Recenze: Vall-I je robot a film, který má srdce

Irena Hejdová Irena Hejdová
13. 8. 2008 13:00
Zdegenerované lidstvo zachraňuje stroj
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Animované 3D filmy se už delší dobu vymaňují ze škatulky pouhé roztomilé rodinné "podívané" v primárním významu toho slova. Více či méně elegantně už se vyjadřovaly k tematice globálního oteplování (Happy Feet) i americké zahraniční politice (Horton) nebo ekologickým tématům.

Čerstvým příspěvkem do galerie angažovaných animáků je roztomilý robůtek Vall-I (tedy Víceúčelově Automatický Likvidační Lisovač - Imunizátor) z dílny Pixaru, současného vládce světa animované zábavy.

Píše se rok 2800. Vall-I na rozvrzaných pásech brázdí zamořenou planetu Zemi a zbavuje ji odpadu, který lisuje do úhledných krychliček. Lidstvo, dávno zdegenerované na konzumenty potravy a zábavy, zatím dlí na luxusní a plně robotizované vesmírné lodi Axiom.

Vall-I svůj sisyfovský úkol činí den za dnem; k ruce má jen věrného kamaráda švába a domeček plný cenných artefaktů. Je posledním robotem na Zemi a možná i v celém vesmíru, a tak není divu, že zdegeneroval v lidsky uvažující bytost.

A pak na Zemi přistane Ona - hypermoderní, jako iPod leskloučká a oblá robotice Eva. Přijela sem s tajným úkolem zjistit, zda je na Zemi ještě možný život. Její setkání s Vall-Im má ale ještě dalekosáhlejší výsledky než společnou cestu do vesmíru, která možná jednou přinese Zemi spásu.

Téma nijak nové, ale jako film je Vall-I výjimečný, a nejen po technické stránce. Po loňském úspěchu Ratatouille znovu dokazuje, že animované filmy se hraným snímkům klidně vyrovnají v hloubce výpovědi, dokonce je mohou překonat.

A to i ve chvíli, kdy jejich hrdinou je nemluvící, skřípající a nesouvisle brebtající robot. Nebo právě v těch chvílích. 

Foto: Aktuálně.cz

První počítačové animáky vznikly z "infantilní" fascinace nad možnostmi výpočetních strojů, které oživily věci a zvířata; daly jim lidské vlastnosti a schopnosti včetně hbitého jazyka. Vall-I ožil z podstatnějších důvodů - protože nikdo jiný nemohl odvrzat tenhle existenciální i zábavný příběh z řádu těch největších.

To samozřejme neznamená, že by hrdina postrádal povinnou dávku roztomilosti.

Animátoři měli 180 milionů dolarů, aby si pohráli s minimalistickou mimikou a "designem" postav. Pásový robot - anglicky Wall-E s mazlivě smutnou výslovností uolííí- spojuje komiksovost i realitu, stejně jako celý příběh..

Vall-I má v sobě něco z bezelstné naivity E.T. Mimozemšťana, dojemnosti robůtka z filmu Číslo 5 žije i dost neobratnosti ze zamilovaných outsiderů od Woodyho Allena, když s leskem v očích sleduje svůj poklad, videokazetu s muzikálem Hello Dolly.

Foto: Aktuálně.cz

Očekávaně ohromující je i "výprava", která znovu posunuje možnosti animace. Prostředí lidstvem opuštěné Země v první polovině snímku působí depresivně a syrově jako v "opravdové" postkatastrofické sci-fi.

Ohromující - byť možná méně magická - je i protikladná vize budoucnosti lidstva. Tedy lze-li tak hrdě nazvat depresivní sbírku tlusťochů, která na důmyslných lehátkách vegetuje ve vesmíru na kelímkové potravě a obklopena smečkou vždy ochotných robotů.

Právě roboti jsou pochopitelně nakonec těmi, kdo přinutí lidstvo, aby v sobě znovu objevilo své lidství - a náš Vall-I je v tomto ohledu člověkem nejčlověčtějším. Pro technickou i obsahovou stránku filmu je symbolické, že snímek nezobrazuje jen "věčný konflikt" člověk versus robot.

Důležitou součástí "filmovosti" je i ruchová stopa a soundtrack: písně z muzikálu Hello Dolly - které dotvářejí nostalgickou a zároveň romantickou linku - i hudba Petera Gabriela, který s režisérem Andrewem Stantonem spolupracoval už na veleúspěšném debutu Hledá se Nemo.

Foto: Aktuálně.cz

Film Vall-I vytvořil paralelní a komplexní svět budoucnosti, jakou bychom si nepřáli, ale která klidně může přijít. Odehrává se v době, kdy je atmosféra přehlcena družicovým odpadem, billboard na Měsíci láká na místní outlet a lidstvo slaví "700. výročí pětileté cesty do vesmíru".

Vall-I je vtipnou, milou a dojemnou romantickou pohádkou i pochmurnou zprávou o lidské i robotí osamělosti. Je to vstřícně zabalený mýtus o spáse zdegenerovaného lidstva a o věčné lásce, která překoná otupělost konzumem.

Jako předfilm se před Vall-Im promítá kraťounká pixarovská lahůdka o kouzelníku Prestovi a jeho starostech s hladovým králíkem lačnícím po mrkvi. Půvabná hříčka už předem naznačuje, kdo vládne světu animace - a možná ho i překračuje.

Vall-E (Wall-E), USA 2008. Scénář Andrew Stanton a Jim Reardon, režie Andrew Stanton, kamera Jeremy Lasky. 103 minut, distribuce Falcon. Česká premiéra 14. srpna 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy