Oscarové reakce: Milionář je film, který dělá dobře

Kamil Fila Kamil Fila
25. 2. 2009 8:40
Letošní ceremoniál se líbil, vítěz už o něco méně
Zahajovací monolog Hugha Jackmana, který nově provázel slavnostním večerem. Ukázalo se to jako dobrá volba
Zahajovací monolog Hugha Jackmana, který nově provázel slavnostním večerem. Ukázalo se to jako dobrá volba | Foto: Reuters

Los Angeles - Navzdory nízkým očekáváním měly 81. výroční ceny Americké filmové akademie dobrou sledovanost - ohlašované změny a zabraly jen v USA to bylo 36, 3 milionu diváků. Oproti loňskému, rekordně nejméně sledovanému ročníku Oscarů stoupla sledovanost o 13 procent a byla rovněž lepší než předloni.

Sama show sice vyvolala i velké množství kritických  ohlasů. Přes veškeré neshody a výtky se ale recenzenti obvykle ptali sami sebe, kdy naposledy viděli tak svižné a zábavné předávání cen.

Oscar 2009: Danny Boyle se soškou za režii Milionáře z chatrče. Nejúspěšnější film ceremoniálu získal celkem osm cen
Oscar 2009: Danny Boyle se soškou za režii Milionáře z chatrče. Nejúspěšnější film ceremoniálu získal celkem osm cen | Foto: Reuters
Čtěte také:
Pohádka nekončí: Milionář si nese do chatrče osm Oscarů
Video: Takové Oscary Holywood dlouho nezažil

I nestor amerických filmových kritiků, osmašedesátiletý Roger Ebert, napsal na svůj blog: „Byla to nejlepší oscarová show, jakou jsem kdy viděl, a viděl jsem jich hodně."

Zasvěcení pozorovatelé se ovšem rovněž shodují na tom, že „vítězové byli nudně předvídatelní". Toto zjištění s dá vykládat dvěma způsoby: udílení cen chybí napětí, ale zase se potvrzuje, že vítězství byla silná a poměrně jasná.

Filmy, které divákům dělají dobře

V reflexích celého letošního ročníku se množí otázky, co signalizuje výhra Milionáře z chatrče. Krátkodobě útěšný pohled na svět v době krize? Ústup od ryze amerických  a politických témat? Duel Frost/Nixon přece zůstal nepovšimnut a Milk upozaděn.

Nebo je to vzestup módy indické tematiky a bollywoodské kinematografie jako takové? Objevení kouzla neherců? Projev lásky k outsiderům?

Oscar 2009: držitelé hereckých Oscarů Kate Winsletová, Sean Penn a Penelope Cruz. Za mrtvého Heathe Ledgera cenu převzali rodiče a sestra
Oscar 2009: držitelé hereckých Oscarů Kate Winsletová, Sean Penn a Penelope Cruz. Za mrtvého Heathe Ledgera cenu převzali rodiče a sestra | Foto: Reuters

Někteří komentátoři v této souvislosti míní, že přes barvité kulisy jde o návrat brilantně natočených konejšivých pohádek. Divácké nároky se nicméně posunuly a indická-bollywodská optika jim dodává kýžený "decentně alternativní" pocit. Publikum se pak cítí dobře i proto, že si připadá "multikulturní" a netrpí velkopanskými západními manýrami.

Publicisté ze serveru Film School Rejects to popisují pregnantněji a tvrdí, že jde o prosazení se kategorie „filmů, které dělají divákům dobře" (feel good films), jež donedávna byly v každém ročníku, ale nevyhrávaly. V posledních letech patří mezi takové "menší filmy" například Juno, předtím Malá Miss Sunshine a Bokovka.

Zatímco někdy na podzim spousta lidí předpovídala, že formuli na klasický oscarový film objevil Podivuhodný případ Benjamina Buttona, nakonec tento snímek zcela propadl. Akademie s vysokým věkovým průměrem nedala šanci „filmu o důchodcích", jenž má výjimečně pomalé tempo, naopak vyzdvihla dynamický snímek o dětech a dospívajících připomínající chvílemi videoklip k world etno music.

Ostatně právě soundtrack k Milionáři je nyní oslavován jako nejlepší hudební doprovod k filmu, jaký se objevil za posledních několik let. V záplavě orchestrálně pompézních nebo naopak velmi intimních smyčcových kompozicí se jeho dravost a atmosférotvornost vymyká nade všemi. Podle mnohých podlehli hodnotitelé právě hudbě, která jinak jednoduše stavěnému filmu dodává energii navíc.

Nicméně kritik z internetového časopisu GreenCine Daily se ptá: „Zdálo se to jenom mě, nebo byl snadno nadchnutelný Danny Boyle stejně překvapen tak jako ostatní, že jeho Milionář vyhrál? Opravdu, tenhle středostavovský těšitel davů?"

Perzekuce comicsů a obliba japonského civilismu

V mnoha komentátorech, zvláště na osobních blozích, pak zůstává pocit hořkosti z toho, že Temný rytíř nebyl často ani zařazen do nominací na nejprestižnější ceny a dokonce byl „okraden" v technických kategoriích.

Rodina Heatha Ledgera přebírá Oscara za vedlejší roli
Rodina Heatha Ledgera přebírá Oscara za vedlejší roli | Foto: Reuters

Jak se ptal jeden americký blogger: „Co vám vadí na Temném rytíři? Nevadilo vám Road to Perdition a to byla taky comicsová adaptace, nevadila vám Tahle země není pro starý, což je mnohem brutálnější film než poslední Batman. Nevadily vám gangsterky Kmotr a Skrytá identita, western Nesmiřitelní, hororový thriller Mlčení jehňátek a fantasy Pán prstenů. Co musí ještě comicsový film s hrdinou v trikotu udělat, abyste ho vzali na milost?"

I jiní se ptají: Pokud mají právo na Oscary i akčně pojaté historické velkofilmy jako Gladiátor či kung-fu film Tygr a drak, jak je možné, že Temnému rytíři opět vyfoukne místo další film o holocaustu - Předčítač. Mimochodem tento film se stal během krátké doby jedním z nejvíc neoblíbených snímků, které kdy soutěžily o Oscara.

Kritik GreenCine Daily vznesl ještě jednu podstatnou otázku: Jak mohl v nejlepší v kategorii neanglicky mluvený/zahraniční film vyhrát snímek, který prakticky nikdo neviděl? Japonský Okurubito (Departures, Odjezdy) totiž ještě neměl oficiální premiéru a byl promítán pouze na jednom havajském festivalu.

Akademikům sice chodí domů DVD s navrhovanými filmy, ale nemají žádnou povinnost se na ně dívat.
Valčík s Bašírem přitom už obíhal kiny, festivaly i anketami dlouhé měsíce a také další země silně lobbovaly za své tituly: Němci za Baader Meinhof Komplex a Francouzi za Mezi zdmi. Odkud se tedy vzala ta náhlá láska akademiků k japonskému minimalistickému civilismu?

Netřeba v tom hledat podezření z korupce, zůstává pouhý údiv nad záhadou statistického sčítání hlasů.

 

Právě se děje

Další zprávy