Zemřel Zombie číslo jedna. Pohřeb raději nebude

Kultura ČTK Kultura, ČTK
7. 2. 2012 18:31
Herec Bill Hinzman se proslavil Nocí oživlých mrtvol
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Ve věku 75 let zemřel americký herec Bill Hinzman, který byl v roce 1968 obsazen coby zombie do kultovního filmu Noc oživlých mrtvol a díky tomu si získal nehynoucí obdiv fanoušků hororů. Podle informací Hinzmanovy dcery Heidi herec zemřel v sobotu večer ve svém domě v pensylvánském Darlingtonu na rakovinu.

Rolí v nízkorozpočtovém černobílém snímku režiséra George Romera Noc oživlých mrtvol, jemuž je připisována zásluha za obrodu "zombie-žánru" a hororu vůbec, si vysloužil celoživotní slávu. Hinzman přitom měl docela jinou úlohu.

Pracoval při natáčení jako asistent kameramana, ale Romero se přímo na místě rozhodl angažovat ho coby zombie do úvodní sekvence. "Bill tam byl a byl dost starý a dost hubený a měl starý oblek," vysvětlil jeho náhlé obsazení producent Russ Streiner.

Foto: Aktuálně.cz

A tak se Hinzman v onom starém obleku objevil na pensylvánském hřbitově, kde zaútočil na pár mladých sourozenců. Chlapci praštil hlavou o náhrobní kámen a pak pronásledoval dívku přes pole na farmu. Fanoušci za to Hinzmanovi udělili titul Zombie číslo jedna, upozorňuje Streiner, který si ve filmu rovněž zahrál. "Byl velmi oblíbený a k fanouškům nesmírně vstřícný," dodal o Hinzmanovi.  

Ten posléze hrál v dalších hororech. Opět Romerových Crazies (1973), Noční legii (1995) či dvou o rok mladší snímcích - Evil Ambitions a erotickém hororu Santa Claws. Ještě loni se Hinzman objevil v hororu River of Darkness.

Nutno přitom dodat, že větší část jeho angažmá se týkala nepříliš povedených titulů. V 80. letech svou popularitu využil i k tomu, že si sám vyzkoušel režii hororových filmů (The Majorettes, 1986, a FleshEater, 1988).

Podle jeho přání bude herec nyní jen zpopelněn. "Vždycky si dělal legraci, že kdyby byl pohřbený, tak se vrátí," řekla k tomu novinářům Heidi Hinzmanová.

Foto: Aktuálně.cz

I po takřka čtyřiceti letech zůstává Romerův celovečerní debut milníkem hororového žánru a  filmem, který dokáže děsit diváky. Syrový účinek pramení především ze způsobu, jakým Romero popřel dosavadní konvence a porušil tabu, především v zobrazení násilí.

Černobílý snímek natočený s neznámými herci působí jako dokument sledující osudy sedmi lidí, kteří najdou útočiště před živými mrtvými na opuštěné farmě. S příchodem noci roste počet zombí a situace je čím dál zoufalejší. Nakonec začnou hrdinové bojovat sami mezi sebou...

Romero odříznul film goticko-nadpřirozených kořenů a šokoval diváky zřejmě prvním příkladem tzv. sociologického hororu  - kdy tento "nízký žánr" kromě ukojení primárních diváckých potřeb také reflektuje nálady a strachy společnosti. V případě Noci to byla stoupající brutalita v ulicích a také kvas konce 60. let, jenž vyvolal vlnu nejistoty a na druhé straně odpor k autoritám.

 

Právě se děje

Další zprávy