Banderas v botách pokořil marxistickou sci-fi i Deppa

Kamil Fila Kamil Fila
2. 11. 2011 8:50
Na zeleného Shreka ale trojrozměrný kocour nemá
Premiéra filmu Kocour v botách - Salma Hayek
Premiéra filmu Kocour v botách - Salma Hayek | Foto: Reuters

Los Angeles - Víkendové novinky v amerických kinech poněkud zklamaly, i když tentokrát šlo od začátku spíše o sázky do loterie. Nepřekvapivě zvítězil animovaný trojrozměrný Kocour v botách (Puss in the Boots), což je tzv. spin-off (odštěpek) slavnějšího Shreka. Snímek, který zachycuje příhody, jež předcházely střetnutí Kocoura v botách se Shrekem a Oslíkem, nastřádal za víkend z pokladen 34 milionů dolarů.

Pro studio Dreamworks jde i přes vítězství o nejhorší výsledek. První díl Shreka utržil za víkend 71 milionů, druhý 108 a třetí 121 milionů. Lidé zkrátka projevují jistou únavu značkou Shrek a Kocour v botách přese všechno není takovou hvězdou, aby mohl mít vlastní sérii. Studio ani nezveřejnilo rozpočet, nicméně lze předpokládat, že Antonio Banderas a Salma Hayek, kteří namluvili hlavní kočičí pár, nebyli aspoň tak drazí jako Mike Myers, Eddie Murphy a Cameron Diaz ve Shrekovi.

Kočka s akcentem

Distributor uvádí, že 59 procent publika tvořily ženy a 25 procent publika bylo starší 25 let. Zajímavou položkou statistiky je fakt, že 35 procent publika tvořili hispánci. 3D formát byl využit ve 2827 kinech z 3952 sálu a přinesl jen 51 procent celkových tržeb. Jde o další z důkazů, že zájem o 3D výrazně upadá.

Foto: Aktuálně.cz

Režie Kocoura v botách se ujal Chris Miller, který zatím režíroval třetí díl Shreka; jinak vlastně většinu tvůrčího života zasvětil této sérii coby dabér různých postaviček a spoluscenárista. Vůči překvapivě vlažnému diváckému ohlasu stojí poměrně vstřícné přijetí snímku mezi recenzenty.

Databáze Rottentomatoes uvádí, že ze sledovaných angloamerických médií jich přes 80 procent uveřejnilo kladnou recenzi. Publicisté se shodují, že Kocour v botách je „téměř perfektní film, který si můžou užít i majitelé psů" a zaznívají výroky jako „kočky jsou legrační, mluvící kočky s kordem ještě víc, a mluvící kočky s kordem a španělským akcentem úplně nejvíc". Snímek je prý upřímný, nevinný a ke konci hodně akční.

Jak shrnul Todd McCarthy pro deník Hollywood Reporter, film je „barvitý, dostatečně chytrý, bez žertíků na téma současný showbyznys, akčně našlápnutý bez toho, aby se stával absurdním, a je tu i velmi dobrá choreografie". Bill Goodykoontz z deníku Arizona Republic navíc dodává, že hlavní hvězdou možná ani není tak kocour jako spíš postavička Humpty Dumpty ve tvaru velkého vejce známá z dětské říkanky. Humpty Dumptyho namluvil stále využívanější komik Zach Galifianakis, který se proslavil rolemi zhulených mimoňů.

Foto: Aktuálně.cz

Na uživatelské databázi IMDb.com má od více než 1100 hlasujících snímek 6, 9 bodů z 10 možných. Nicméně nejvíce má právě od věkové skupiny dětí (kolem 9 bodů), zatímco u generace čtyřicátníků prudce klesá (6 bodů). Film se také výrazně více líbí ženám než mužům; vysvětlení lze hledat jak v oblibě koček, tak Antonia Banderase. Kocoura v botách uvidíme s malým zpožděním i v českých kinech od 1. prosince.

Vyměřený čas Justina Timberlakea

Druhá novinka týdne, akční anti-utopická sci-fi In Time (u nás poběží pod názvem Vyměřený čas) skončila až třetí za posledním dílem hororu Paranormální aktivita. Poměrně ambiciozní snímek režiséra Andrewa Niccola, jenž má s podobnými díly zkušenosti (Gattaca, S1m0ne, Obchodník se smrtí), utržil za víkend pouhých 12 milionů dolarů.

Foto: Aktuálně.cz

Vzhledem k tomu, že hlavní roli hraje populární Justin Timberlake, nejde o moc zdařilý vstup na trh. Jeho mnohem levnější romantická komedie Kamarád taky rád (Friends with Benefits) utržila 18,6 milionů a žánrově porovnatelná „chytrá sci-fi" Zdrojový kód 14, 8 milionů.

Zápletka je přitom mimořádně nápaditá. Jak praví distribuční materiály: „Představte si, že můžete žít jen do 25 let. Pak zemřete. Pokud nevyděláte, neukradnete nebo nezdědíte nějaký čas navíc. Děj filmu akčního scifi thrilleru Vyměřený čas se odehrává v blízké budoucnosti, v době, kdy peníze neznamenají vůbec nic a platí se časem."

Hlavní hrdina Will žije z minuty na minutu v chudé zóně Dayton a jen tvrdá práce v továrně mu poskytne další den života. Místní gangy jsou navíc vždy připraveny kohokoliv okrást, byť jen o pár hodin. Jednoho dne Will pomůže před jedním z těchto gangů uniknout bohatému Henrymu. Ten za to Willovi daruje celé století a sám se rozhodne svůj nekonečný život skončit. Will je následně obviněn z jeho vraždy a nezbývá mu nic jiného, než dokázat nevinu.

Foto: Aktuálně.cz

Vydává se na útěk do nejbohatší zóny v New Greenwich, kde na rozdíl od Daytonu nikdo nespěchá. Čas je luxus, který si tu mohou dovolit všichni. Willa přitahuje Sylvia, dcera boháče Weise, která se ve chvíli, kdy Willa přicházejí zatknout strážci času, stává rukojmím.

Vedle Timberlakea se v dalších rolích objevují vycházející ženské hvězdy Amanda Seyfried (Mamma Mia!) a Olivia Wilde (TRON), jednoho z padouchů si zahrál Cillian Murphy. Snímek patřil k těm, které komunita internetových filmových fanoušků hodně vyhlížela a tomu odpovídá množství téměř již 3000 hlasujících na IMDb.com. Jejich hlasy se zatím sčítají na průměrné známce 6, 6 bodů z deseti, přičemž výrazně lépe hodnotí snímek ženy oproti mužům.

Recenzenti na Rottentomatoes.com tak přívětiví nebyli. Film tu má pouze 37 procent kladných recenzí a průměrnou známku 5, 3 z deseti. Více než polovina recenzentů nedovede překousnout, že film více slibuje, než splní, a je v něm řada logických děr. James Berardinelli ze stránky ReelViews přirovnáná In Time ke snímku Ostrov Michaela Baye, který taky selhal při odvyprávění slibného námětu.

Podle Dany Stevens z magazínu Slate ve filmu především otravují dlouhé pauzy mezi zásadně znějícími dialogy „až se člověk začne divit, zda to není nějaký psychologický experiment na divácích, co vydrží". Joe Morgenstern z deníku Wall Street Journal hodnotí In Time jako film, který „skvěle vypadá, má pompézní zvuk a dá se přirovnat k chytré videohře s příliš mnoha pravidly".

Foto: Aktuálně.cz

Mnoho kritiků si povšimlo, že film stojí na velmi silných paralelách k marxistickým myšlenkám o třídním boji a vykořišťování a podivují se, že takový scénář mohl být v Hollywoodu vůbec schválen. Dle Melissy Anderson z časopisu Village Voice „dluží film stejně tak Marxovi a Engelsovi jako Bonnie a Clydeovi".

Scott Bowles z deníku USA Today zase In Time popisuje takto: „Ačkoli má úžasný koncept, který by z něj mohl udělat Inception pro rok 2011, dostáváme spíš něco mezi Loganovým útěkem a Robinem Hoodem, přičemž si z obojího bohužel film vybírá to horší." Podle dalších ohlasů vztah mezi hlavními hrdiny nepůsobí tak přesvědčivě a silně, což nabourává už tak křehkou konstrukci snímku.

Nakolik Vyměřený čas dostává svým ambicím a jak se Hollywood popral s marxistickou tematikou, se budeme moc v našich kinech přesvědčit od 3. listopadu.

Johnny Depp v rumovém opojení

Poslední novinkou týdne je podivně nezařaditelná komedie The Rum Diary (Rumový deník), v níž hlavní roli hraje Johnny Depp. Snímek podle námětu slavného gonzo žurnalisty Huntera S. Thompsona skončil až na pátém místě s 5, 1 miliony z 2273 kin. Zde se projevil závažný neodhad distributorů - výsledkem je zřejmě největší propadák v Deppově kariéře, jenž přišel krátce za jiným superpropadákem, kterým je Cizinec, kde si Depp zahrál po boku Angleliny Jolie.

Foto: H.C.E.

Rumový deník coby barvité dobové retro z 60. let odehrávající se v Karibiku přišel na 45 milionů. Pro srovnání Cizinec, který stál přes 100 milionů, utržil za první víkend 16, 4 milionu. Například Deppův hororový muzikál Sweeny Todd měl 9,3 milionu, ale hrál se jen v 1500 kinech; Z pekla a Kokain se hrály ve více než 2000 kinech a měly tržby 11-12 milionů (a to již před 10 lety, a od té doby pokročila inflace).

Zdá se, že stejně jako Shrekem a spol. začíná být publikum přejedeno i Johnyho Deppa a ten si bude muset pečlivěji vybírat projekty; pokud bude chtít natáčet filmy svého srdce (což Rumový deník je), budou muset mít mnohem menší náklady.

Depp si totiž Rumový deník vydupal ze země. Již jednou hrál v adaptaci knihy Huntera S. Thompsona (Strach a hnus v Las Vegas), kde ztvárnil dokonce Thompsona samého. I tento film byl propadák, ale ne tak katastrofální  - z 1130 kin měl 3,3 milionu v roce 1998.

Režie Rumového deníku se ujal zapomenutý Bruce Robinson - autor kultovní opilecké komedie Withnail & já (z roku 1987), který přestal točit po vražednickém thilleru Jennifer 8 (1992). Ve své skoro dvacetileté pauze neměl s filmovým světem skoro nic společného (mezitím hrál jen v hořké rockerské komedii Hard Core Logo v roce 1998). Návrat k režii a tématu alkoholismu mu tedy příliš nevyšel.

Foto: H.C.E.

Jak napsal Eric D. Snider pro server Film.com: „Zažijeme sice nějakou zábavu, ale herci a jejich postavy si to zjevně užívají víc." Roger Ebert z deníku Chicago Sun-Times popisuje snímek takto: „Máme dojem, že hlavní hrdina i autor knihy viděli většinu života skrz dno špinavé láhve a neprožívali nic s jakoukoli přesností. Film tento dojem duplikuje, ale není to žádná výhra."

Jak podotklo více recenzentů, bez Deppa by se podobný film nikdy nedostal do kin. Stephen Whitty z deníku Newark Star-Ledger dokonce tvrdí: „Je tu jistý důvod, proč Rumový deník nenašel dlouho nakladatele a je to ještě zjevnější z jeho filmové adaptace: není tu žádné opravdové drama". Zbývají jen halucinace a zamlžená kalná rána.

Film nicméně má své relativně věrné publikum. Na IMDb.com mu 1315 hlasujících uděluje body, které se sčítají ve známku 7, 1 z deseti. Kupodivu i když je Depp sexsymbol, tentokrát hodnotí o něco lépe muži než ženy. V českých kinech bude mít Rumový deník premiéru 8. prosince.

 

Právě se děje

Další zprávy