V hlavním festivalovém klání nadcházejícího jedenačtyřicátého ročníku je celkem patnáct titulů; z toho šest se představí ve světové premiéře, zbytek v premiéře mezinárodní, tedy budou poprvé k vidění za hranicemi země svého vzniku. Jen jeden z nich získá Křišťálový globus. Který to bude?
Hned tři jsou ze španělsky mluvících zemí - Osud, Mezcal a Cestou necestou. Tři jsou i severské - švédsko-dánský Z úst do úst, norská Repríza od Trierova bratrance Joachima Triera a finské Mrazivé město - a tři východoevropské: bulharsko-německý Vánoční strom, polský Pár osob, krátkej čas a ruský Tranzit.
Zastoupeny jsou i exotičtější regiony: Irán se Sbohem živote či Korea s filmem O lásce, který ovšem líčí osudy korejských přistěhovalců v Los Angeles.
Po jednom filmu mají v soutěži i Francie (Dcera té druhé), Německo (Zimní cesta), USA (Sherrybaby) a Česko, které zastupuje Hřebejkova novinka Kráska v nesnázích.
Temné filmy...
Podle umělecké ředitelky festivalu Evy Zaroalové se řada soutěžních titulů dotýká témat vztahu rodičů a dětí či tématu mladého člověka, který se hledá. Společná je jim také "snaha člověka vybudovat si místo na slunci a zažít šťastné okamžiky".
Pravdou však je, že šťastných okamžiků se hrdinům soutěžních filmů opravdu moc nedostává. O směřování filmů vypovídají už názvy: od Mrazivého města přes ve zkratce shrnuté Pár osob, krátkej čas až po zcela bezvýchodné Sbohem, živote.
Také zápletky filmů neznějí příliš optimisticky: francouzská Dcera té druhé je o matce ukradené dcery, švédsko-dánský Z úst do úst zase o otci drogově závislé dcery.
Zmíněné drama Sbohem, živote vypráví o dívce, která jako reportérka přihlíží válečným hrůzám. Mrazivé město líčí rozpad jednoho manželství a Osud příběh muže na útěku.
Ale jak známo, silné filmové zážitky jsou většinou spojeny s temnými, osudovými snímky. A čím větší bude vedro na lázeňských kolonádách, tím víc přijde vhod fyzikální i umělecká temnota v kinosále - kterou ovšem občas prozáří nějaká ta hvězda.
...a zářící hvězdy
Třeba Maggie Gyllenhaalová, známá z filmů Sekretářka, Adaptace či Úsměv Mony Lisy. V americkém Sherrybaby si zahrála bývalou narkomanku Sherry, která po propuštění z vězení znovu začíná. V Sherrybaby hraje i host festivalu Danny Trejo.
Josef Abrhám se zas vrací na filmové plátno rolí čechoitalského gentlemana, který zachrání krásku v nesnázích Annu Geislerovou. Zápletka zní trochu jako z červené knihovny, tvůrci ale slibují složitou žánrovou hru s nečekaným koncem.
Loni na festivalu vyhrál polský Můj Nikifor, i letos má v soutěži Polsko životopisný film, tentokrát o bizarním vztahu varšavského básníka Bialoszewského a slepé Jadwigy Stanczakové.
Španělské Cestou necestou zas líčí skutečný příběh devítiletého kriminálníka a zloděje aut Juana Carlose.
A jednu hvězdu by si neměli ujít příznivci ruských komedií o loveckých pitkách. Autorem ruského Tranzitu není nikdo jiný než Alexandr Rogožkin, režisér populárního Svérázu národního lovu.
Jeho nový film se odehrává na Čukotce, kde v době druhé světové války, přistávají stíhačky pilotované aljašskými Američankami.
Na základně je plno mladých ruských vojáčků, což znamená naprosto ideální konstelaci pro komedii, která temnotu soutěže přece jen trochu osvětlí.