Nejvíc nominací České lvy mají estébácká Pouta

Kamil Fila Kamil Fila
6. 2. 2011 10:20
Snímek Radima Špačka dostal druhou cenu kritiků
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejvíce nominací na Českého lva získal thriller Pouta režiséra Radima Špačka a scenáristy Ondřeje Štindla, který zabodoval ve všech dvanácti kategoriích - za vedlejší mužskou roli dokonce dvakrát.

Dostal i cenu kritiků za celovečerní film (a to už podruhé,   půli ledna vyhrál nově založené Ceny české kritiky). V kategorii dokumentární tvorby pak odměnili recenzenti hlasující ve lví anketě snímek Víta Klusáka a Filipa Remundy Český mír; naopak kritici hlasující ve své samostatné ceně vybrali za dokument roku Katku od Heleny Třeštíkové.

Členové České filmové a televizní akademie vybírali adepty na Lvy z jedenadvaceti hraných snímků a 15 dokumentů. O dvě nominace méně než Pouta má komedie Občanský průkaz režiséra Ondřeje Trojana a scenáristy Petra Jarchovského.

Výsledné počty můžou být ovlivněny i tím, že výroční trofeje se v 18. ročníku vrátily k širším nominacím pěti filmů v každé ze soutěžních kategorií. Teprve ve druhém kole budou z pěti titulů vybrány tři, které pak půjdou do finále. To se koná 5. března ve Velkém sále Lucerny.

Výrazně si díky rozšíření nominačních míst prozatím polepšil dlouhodobě opomíjený snímek Největší z Čechů od Roberta Sedláčka, který má sedm nominací, stejně jako Kuky se vrací Jana Svěráka. Nepřekvapivě silnější pozici než u Cen české filmové kritiky mají na Lvech konzervativněji pojaté snímky Habermannův mlýn, Občanský průkaz a zmíněný Kuky.

Foto: Ludvík Hradilek

Film Jana Švankmajera Přežít svůj život zůstává menšinovou záležitostí a v podstatě má stejné šance jako jeho "surrealistický nástupce" - snímek Davida Jařaba Hlava-ruce-srdce. Lehce bizarně pak mezi nominovanými působí exploatačně laděný Kajínek.

Mezi herci jsou v nominacích Ondřej Malý (Pouta), Karel Roden (Habermannův mlýn), Jaroslav Plesl (Největší z Čechů), Martin Myšička (Občanský průkaz) a Konstantin Lavroněnko (Kajínek). Ze výkon ve vedlejší roli v tomto filmu byl nominován Vladimír Dlouhý in memoriam.

Z hereček mají naději na Českého lva Kristína Farkašová (Pouta), Simona Babčáková (Největší z Čechů), Aňa Geislerová (Občanský průkaz), Zuzana Bydžovská (Mamas & Papas) a Lenka Vlasáková (Ženy v pokušení).

Mírným překvapením bylo ocenění nejlepšího zahraničního snímku - vítězná sci-fi Počátek (Inception) režiséra Christophera Nolana nezapadá do klasicky konzervativního vkusu akademiků. Ostatní nominované filmy (Bílá stuha, Muž ve stínu, Seriózní muž, Imaginárium dr. Parnasse) ovšem měly mnohem menší reklamu a návštěvnost, což mohlo rozhodnout o počtu hlasů.

Foto: Ludvík Hradilek

Cenu portálu Kinobox (hlasování diváků) získala česká komedie Ženy v pokušení od režiséra a scenáristy Jiřího Vejdělka. Ta má jinak nominace "jen" na tři Lvy (hudba, ženský herecký výkon v hlavní a vedlejší roli).

Cenu za plakát dostal Kuky se vrací. Nová cena za studentský film s šekem na 100 tisíc korun připadla animovaného počinu Libora Pixy Graffitiger. S prázdnou naopak odešel krátký film Příznaky, který vyhrál letošní FAMUfest.

Nominační večer se uskutečnil v pražském kině Lucerna. V přímém přenosu České televize, který moderovali Jakub Žáček a Marek Daniel, sekundovala jim herečka Jana Plodková.

Předávání bylo tentokrát mnohem svižnější než v minulých ročnících. Šéf akademie Petr Vachler pravděpodobně provedl určitou reflexi, která se na něj snesla hlavně po posledním ročníku za neustálé vyrábění záměrně trapných prostojů v přímém přenosu. Tentokrát i prostoje byly kratší a trapasy ne tak trapné a natahované - byť základní poetika "hrajeme si na to, jak neumíme moderovat" zůstala.

Foto: Ludvík Hradilek

Poněkud nenápaditý byl ale princip představování jednotlivých kategorií. Prakticky vždy se mluvilo jen obecně o funkci střihu, scenáře či kamery, nejčastěji v nostalgickém či "filmově magickém" duchu, který měl zřejmě parodovat zprofanovaně poetické moderátorství.

Možnost důkladně představit jednotlivé filmy tím každopádně opět padla. Stejně jako scénky, ani komentáře se nikdy netýkaly konkrétních loňských titulů. V zájmu vtipu se naopak opět opakovaly i letité mýty typu, že první diváci utíkali před jedoucí lokomotivou.

Během večera zaznělo několik písní pocházející z různých známých i méně známých českých filmů. Režisér, hudebník a performer Petr Marek například zazpíval variaci na Suchého a Šlitra "Tiše a ochotně kultura na plotně voní".

Čtěte také:
Za zpěvu a tance nominuje Český lev pět filmů
Ceny české filmové kritiky zatím nenabízejí alternativu

Pouta získala pět nových cen české filmové kritiky
Čeští filmoví kritici založili své vlastní ceny
České filmy jsou jako Kuky: vrací se na stejné místo
Pane Vachlere, vážně je podoba Českých lvů udržitelná?

 

Nominace na České lvy za rok 2010

Nejlepší film:
Habermannův mlýn
Kuky se vrací
Největší z Čechů
Občanský průkaz
Pouta

Nejlepší režie:
Jan Svěrák (Kuky se vrací)
Robert Sedláček (Největší z Čechů)
Ondřej Trojan (Občanský průkaz)
Radim Špaček (Pouta)
Jan Švankmajer (Přežít svůj život)


Nejlepší scénář:
Wolfgang Limmer, Juraj Herz, Jan Drbohlav (Habermannův mlýn)
Alice Nellis (Mamas & Papas)
Robert Sedláček (Největší z Čechů)
Petr Jarchovský (Občanský průkaz)
Ondřej Štindl (Pouta)

Nejlepší kamera:
Alexander Šurkala (Habermannův mlýn)
Marek Jícha (Hlava-Ruce-Srdce)
Vladimír Smutný (Kuky se vrací)
Martin Štrba (Občanský průkaz)
Jaromír Kačer (Pouta)

Nejlepší hudba:
Michal Novinski (Kuky se vrací)
Jan Ponocný a Buty (Mamas & Papas)
Petr Ostrouchov (Občanský průkaz)
Tomáš Vtípil (Pouta)
Jan P. Muchow (Ženy v pokušení)

Nejlepší střih:
Matouš Outrata (Kajínek)
Alois Fišárek (Kuky se vrací)
Petr Mrkous (Mamas & Papas)
Vladimír Barák (Občanský průkaz)
Anna Johnson Ryndová (Pouta)

Nejlepší zvuk:
Tomáš Bělohradský (Habermannův mlýn)
Jakub Čech, Juraj Mravec a Pavel Rejholec (Kuky se vrací)
Jiří Klenka (Občanský průkaz)
Jakub Čech, Marek Hart (Pouta)
Ivo Špalj (Přežít svůj život)

Nejlepší dokument:
25 ze šedesátých aneb... (Martin Šulík)
Český mír (Vít Klusák, Filip Remunda)
Katka (Helena Třeštíková)
Medvědí ostrovy (Martin Ryšavý)
Nesvatbov (Erika Hníková)

Nejlepší výtvarný počin:
David Jařab (Hlava-Ruce-Srdce)
Jakub Dvorský (Kuky se vrací)
Milan Býček (Občanský průkaz)
Pavol Andraško (Pouta)
Jan Švankmajer (Přežít svůj život)

Ženský herecký výkon v hlavní roli:
Zuzana Bydžovská (Mamas & Papas)
Simona Babčáková (Největší z Čechů)
Anna Geislerová (Občanský průkaz)
Kristína Farkašová (Pouta)
Lenka Vlasáková (Ženy v pokušení)

Ženský herecký výkon ve vedlejší roli:
Zuzana Kronerová (Habermannův film)
Zuzana Čapková (Mapas & Papas)
Kristýna Liška Boková (Občanský průkaz)
Barbora Milotová (Pouta)
Eliška Balzerová (Ženy v pokušení)

Mužský herecký výkon v hlavní roli:
Karel Roden (Habermannův mlýn)
Konstantin Lavroněnko (Kajínek)
Jaroslav Plesl (Největší z Čechů)
Martin Myšička (Občanský průkaz)
Ondřej Malý (Pouta)

Mužský herecký výkon ve vedlejší roli:
Vladimír Dlouhý (Kajínek)
Igor Bareš (Největší z Čechů)
Igor Chmela (Největší z Čechů)
Lukáš Latinák (Pouta)
Oldřich Kaiser (Pouta)

Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší hraný film: Pouta
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokument: Český mír
Nejlepší filmový plakát: Kuky se vrací (Petr Štěpán)
Český lev za nejlepší zahraniční film: Počátek
Cena Magnesia pro nejlepší studentský snímek: Graffitiger (Libor Pixa)
Cena portálu Kinobox.cz za nejlepší film: Ženy v pokušení

 

Právě se děje

Další zprávy