Horor z Facebooku za 70 dolarů možná půjde do kin

Kamil Fila Kamil Fila, kf
25. 5. 2009 17:00
Zombie Colin se líbí Japoncům v Hollywoodu
Foto: archiv

Cannes - Jeden z posledních filmů, které se hrály na festivalu v Cannes, byl nesoutěžní zombie horor s názvem Colin, u nějž stálo "nulový rozpočet" (no budget). Faktické náklady byly údajně kolem 70 dolarů - k zakoupení kazet do kamery a páčidla coby smrtící zbraně proti živým mrtvolám.

Britský "režisér" Marc Price strávil výrobou filmu 18 měsíců; ve dne točil, v noci pracoval jako hlídač ve firmě, která provozovala taxislužbu a půjčovnu aut, což mu umožnilo aspoň trochu se vyspat.

Přes bojové podmínky a neúčast profesionálů už o Colina projevily zájem dvě menší japonské distribuční firmy, a dokonce i velký americký distributor.

Foto: archiv

"Skoro jsme omdlévali, když jsme se dívali na seznam lidí, kteří přišli na marketingové promítání. A když jsme jim řekli, že jde o nízkorozpočtový film, předpokládali, že mluvíme o stovkách tisíc dolarů. Pak nebyli vůbec schopni pobrat, jak mohl Marc dosáhnout takového výsledku," říká Helen Graceová, která pomáhala s publicitou v Cannes.

Rozmach sociálních sítí

Jejich úspěch znovu potvrzuje budoucnost filmů "fans-for fans", a dokonce je posouvá na novou úroveň. Současná popkultura je čím dál víc založená nikoli na konzumaci a svobodné interpretaci, ale i na sdílení a vlastní aktivitě. V té novodobým nadšencům pomáhá hlavně internet a dostupnost moderních technologií.

Třicetiletý Price se k natáčení odhodlal, i když věděl, že on a jeho přátelé nemají šanci sehnat dost peněz. Odvahu mu prý dodal právě rozmach internetových sociálních sítí Facebook a MySpace.

Foto: archiv

Po vyvěšení reklamy "Hledáme lidi, kteří by byli ochotni s námi dělat zadarmo zombie film" se ozvala spousta dobrovolníků a zakrátko se Priceovi v obýváku sešlo na 50 perfektních zombií a rekvizit.

Celkem se na 97minutovém filmu podílelo okolo stovky lidí. "Náš přístup byl: Oukej, děcka, nemáme žádný prachy, tak si musíte přinést i vlastní vybavení - včetně krve, čerstvé i zaschlé," říká Price.

Vypomohli i zaměstnanci hollywoodských studií, kteří půjčili masky vyrobené do starších filmů, případně materiál latex na výrobu nových. Nejvíce prý přispěli bývalí členové štábu třetích X-Menů.

Price film natočil na vlastní kameru a sestříhal doma na počítači. Jeho cílem přitom nebylo nic menšího než provést revoluční obrat v žánru a vyprávět celý film z perspektivy zombiů - živých mrtvých, kteří jsou obvykle nahlíženi z vnějšku jako monstra.

Teď bude horor jako Vojín Ryan

Price sám přiznává inspiraci zakladatelskými filmy George A. Romera - a reakce to potvrzují. Specializovaná fanouškovská stránka Zombiefriends.com už na Colina uveřejnila recenzi, v níž stojí, že film je „tak originální, podmanivý a myšlenkově provokativní jako Romeova Noc oživlých mrtvol".

Foto: archiv

Price nyní doufá, že mu Colin umožní nastartovat režijní kariéru, ale uvědomuje si, že nízký rozpočet jeho prvotiny může být v něčem kontraproduktivní: "Každý kupec se může zeptat: Aha, stálo to 70 dolarů, tak kolik očekáváte, že vám za to dáme?"

Kromě videokazety a páčidla utratil poslední dolary za pár kelímků kávy, "aby udržel zombíky šťastné" - jak říká s tím, že příště už natočí film aspoň za 100 dolarů.

Plánuje, že se bude odehrávat uvnitř čtyřmotorového bombardéru Halifax za druhé světové války. Sedmičlenná posádka se vrací z náletu na Německu a je napadena "hrůzostrašnými potvorami podobnými klíšťatům".

"Chci natočit metaforický horor a chci, aby přitom vypadal jako slavná úvodní pasáž z Vojína Ryana - kdy vojáci leží v zákopu a netuší, odkud a kdy přijde nebezpečí," prozrazuje.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy