Reality show je forma moderního umění

Irena Hejdová Irena Hejdová
2. 11. 2006 10:30
Jihlava - Reality show už diváky nebaví, tvrdí výzkum. Ale reality bude na obrazovkách přibývat, dodává mediální expert Francois Jost.
Francois Jost
Francois Jost | Foto: MFDF Jihlava

"Viděl jsem v jihlavské soutěži film Cesta za snem Jaroslava Vojtka. Ptali se v něm Slováků, o čem sní. Jeden řekl, že jeho snem je vyhrát reality show," říká.

Ředitel centra mediálního výzkumu obrazu a zvuku a evropský expert na problematiku televize byl na jihlavském festivalu jako porotce soutěže středoevropských dokumentů Mezi moři.

A vedl workshop právě o budoucnosti reality show, jejichž tuzemský nástup, zpožděný za světem, ohlásila soutěž Česko hledá Superstar. Za ní následovali Vyvolení, Big Brother, Trosečník a řada dalších.

Většina intelektuálů formát kritizuje za posouvání hranic vkusu a slova o sociologickém experimentu bere jako výmluvu. Jost ale připomíná, že podle mnoha mediálních kritiků byla francouzská obdoba Big Brothera, reality show Loft story, nejlepším dokumentem o mladých Francouzích.

Právě první a nejslavnější reality show Big Brother, ikoně žánru, předcházela podle Josta vlna obliby webkamer, které si první odvážlivci instalovali do svých bytů a své soukromí tak prezentovali na internetu už v půli 90. let.

Nova opět hledá superstar
Nova opět hledá superstar | Foto: Ludvík Hradilek

Vývoj pak podle Josta probíhal od snahy o co největší reálnost a autencitictu přes zapojování více a více herních prvků až po paradoxní návrat k fikci.Co začínalo jako snaha vnést do televize víc autenticity a reálného života, se postupně čím dál víc obrací zase k fikci.

"Do života soutěžících je vnášen nejdříve jen řád a postupně čím dál víc omezení a překážek, které soutěžícím mají ztížit cestu k milionům," rekapituluje Jost.

Po Big Brotherech a Superstar tak přišly úkolové herní reality show typu Fear Factor. V ní soutěžící překonávají nejrůznější obludné překážky.

Foto: TV Prima

V Jostově ukázce byla soutěžící položena na čtyři minuty do sarkofágu, v němž jí nohy byly zasypány pavouky, tělo šváby a hlava hady.

Další fáze už obsahuje motivy až pohádkové a dokazuje posun žánru dále k fikci. Vznikají pořady jako Joe Milionář, v němž se o přízeň jednoho bohatce uchází několik krásných a chudých dívek.

"Je to jako v pohádce - bude ta dívka ženicha milovat, i když zjistí, že je chudý?" říká Jost s tím, že princip se nemění: reality show své soutěžící z času profánního přenášejí do času posvátného.

Paris Hiltonová v reality show Farma
Paris Hiltonová v reality show Farma | Foto: Aktuálně.cz

Je to poslední stadium současného umění, říká o reality show Jost a právě na tohle téma připravuje knihu. "Současné umění začalo Marcelem Duchampem a jeho ready made objekty. A teď končí reality show, což je rovněž svébytný druh současného umění."

Přestože podle některých výzkumů už má tenhle formát zenit za sebou, Jost soudí, že diváci se touží dotknout reality a že nás jí na obrazovkách čeká víc a víc. Ale nutně to neznamená další pořady typu Big Brothera.

Budoucnost dává Jost do souvislosti se vzestupem mobilních technologií či internetovými stránkami You Tube, na kterých každý den přibude 5000 videí.

 

Právě se děje

Další zprávy