K ozřejmění se nabízí snímek srovnat s Křižníkem Potěmkinem. Komunistická propaganda z roku 1925 náležející do kánonu filmové historie rovněž fascinuje tím, jak v ní je řemeslo účelně nasazeno, aby publikum efektně oslovila ideologie, již různí lidé označí jako naivní, směšnou, obludnou i hodnou následování.

V Hanně Montaně se takto prezentují hodnoty "pravé Ameriky". Znamená to, že jsou vyzdvihovány konzervativní vlastnosti jako prostota, zemitost, úcta k rodičům a domovu či sepjatost s tradicemi.

Hlavní hrdinka se jmenuje Milley Stewart a pochází z Tennessee na jihovýchodě USA, kde její milující rodina má farmu a ranč. Nutno dodat, že Tennessee je lůno country, tudíž celá rodina oděná v džínovině, flanelu a kloboucích vesele trylkuje prostinké songy.

Miley ovšem není tuctová holka, nýbrž dívčí ekvivalent klukovských superhrdinů. Většinou je to náctiletá školačka, ale když je lidstvo v nouzi největší, převlékne se za Hannah Montanu a zpívá pop.

Foto: Aktuálně.cz

Podobně jako Superman narozdíl od svého civilního alterega jen nemá brýle, i megastar Hannah se od obyčejné Miley odlišuje pouze blond parukou; přesto ji nikdo nedokáže poznat.

Modla schválená konzervativci

Film Hannah Montana vznikl jako pokračování televizního seriálu pro dívky ve věku od osmi do čtrnácti. Centrální konflikt vychází z předpokladu, že všechny hudební hvězdy vedou zpustlý život a nemají rodiny. Dvojí identita má Miley zaručit, že bude moct "normálně" žít s rodinou a kamarády.

Jediným problémem, který tedy hrdinka řeší, je, aby ji měli všichni rádi a aby nedělala něco, co by se nelíbilo tatínkovi či babičce.

Miley Stewart, potažmo její představitelka Miley Cyrusová, tedy působí dojmem hudební modly schválené konzervativci. To potvrzuje i film, jehož vyprávění sleduje, kterak hrdince začíná sláva stoupat do hlavy, načež ji otec odveze na "odvykací kůru" domů na ranč.

Co divák to jiný pohled

Foto: Aktuálně.cz

Stejně jako jakákoli jiná propaganda či tvrdě konzervativní mainstream i Hannah Montana skýtá vděčný objekt pro široké spektrum odlišných "čtení" - tedy dekódování díla na základě určitého hlediska. Jedním z nich ostatně je ono zapškle výsměšné nazírání fandů a kritiků.

Další hledisko vychází z cílové skupiny, tedy dívek na hranici dětství a dospívání (nikoli dospělosti), které ještě netouží po tom se vymezovat, ale naopak co nejvíce zapadnout do kolektivu. Jejich nekritické přijetí filmu samo dílo neustále utvrzuje scénami, v nichž se nezletilé dívky nadšeně derou na koncerty svého idolu.

Na druhou stranu lze film skutečně odsoudit za to, že dětem tlačí do hlavy ideál průměrnosti a ideologicky pochybnou představu, která glorifikuje maloměsta a démonizuje metropole.

Tennessee je zobrazeno jako čisťoučký stát plný milých bílých lidí. Jen aby se zabránilo nařčení z rasismu, jsou do davových scén v poměru 30:1 rozeseti černoši. A v souladu s country film oplývá reklamními obrazy zemědělsky kultivované krajiny.

Miley Cyrus si buduje kariéru zpěvačky nejen jako Hannah
Miley Cyrus si buduje kariéru zpěvačky nejen jako Hannah | Foto: Aktuálně.cz

Nejnosněji se však snímek otevírá při "queer čtení", které v něm spatřuje paralely pro homosexualitu. Centrální motiv dvojí totožnosti se přímo nabízí vnímat coby metaforu zápasu mezi heterosexuálními normami a lesbickou identitou.

Z tohoto hlediska je film až překvapivě progresivní: ukazuje trpkou cestu lesbičky, kterou její rodina tlačí do heterosexuality, ale ve finále po hrdinčině veřejném přiznání se rodina přidá k nadšení jejích fanoušků a plně přijme její orientaci.

Hannah ze země Oz

Podobnou pluralitou pohledů se vyznačuje i proslulý Čaroděj ze země Oz (1937). V USA ekvivalent Čechy adorovaného Mrazíka se také tváří nekonfliktně, ale přitom divákům podsouvá buranské odmítnutí všeho, co leží za hranicí jejich zápraží. Současně si snímek oblíbili homosexuálové: hrdinku, již z trudného Kansasu odnese tornádo do zářivého světa barev a zpěvu, vnímali jako obraz svého údělu.

Čtěte také: Hannah Montana i Miley Cyrus měly v kinech perný víkend

Hannah Montana není nic jiného než Čaroděj ze země Oz nového tisíciletí. Kromě totožných významů, hodnot i interpretací vykazují oba filmy nablblou naivitu a obsahují řadu pěveckých i taneční výstupů. Navíc novinka i vizuálně odlišuje barvami hýřící svět popové hvězdy se zemitě zbarveným Tennessee.

Stejně jako u klasického titulu spočívá hlavní problém s Hannou Montanou v tom, komu ji doporučit. Malé dívky budou chtít pochopitelně film vidět, ale do jaké míry je film pro ně "nezávadný", to si musí říct každý rodič sám.

Ostatní diváci prostě budou snímek ignorovat. Neměl by však ujít pozornosti kulturologů, protože jim skýtá bohatý studijní materiál.

Na závěr si dovolím reportážní tečku: film jsem neviděl na novinářské projekci s nenávistným publikem, ale s platícími diváky. Divačkám se evidentně líbil a osobně jsem se díky aplikování výše předestřených pohledů dobře bavil.

Nekonalo se nic ani v nejmenším srovnatelného s projekcí české esenciální špatnosti Vy nám taky, šéfe!, kdy mi ze studu vůči filmu bylo až fyzicky nepříjemně.

Hannah Montana
Hannah Montana: The Movie
Žánr: Dětský, Komedie, Muzikál, Rodinný
Režie: Peter Chelsom
Obsazení: Miley Cyrus, Emily Osment, Melora Hardin, Adam Gregory, Heather Locklear, Tyra Banks, Billy Ray Cyrus, Dolly Parton, Barry Bostwick, Margo Martindale, Beau Billingslea ad.
Délka: 102 minut
Premiéra ČR: 11.06.2009
 

Právě se děje

Další zprávy