Anton Corbijn najmul Clooneyho jako smutného zabijáka

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
3. 9. 2010 16:30
Do kin jde druhý snímek fotografa hudebních hvězd
Foto: Focus Features

Los Angeles - George Clooney opět dokazuje, že mu nezáleží na tom být hvězdou nablýskaných hollywoodských trháků, ale kdykoli může, dá přednost menším projektům. V Itálii a ve Švédsku tak loni natočil s nizozemským uměleckým fotografem Antonem Corbijnem snímek The American, který nyní vstupuje do zámořských kin.

Corbijn dlouhá léta fotil obaly desek a točil klipy pro Depeche Mode, U2, Nicka Cavea, Metallicu či R.E.M. a zároveň je uznávaným portrétistou mnoha hvězd showbyznysu. V roce 2007 úspěšně debutoval coby režisér černobílým celovečerním snímkem Control o předčasně zemřelém zpěvákovi Ianu Curtisovi ze skupiny Joy Division - která de facto nastartovala i jeho kariéru.

O dva roky později natočil Corbijn ještě hodinový videofilm Linear podle námětu Bona z U2, v němž kombinoval černobílý materiál s barevným. V novém thrilleru The American natočeném podle románu Martina Boothe A Private Gentleman z roku 1990 už režisér přešel kompletně k barvě, ale znovu zůstal věrný pomalému atmosférickému tempu a fotografickému vidění.

Foto: Dean Rogers
Čtěte také:
Anton Corbijn: Hudba v sedmdesátkách byla rebelská
Anton Corbijn: To nejlepší z jeho klipů na YouTube
Recenze: Control vypráví spořádaný příběh sebevraha

Film sice vypráví příběh o nájemném zabijákovi, ale nejde o akční střílečku. Clooneyho nájemný vrah jménem Jack nezvládne jeden z úkolů a nakonec slíbí svému kontaktu Larrymu (Bruce Altman), že jeho další práce už bude poslední zakázkou. Vydává se do malého městečka na italský venkov, kde si chce na chvíli odpočinout od strastiplného života. Netrvá to však dlouho a obdrží zprávu, že jeho cílem je Belgičanka Mathilda (Thekla Reuten z filmu V Brugách).

Foto: Aktuálně.cz

Sled událostí nabere neočekávaný spád. Jako by nestačilo, že se Jack spřátelí s místním knězem Benedettem (Paolo Bonacelli), ale navíc se zamiluje do místní krásky Clary (Violante Placido). A pochopitelně si neuvědomuje, že tím porušil všechna pravidla.

Clooney tak ve vyhrocenější podobě pokračuje v sérii filmů se smutnými hrdiny, kteří jsou dokonalí profesionálové, ale pod netečnou slupkou se cítí osamělí a citově nenaplnění; takový byl Micheal Clayton ze stejnojmenného právnického thrilleru nebo nejnověji Ray Bingham z letištní romance Lítám v tom.

Všichni recenzenti zmiňují vynikající kameru Martina Ruheho a náladu zcela nepodobnou hollywoodským filmům. Přitom mentálně jde v něčem prý o podobné dílo, jako byla přelomová série s Jasonem Bournem - i agent bez paměti si kladl otázky ohledně osobní identity izolovaného člověka v moderním světě.

Foto: Focus Features

Sám Clooney se tak s odskoky do komerčně atraktivnějších filmů typu Dannyho parťáci znovu a znovu vrací k poetice filmů 70. let; některé ohlasy dokonce hovoří o polovině 60. let a tehdejší nové vlně (cestě proti času odpovídá i pochvalně zmiňovaný plakát k filmu The American).

Na minulé dekády ostatně Clooney navazuje i svou režisérskou tvorbou. Volbou silných režisérských osobností, od nichž se nechá vést, si zaručuje průběžnou "filmařskou školu" a nabyté zkušenosti pak zužitkovává ve vlastních počinech; zatím poslední, černobílé drama Dobrou noc a hodně štěstí zaujalo i americkou oscarovou akademii.

I v případě snímku The American se již den po oficiální americké premiéře hovoří o možných oscarových nominacích. Respektovaný filmový kritik Roger Ebert z deníku Chicago Sun-Times snímku udělil plný počet bodů (čtyři hvězdičky) za jeho „zenovost" a napsal: „Není tu jediný špatný záběr. Každý herecký výkon je pevně kontrolovaný. Film končí s přesností hodinkového mechanismu."

Anton Corbijn.
Anton Corbijn. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Někteří kritici sice namítají, že atmosféra snímku je příliš jednotvárně smutná a film tak někdy mírně nudí. Zvláštně první dvě třetiny, než děj dojde do finále, jsou prý extrémně pomalé. Dvojznačně rovněž můžou vyznívat reflexe, že film vyvolává víc otázek a nenabízí příliš mnoho odpovědí.

Každopádně se však zdá, že Corbijn úspěšně překonal tradičně proklamovanou překážku druhého díla a může si do portfolia připsat další profesi. Režisérské etablování měl o to těžší, že jeho debutový Control byl zejména osobní a intimní záležitostí, v níž byl emocionálně zaangažován, a nyní tak vlastně v něčem startoval znovu od začátku.

U nás bude Clooneyho snímek uveden 2. prosince pod názvem Američan.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy