Čínský režisér: vyhýbavost a mlčení

Jan Hron
28. 5. 2006 13:00
Praha - Rozporuplný je zážitek z rozhovoru s režisérem Chen Zhenem, který přijel na Festival čínského filmu. Stejně jako zážitek z jeho filmu Potala.
Čínský režisér Chen Zhen
Čínský režisér Chen Zhen | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dokument vypráví o stejnojmenném buddhistickém paláci v tibetském hlavním městě Lhasa, památce zapsané na seznamu UNESCO.

Film jako idyla

"Film je více než příběhem o kráse. Pokouší se také zaměřit na obtíže spojené s existencí paláce, na historické a kulturní úspěchy Tibetu a na spojitosti mezi minulostí, přítomností a budoucností celé oblasti," píše se v propagačních materiálech.

Potala
Potala | Foto: Artfilm

Film, v kterém se střídají velmi dovedně naaranžované záběry monumentálního paláce, chce ovšem působit především a hlavně jako idylický obraz této stavby, potažmo celého Tibetu. Odhlíží od složitosti tibetské historie posledních sta let.

Příklad? Hlavní postava filmu, osmdesátiletý buddhistický láma, který v paláci strávil většinu života, prohlásí, že vstup Číny do Tibetu v roce 1950 znamenal pro Tibet osvobození. K tvrzení se pak už nic dalšího během filmu nedodá.

Jaká byla skutečnost? Tibet vyhlásil v roce 1912 po vzniku Čínské republiky nezávislost. "Čína se zmítala permanentně v občanské válce. Když vyhráli v roce 1949 komunisté, rozhodli se, že dostanou pod svou kontrolu tradiční čínská území. Do Tibetu vstoupila vojska a Čína tam deklarovala svou vládu," říká Olga Lomová, sinoložka z pražské filozofické fakulty.

Tibetské špičky vládu přijaly, domnívaly se, že se Čína bude chovat jako v dobách císařství, kdy měl Tibet poměrně nezávislé postavení. Čína ale zasahovala i do samosprávy a víry a v Tibetu začala sílit nespokojenost. V roce 1959 proto vypuklo povstání a Čína zasáhla tvrdě.

Co říká ke zjednodušujícímu tvrzení tibetského lámy samotný režisér Chen Zhen? "Nedá se říct, že by to byl můj názor. K tomu, co hlavní postava nazývá osvobozením, se určitá část stavěla kladně a určitá záporně. Větší část se k tomu stavěla kladně. I v dalajlamově osobním životopise napsaném před třiceti lety je napsáno, že vítá osvobození Tibetu."

Nekonfliktní, přesně vybalancovanou odpověď komentuje Olga Lomová: "Tibet nebyl harmonický svět mnichů, mnoho lidí žilo v bídě. Je pravda, že spousta Tibeťanů mohla být se vstupem v tu chvíli spokojená."

Během rozhovoru si režisér stále dělal poznámky do svého deníčku.
Během rozhovoru si režisér stále dělal poznámky do svého deníčku. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Na politiku se mě neptejte

Čínský režisér přijel na festival jako člen několikačlenné oficiální delegace čínských kulturních pracovníků. Jeho projev ovšem zůstal oficiální, i když jsme seděli pouze s tlumočníkem.

"Neexistuje předpis, co lze ve filmu říct a co ne. My všichni v Číně víme, co můžeme a co nemůžeme říct. Nepociťuji žádný tlak, že by se o něčem mělo mluvit a něčem nemohlo. Necítím se omezován v tom, co bych chtěl tvořit." A jak zní pravidlo, kterým se řídí on sám? "Mám vlastní metodu."

Potala
Potala | Foto: Artfilm

Odpověď komentuje opět sinoložka Lomová: "Všichni umělci jsou organizovaní v uměleckých svazech, jejichž cíle jsou jednoznačné: rozvíjet socialismus. Umělci se navenek samozřejmě tváří, že je možné všechno. A svoboda do jisté míry skutečně existuje, tedy přesněji řečeno v režimu existují skulinky: korupce nebo přátelství s někým důležitým."

Určitý tlak, který na tvůrce působí, ale nakonec Chen Zhen přiznal. V prostředí čínského komunismu to byly překvapivě peníze: "Dostal jsem ten film za úkol, splnil jsem zadání od zaměstnavatele. Natáčet dokumentární film není v Číně jednoduché z ekonomických důvodů. Investice nejsou ze soukromého sektoru tak výrazné jako třeba do historických filmů. V podstatě bych mohl točit, co bych chtěl, ale ve skutečnosti musím počkat na objednávku, protože teprve tehdy dostanu zaplaceno na projekt."

Ptejte se mne na film, ne na politiku!
Ptejte se mne na film, ne na politiku! | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Na mnoho otázek nepřišla odpověď vůbec. Ať už šlo o to, jak se v Číně filmy financují, která témata mají větší šanci uspět, nebo o to, jestli musejí filmy projít schvalovacím procesem, odpověď přicházela jen jedna: "Nejsem politik, ptejte se mě na film." Nakonec se režisér omluvil a ještě před skončením rozhovoru odešel.

Film Potala je příkladem toho, jak profesionálně lze splnit zakázku zaměstnavatele. Problém? Zaměstnavatelem je tyranská diktatura.

 

Právě se děje

Další zprávy