Zabiják Clooney vyhrál žebříček nad mstitelem Mačetou

Kamil Fila Kamil Fila
6. 9. 2010 19:10
V amerických kinech zvítězilo umění. Ale jen slabě

Los Angeles -  Konec léta bývá v amerických kinech z komerčního hlediska slabý. Tuto tradici v odlivu diváků i hitů (nejnověji včetně 3D atrakcí) pak můžou využít méně standardizované produkty - tedy filmy, jež by se daly označit za „umění". Typickou ukázkou je snímek, jenž vyhrál žebříček návštěvnosti o právě uplynulém víkendu - melancholický thriller The American od uměleckého fotografa Antona Corbijna s Georgem Clooneym v hlavní roli.

Jeho tržby 13 milionů dolarů za víkend (a 16 milionů od středy, kdy měl předsunutou premiéru) se jeví v porovnání s  letními blockbustery jako slabé. Ovšem jde o celkem dobrý výsledek už vzhledem k ambicím díla a nepříliš vysokému rozpočtu. Pokud by The American startoval v konkurenci silnějších titulů, neutržil by zdaleka tolik.

Čtěte také:
Anton Corbijn najmul Clooneyho jako smutného zabijáka
Benátky začal zostra mstitel Danny Trejo s mačetou

Takto velmi dobře zapadá do Clooneyho portfolia malých nenápadných filmů (Muži, kteří zírají na kozy, Po přečtení spalte), které netrhají rekordy, ale nakonec se zaplatí a vytváří povědomí o tom, že i v Hollywoodu vznikají dobré a inteligentní snímky. Analytici nacházejí nejčastěji u jeho novinky přirovnání ke snímku The Constant Gardener (Nepoholdný) od brazilského režiséra Fernanda Meirellese - The American je mu prý podobný náladou i finančními výsledky.

Foto: Sony

O skutečné hvězdné síle Clooneyho tváře na plakátech se ovšem dá těžko spekulovat. Často jeho filmy (Michael Clayton, Lítám v tom, Fantastický pan Lišák) začínají v malém nasazení do několika desítek nebo stovek kin a počítají spíš s pozitivní šuškandou než s tím, že by lidé chtěli „chodit na Clooneyho".

The American si vede slušně mezi americkými kritiky, dvě třetiny recenzí, jež na něj vyšly, jsou pozitivní. A obyčejní diváci hlasující na Mezinárodní filmové databázi (IMDb.com) mu udělují průměrnou známku 7, 1 bodu z 10 možných; o něco více se přitom líbí neamerickým divákům.

The American vyprávějící o osamělém nájemném vrahovi v Itálii tak předstihl a odsunul na dvojku i superstylizovanou kriminálku The Takers (Chmatáci), která zvítězila minule, a na trojku pak další víkendovou novinku, exploatační akční řežbu Machete, jakýsi celovečerní odštěpek snímku Grindhouse.

Film Roberta Rodrigueze se heště před vstupem do amerických kin uvedl na začátku minulého týdne velkou premiérou ve festivalových Benátkách (jistě i díky tomu, že předsedou poroty je tady letos Rodriguezův parťák Tarantino).

Foto: Palace Pictures

Machete, v němž se mexický zjizvenec Dany Trejo stal poprvé hlavní hvězdou filmu nasazeného ve velkém množství kopií do kin, pak o víkendu utržila 11, 3 milionu dolarů. Rozpočet nebyl zveřejněn, ale je jisté, že si jej Rodriguez pohlídal hodně nízko - šetrností je ostatně proslulý. Grindhouse měl za první víkend 11,5 milionu a vzhledem k tomu, že šlo o dvojfilm, byl zároveň poměrně drahý (67 milionů). Neúspěch v kinech musel zalepit až prodej na DVD a Blu-ray.

Rodriguez se s Mačetou (tak si říká i titulní hrdina Trejo) každopádně vůbec nepřiblíži svým největším úspěchům, jimiž bylo pokračování Desperada s názvem Tenkrát v Mexiku (23, 4 mil.) nebo adaptace comicsu Sin City (29,1 milionu). Ale ani jeho nedávný produkční počin, pokračování slavného hitu z 80. let Predátoři, si v kinech nevedlo příliš dobře. Rodriguez zůstává z velké časti jen režisér, který točí to, co chce relativně úzká a silně vyhraněná skupina fanoušků, nicméně v poslední době se mu nedaři naplňovat dokonale ani tyto požadavky.

Distrubutor snímku 20th Century Fox uvádí, že 55 procent premiérového publika byli muži, celkem 55 procent bylo starších 25 let a 60 procent byli Latinoameričané. Až na poslední číslo jsou všechny údaje spíš překvapivé - očekávalo se, že půjde o záležitost cílící téměř výhradně na teenagery mužského pohlaví.

Foto: Palace Pictures

Mačeta má každopádně od svého cílového publika vynikající hodnocení. Na IMDb.com má od dvou a půl tisíc hlasujících známku 8, 1 bodu z 10. Předpokládatelně nejvíc si ho užívají teenageři pod 18 let, hodně výrazně se líbí neamerickým divákům, jimž zřejmě vyhovuje poměrně kritický, respektive výsměšný pohled na Ameriku jako takovou (nečekaně "vážným" námětem filmu pod akční slupkou je imigrační politika USA na mexické hranici, resp. korupce a pokrytectví, jež ji provázejí).

Pozitivní recenze na film ale vyšly i ve třech čtvrtinách angloamerických médií: kritici ho hodnotí převážně jako „zábavné béčko, které má jazyk ironicky v koutku úst" a v němž je násilí až na úrovni kreslených grotesek.

Horor The Last Exorcism (Posldní vymítání ďábla) zažil i kvůli končící letní sezóně tvrdý propad zájmu - o 66 procent oproti prvnímu týdnu - a skončil až čtvrý. Podobný osud ale potkal i před pár lety čtvrtý díl Vymítače ďábla.

Třetí a poslední novinka, romantická komedie Going the Distance, se pak ukázala jako totální propadák - 6, 9 milionu za premiérový víkend je ubohý výsledek, film skončil až pátý a může ho zachránit snad jen prodej televizních práv. Trhák z něj nebude nejspíš ani na domácích digitálních nosičích.

Pokus dát znovu dohromady Drew Barrymorovou a Justina Longa, kteří spolu hráli ve snímku Zas tak moc tě nežere, nevyšel. Oba herci prý sice mají své kouzlo, i zápletka o vztahu na dálku přes telefon má své kouzlo, ale jako celek jde prý přinejlepším i o průměrný zážitek.

Foto: WB

Objevují se sice i ojedinělé názory přirovnávající Going the Distance až k netradiční romantice 500 dnů se Summer, ale většinou recenze končí povzdechnutím, že potenciál nebyl využitý. Jako většina romantických komedií, i tato ovšem půjde do českých kin. Pod názvem Dál než se zdálo se ho nenapravitelní romantici dočkají 16. září.

Letní americká kino sezona letos podle podle zpřesňujících se čísel přinesla z pokladen 4,35 miliardy dolarů - o 100 milionů víc než loňský rekord. Velká část ale pochází ze zvýšených cen lístků na 3D filmy. Počet vstupnek totiž naopak výrazně klesnul: 552 milionů vstupenek prodaných v létě 2010 znamená nejhorší výsledek od roku 2005, kdy se prodalo 563 milionů lístků. Oproti letošku se cena ovšem lístků zvýšila v průměru o 5 procent (v penězích o 38 centů) na 7,88 dolaru za film.

 

Právě se děje

Další zprávy