Americké diváky nečekaně posedl Ďábel v těle

Pavel Kroulík
9. 1. 2012 14:25
Víkendový žebříček překvapivě vyhrál levný horor
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Víkendový žebříček amerických kin velmi nečekaně vyhrál nízkorozpočtový exorcistický horor The Devil Inside. Víc než dvakrát předčil i ta nejoptimističtější očekávání studia Paramount Pictures a z 2285 kin získal 34,5 milionu dolarů.

The Devil Inside (do českých kin přijde jako Ďábel v těle od 1.března 2012) vypráví o ženě, která se v roce 1989 přiznává policii, že brutálně zabila tři lidi. O dvacet let později se její dcera snaží přijít na to, zda je matka internovaná v italském sanatoriu mentálně nemocná, nebo posedlá. Spojí se proto se dvěma mladými exorcisty, kteří využívají při svých rituálech kombinaci vědy a víry.

Foto: Aktuálně.cz

Film vyrobený v nezávislé produkci měl podle oficiálních údajů rozpočet pouhý milion dolarů. I když jde půlka tržeb kinařům, znamená to, že se zaplatil již sedmnáctkrát. Pro Paramount nejde o první úspěšnou sázku na tento typ filmů. Studio vlastní i sérií levných a mega úspěšných hororů Paranormal Activity. 

Její první díl natočený na koleně režisérem Orenem Pelim sice nestál jen 15 tisíc dolarů, jak se tradovalo, neboť cenu před uvedením do kin navýšila postprodukce. Nicméně pořád jde o levná díla s náklady řádově miliony dolarů a zisky přes sto milionů na každý díl. I když se jejich kvalita snižuje, fanoušci na ně stále slyší a na podzim přijde do kin už čtvrtá část.

S Paranormal Activity má Ďábel v těle společný i styl mockumentu - tedy používání údajně „nalezených" dokumentárních či amatérských záznamů, jejž kdysi uvedla v život Záhada Blair Witch.

Ďábel v těle těžil z toho, že byl jedinou premiérou týdne v širší distribuci, navíc přišel do kin v období a v atmosféře, kdy se publiku a akademikům připomínají adepti na Oscary, případně ještě dojíždějí rodinné snímky. Studio této situace využilo a zaměřilo se na mladé diváky. Proto film podpořilo i kampaní, která místo tištěných novin a televize vsadila spíš na online teasery a alternativní marketing.

Foto: Aktuálně.cz

Úspěch lze zároveň připsat i společenské atmosféře, protože horory jsou v době krize tradičním prostředkem, jak si bezpečně ventilovat strach a napětí - alespoň v případě mladší generace. Podle průzkumů bylo 59 procent diváků Ďábla pod 25 let a 85 procent pod pětatřicet. Jeho tržby 34,5 milionu jsou historicky třetí nejlepší výsledek za leden (po Cloverfieldu a znovuuvedení Star Wars). Zároveň je to pátý nejlepší start pro nadpřirozený horor (po posledních dvou Paranormálních aktivitách, Nenávisti a druhém Kruhu).

Teď se však zdá, že bude Ďábel v těle následovat své předchůdce i ve strmém poklesů zisků, jenž k tomuto typu hororů patří. Napovídal by tomu fakt, že plných 47 procent lidí z celkové víkendové návštěvnosti přišlo na film už v pátek. Ve prospěch snímku nebude hrát ani divácká šeptanda, ani recenze. Na IMDb.com má film od řadových diváků známku jen 4,4 z deseti a databáze Rottentomatoes.com eviduje pouze sedm procent kladných recenzí.

Režisér filmu William Brent Bell má na kontě podobně neúspěšný horor Stay Alive z roku 2006 a jeho novinku recenzenti hodnotí slovy jako „The Devil Inside ukazuje jen to, jak málo stačí davu v kině, aby ječel strachy" (Wesley Morris, Boston Globe).

Michael Rechtshaffen z Hollywood Reporteru v narážce na název píše, že je film děsivý asi jako devil's food cake - což je název pro čokoládový dort.

Eric D. Snider z Film.com poznamenává, že Bell režíruje jako chlapík, kterého zavolali do práce, když měl mít den volna, a řada recenzentů kritizuje, jak film jen dál vyvařuje zmíněný styl mockumentu. Mark Olsen z Los Angeles Time proto v nadsázce žádá všechny lidi na světě: „Hej, až zase najdete nějaké záběry, nechte je ležet. Uděláte nám všem ostatním velkou službu."

Foto: Aktuálně.cz

Jediný, kdo si na vymítače nemůže stěžovat, jsou podle analytiků statistiky. Film totiž napomohl vyhnat z pokladen „démony a prokletí nízké návštěvnosti". Na nepovedeném konci vánoční sezóny totiž nezabraly ani některé předpokládané hity a celková návštěvnost roku byla nejnižší za posledních šestnáct let. Celkový víkendový příjem ve výši 144 milionů znamená i nárůst o 29 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy vyhrál žebříček opěvovaný western bratří Coenů Opravdová kuráž.

Paramount má želízko i na druhém místě žebříčku, kam po dvou prvenstvích spadl čtvrtý díl série Mission: Impossible s podtitulem Ghost Protocol. Velmi vysoko hodnocený hit s Tomem Cruisem si připsal dalších 20,5 milionu dolarů a celkem má z domácích severoamerických kin už 170 milionů. Na třetím místě je druhý sherlockovský film Guye Ritchieho s podtitulkem Hra stínů. Získal 14,5 milionu dolarů a má už dohromady 157 milionů.

Z oscarových adeptů má v desítce dva zástupce Steven Spielberg: War Horse je šestý, animovaný Tintin osmý. Pro Válečného koně jde přitom spíš o rozjezd, u Tintina ale naopak o příznak neúspěchu.

Na deváté příčce je pak oceňovaná adaptace Le Carrého špionážní klasiky Tinker Tailor Soldier Spy (Jeden musí z kola ven) s mimořádně nabitým hereckým obsazením.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy