Kde vzít peníze na film o Berlusconim?

Irena Hejdová Irena Hejdová
23. 5. 2006 11:00
Cannes - Letošní ročník festivalu má dalšího žhavého kandidáta na Zlatou palmu: satiru o italském expremiéru Berlusconim nazvanou Kajman.
Silvio Berlusconi
Silvio Berlusconi | Foto: Reuters

Snímek natočil Ital Nanni Moretti, který už před pěti lety v Cannes vyhrál Zlatou palmu s filmem Synův pokoj. I reakce na jeho nový snímek jsou zatím více než pozitivní.

Kajman - Nanni Moretti
Kajman - Nanni Moretti | Foto: Festival v Cannes

Satirická komedie vypráví o zoufalém producentu Brunovi, který se snaží "zrestaurovat" svůj rodinný život a sehnat peníze na nový film. Dosud byla jeho žánrem akční dobrodružství jako třeba film s obskurním názvem Mokasínoví vrazi; žádné politické filmy.

Pak potkává mladou autorku, která mu nabídne scénář s názvem Kajman. Brunovi nejdřív připadá jako polovičatý thriller, ale po pečlivějším pročtení v něm objeví film o Berlusconim. Nadchne se, začne hledat herce, shánět peníze a mezitím se snaží dát do pořádku rodinu.

Není ale nijak překvapivé, že projekt vyvolává u jeho krajanů nedůvěru. Někteří se bojí odvety, jiní odmítají snímek "o někom, o kom už stejně víme všechno". Film o italském mediálním a politickém magnátovi se ukáže být donkichotským úkolem - ale komický producent Bruno Bonomo v něm nakonec obstojí.

Moretti navíc ve svém filmu ve filmu násobí politickou satiru  bláznivými momenty ze světa "na place".  Herec tak chce Berlusconiho ztvárnit ještě silnějšího a skvělejšího, než předepisuje scénář, vedoucí výpravy by zase rád premiérův svět učinil "vznešený a krásný". 

Podle Darrena Waterse z BBC se Kajman okamžitě stal hlavním kandidátem na Zlatou palmu a představitele hlavního hrdiny Silvia Orlanda by prý neměla minout cena pro nejlepšího herce. Je to vtipný a vypointovaný film o stavu italské společnosti a politiky, píše za všechny nadšené příznivce snímku Waters.

Přece jen střízlivější část kritiky by mohl reprezentovat Duane Byrge z Hollywood Reporteru: "Je to příliš ambiciozní mix satiry, politické polemiky a osobního dramatu. Nejsilnější je Kajman ve chvíli, kdy se zaměřuje na Brunovy osobní problémy." Nakonec je podle něho Kajman mnohem lepší jako malé rodinné drama než jako pyšný politický elaborát.

Kajman
Kajman | Foto: Festival v Cannes

"Bruno je moudrým, milujícím a inspirujícím otcem svých synů. Zároveň se snaží získat zpět lásku své ženy, bývalé herečky," popisuje klady snímku. V těchto tradičních rodinných scénách odehrávajících se mezi poštěkáváním na Berlusconiho je prý film nejsilnější a nejvýmluvnější.

Doposud u kritiků vedl Pedro Almodovar se svým Návratem, Moretti se každopádně stává vážným konkurentem. Všechno se ale ještě může změnit, nebyly odpromítány zdaleka všechny snímky z festivalové soutěže. Jen dnes se v Cannes očekává nový film Babel od Alejandra Gonzáleze Inárritu i nový snímek Akiho Kaurismakiho Světla ve tmě.

 

Právě se děje

Další zprávy