Co všechno bylo Klimtovi líto

Irena Hejdová Irena Hejdová
6. 1. 2006 10:00
Rozhovor V únoru do kin vstoupí Fimfárum 2 , pokračování Fimfára Jana Wericha , pásma loutkových filmů pro malé i velké diváky.

Po úspěchu Fimfára Jana Wericha natočil Aurel Klimt ve spolupráci s dalšími třemi režiséry Fimfárum 2, které vstoupí do kin 23. února. O Fimfáru 2 se více dočtete ZDE. 

Na Fimfáru jste spolupracoval s Vlastou Pospíšilovou, nyní jste přizval ještě Břetislava Pojara a Jana Baleje...

Zdálo se nám zajímavé přibrat další režiséry. Povedlo se zapojit nejlepší tvůrce z české větve animované tvorby - tedy ty, kteří dělají fabulovaný příběh, dramatické útvary. Vynechali jsme jen krále české loutkové animace Jiřího Bartu; ten takový typ vyprávění nedělá. Chtěli jsme prostě dodat celému projektu na pestrosti; a bylo mi také líto, že Břetislav Pojar, ač stár, tak stále v plné síle, už dlouho nic nenatočil. Navíc bylo zapotřebí, aby film vznikl v co nejkratším čase; ne za 15 let jako první. A tak nám pomohlo, když každou pohádku dělal někdo jiný - jiné studio, jiný tým. To, co jsem říkal o tvůrcích, vlastně platí i o výkonných umělcích a o studiích. Na Fimfáru 2 se podílela všechna existující pražská studia a lidé, kteří to umějí. Nepočítám Zlín, který přece jen stojí trochu mimo.

Fimfárum Jana Wericha
Fimfárum Jana Wericha | Foto: Aktuálně.cz

A proč jednička trvala tak dlouho?

Fimfárum Jana Wericha se nedělalo 15 let proto, že by tak dlouho trvalo natáčení. První dva filmy vznikly původně jako solitéry. Pak následovala dlouhá pauza, jeden ze snímků byl - dá se říct - v trezoru. Neobchodovalo se s ním, nedostal se k divákům. Tím myslím Až opadá listí z dubu, které vzniklo v roce 1992. To byl také jeden z důvodů, proč jsem se do toho v roce 1998 pustil. Bylo mi také líto, že ty ostatní moc hezké pohádky namluvené Werichem nejsou zpracované. Tak jsme udělali projekt dalších tří pohádek, které se postupně natočily a spojily s těmi dvěma staršími (s Lakomou Barkou a Až opadá listí z dubu).

Jakou metodou jste natáčeli?

Technologie je klasická animovaná loutka, ale snímaná digitálně, tedy přes digitální fotoaparát. Teď vstoupily do distribuce filmy Nicka Parka a Tima Burtona; tak jsme zjistili, že na tuhle technologii přešli i ostatní tvůrci. Asi už si to říkalo, aby se začal v této oblasti využívat digitální fotoaparát, který už je dnes finančně dostupný v dobré kvalitě.

Fimfárum 2 vstoupí do kin za měsíc a půl. Uvažujete už o natočení Fimfára 3?

Pohádky jsou nakoupené, zbytek je ve hvězdách...

Aurel Klimt se narodil v roce 1972. V současné době je jedním z nejznámějších a nejplodnějších autorů animovaných snímků. Vystudoval obor animované tvorby na pražské FAMU. Zabývá se především loutkovou animací. Natočil mimo jiné krátké animované filmy Maškin zabil Koškina (1995), Krvavý Hugo (1997), O kouzelném zvonu (1998) a Pád (1999), adaptaci povídek Daniila Charmse. V roce 2002 bylo do kin uvedeno Fimfárum Jana Wericha, pásmo pěti loutkových filmů podle pohádek Jana Wericha, na kterém Klimt spolupracoval s Vlastou Pospíšilovou. V únoru má premiéru Fimfárum 2, které se skládá ze 4 pohádek od čtyř autorů krom Aurela Klimta tu mají po jednom filmu Vlasta Pospíšilová, klasik české animované tvorby Břetislav Pojar a Jan Balej.

 

Právě se děje

Další zprávy