Předpokračování Vetřelce bude bez vetřelců

Kamil Fila Kamil Fila
12. 7. 2011 12:55
Ridley Scott oznámil epický projekt Prometheus

Los Angeles - Režisér a producent Ridley Scott před téměř rokem a půl oznámil, že hodlá natočit pátý díl sci-fi hororové série Vetřelec. Filmoví fanoušci přivítali tuto zprávu převážně s nadšením, protože právě Scott natočil první díl celé ságy v roce 1979.

Studio 20th Century Fox si totiž chtělo napravit reputaci po nepříliš dobře přijímaném čtvrtém díle z roku 1997, jejž režíroval Jean-Pierre Jeunete. Tzv. crossovery Vetřelec vs. Predátor 1-2 ani nejsou přijímány mezi oficiální díly.

Dál, než původně myslel

Foto: archiv

Vetřelec s pořadovým číslem pět se podle Scottových vyjádření měl časově odehrávat dřív, než všechny předcházející díly, proto v něm ani neměla vystupovat astronautka Ellen Ripleyová v podání Sigourney Weaverové. Přitom ještě v bonusových materiálech na souhrnném DVD vydání tetralogie tvrdil, že bez Weaverové do natáčení nejde.

Nové zprávy ale výrazně změnily pohled na to, co Scott vlastně hodlá natočit. „Untitled Alien Prequel #1" (Nepojmenované vetřelčí předpokračování č. 1) se změnilo v projekt s názvem Prometheus. Zároveň bylo nicméně oznámeno závazné datum premiéry: 9. březen 2012.

Film se má odehrávat ve světě ságy Vetřelec, ale v době kdy ještě vetřelci neexistují, respektive se zde vůbec nebudou vyskytovat. Má jít o epickou sci-fi s propracovaným vesmírem a vlastní mytologií. Scott tvrdí, že už dlouho toužil po návratu k žánru sci-fi, ale nebyl si jistý správnou látkou.

Chtěl adaptovat klasický dystopický románu Aldouse Huxleyho Brave New World (Krásný nový svět) či cenami Hugo a Nebula oceněný román Věčná válka (The Forever War) Joea Haldemana. Při práci na Vetřelcích se ale dostal dál, než původně myslel.

Foto: Aktuálně.cz

Film měl pojednávat o „bozích a inženýrech vesmíru", kteří stvořili vetřelce jako biologickou zbraň, jež má „vyčistit planety". Vize se ovšem rozrostla do takových rozměrů, že se nejprve mluvilo o tom, že místo jednoho filmu budou dva, až nakonec vetřelci přestali být důležití. Stejně tak otázky, odkud se vzal tvor napadený vetřelci a jak  dlouho v jeho ztroskotaném korábu číhala na astronauty z lodi Nostromo vetřelčí vejce, tedy zůstanou zřejmě nezodpovězeny.

Scottovi při psaní pomáhali i další autoři. Hlavně autor poslední verze scénáře Damon Lindelof, autor posledního Star Treku a spolutvůrce seriálu Ztraceni, jenž by propracovaností Scottovy vize nadšen: „Ve světě přeplněném různými pokračováními, remaky a restarty jsem byl neuvěřitelně zasažený tím, jak je Ridleyho vize pro tento film originální. Je to odvážné, jde to až na dřeň a doufám, že je to ta poslední věc, kterou kdo očekává." Scott ovšem dodává, že diváci v příběhu poznají „stopy vetřelčí DNA".

O to by se měl postarat i autor podoby původního vetřelce výtvarník H. R. Giger, který již začal dělat grafické návrhy pro Promethea. Minimálně vizuální návaznost by tedy měla být zachována. Film navíc bude točen ve 3D, což ještě zdůrazní plastičnost Gigerových obrazů.

Do hlavní role si Scott už před časem vybral švédskou herečku Noomi Rapace, která zazářila jako punkerka a hackerka v trilogii Milénium natočené ve švédsku podle detektivních knih Stiega Larsona. Rapace v Prometheovi ztělesní vědkyni jménem Elizabeth Shaw. Druhou ženskou roli jménem Vickers zřejmě bude mít Charlize Theron. V souvislosti s toutéž postavou se rovněž objevuje jako kandidátka i Angelina Jolie.

Silné ženy

Už nyní je tedy zřejmé, že i další vetřelecký film (byť bez vetřelců) bude postaven na silných ženských figurách, pro něž má Ridley Scott slabost (Thelma a Louisa, G. I. Jane).

Foto: archiv

Jednička, která se stala přelomovým sci-fi snímkem, byla unikátní svou pečlivou výpravou, která vycházela z uměleckých návrhů biomechanického surrealisty Gigera. Scottovi se povedlo vytvořit z kosmické lodi něco na způsob gotického hradu a ukrývat ústřední monstrum tak, aby každé jeho zjevení způsobilo co největší šok.

Pamětníci uvádějí, že když malý vetřelec vyskočil členovi posádky z hrudníku, dělalo se publiku v sále špatně, protože snad nikdy předtím nevypadal žádný film tak hnusně. Nezvyklá byla i stavba vyprávění: diváci netušili, kdo z posádky přežije, protože tu chyběla hlavní hvězda, Sigourney Weaver byla tehdy víceméně neznámá. Právě tady ale vytvořila unikátní akční ženskou ikonu, která do žánru sci-fi vnesla feministický podtón a téma mateřských instinktů. Ostatně celý Vetřelec se dá interpretovat i jako metafora strachu z těhotenství.

Druhý díl s názvem Vetřelci z roku 1986 se v režii Jamese Camerona proměnil z napínavého hororu v nekonečnou a souvislou akční řežbu. Svým stylem předznamenal mnoho počítačových her a ještě posílil model moderní akční hrdinky, jejíž hlavní motivací jsou náhradní mateřské city.

Foto: Divadlo Archa

Třetí díl z roku 1993 byl dílem celovečerně debutujícího Davida Finchera, který uzavřel celý děj do vesmírné trestanecké kolonie. Ripleyová byla úplně sama mezi samými muži a objevila, že přímo v jejím hrudi se pomalu líhne malý vetřelec, k němuž získá láskyplně-nenávistný vztah.  Film vynikal bezútěšnou atmosférou a dovolil si na hollywoodský film nevídané - špatný konec.

Ve Jeunetově čtyřce ovšem byla Ripleyová naklonována a noční můra se rozjela nanovo. Režisér film koncipoval jako černou komedii, jaké ostatně točil ve Francii (viz Delikatesy) - ale výsledná podoba pak byla producenty sestříhaná do podivného mišmaše.

Snímek nicméně dodnes zůstává oceňován feministkami jako obraz budoucnosti, kde jsou muži zdegenerovaní, zatímco ženy se evolučně vyvíjejí do nových forem kyborgů a mutantek.

 

Právě se děje

Další zprávy