Dnes je hororem i sám život

Hollywood Reporter, Hej
22. 5. 2006 0:00
Cannes - Filmové diváky brzy skropí větší množství umělé krve a slizu než kdy předtím. Doba je zlá a horory prý léčí.

Stačí se podívat na rekordní počet hororů, který se představuje na filmovém trhu právě probíhajícího festivalu v Cannes.

Některé názvy podle Erica J. Lymana z Hollywood Reporteru znějí spíš jako pointa špatného vtipu. O důvod víc, aby se filmy Living Hell, The Quick and the Undead nebo The Demon Child staly příštími hity světových kin.

I u nás teď boduje hororový remake Hory mají oči od Alexandra Ajy, jenž se měl původně promítat i v Cannes, ale nakonec se nedostal do výběru. A další se blíží: stylově 6.6. má i ve zdejších kinech premiéru Satan 666, remake slavného hororu The Omen (Přichází satan), v němž Gregoryho Pecka nahradí Liev Schreiber.

Hory mají oči
Hory mají oči | Foto: Bontonfilm

Natáčení remaků slavných i méně slavných hororů minulosti je teď totiž v módě. Patří sem i nejdražší projekt, který se v Cannes představil: španělsko-francouzsko-ruský remake sovětského filmu Viy z roku 1967 podle Gogolova románu.  Natáčet se začne už v červenci, do kin by měl přijít na začátku roku 2008.

Horory se dnes netočí jen v USA, celosvětovou popularitu si získala "krutá" asijská vlna a s ní tituly Kruh či Nenávist. V canneské sekci Un Certain Regard je k vidění jejich možný nástupce: hongkongsko-thajský film Re-cykle od Oxide a Danny Pangových. Jeho hrdinkou je spisovatelka, která píše napjatě očekávanou knihu o nadpřirozených silách. Ty kupodivu začnou ovládat její život.

Počet hororů na canneském filmovém trhu stoupá už delší dobu a stále častější je i úspěch nízkorozpočtových kousků. Tuhle expanzi zahájila před sedmi lety slavná Záhada Blair Witch, úspěšná byla i série Saw. Její dva díly vydělaly 250 milionů dolarů, ale stály méně než 10 milionů.

Jeden z otců žánru William Friedkin - autor slavného Vymítače ďábla z roku 1973 - připisuje současný vzestup hororů i vývoji technologie. "Dnes se točí snadněji," říká. "Když jsme natáčeli Vymítače, všechno jsme museli dělat mechanicky. Teď je to mnohem jednodušší, stejného efektu dosáhneme rychleji s pomocí počítače."

Kruh
Kruh | Foto: Česká televize

Podle Sherri Strainová z Asylum Films přispívá k popularitě hororů sám současný svět: "Dnes je hororem sám život plný světových katastrof i osobních tragédií. Lidé si proto při hororovém filmu odpočinou. Děsí je - ale vědí, že to není reálné. Nikoho ve skutečnosti nepřepadne zombie nebo upír. Je to zábavné strašení."

Lidé prý dnes od hororu chtějí hlavně hodně akce, brutality a krve, méně je zajímá příběh. To koneckonců dokládá i obliba a zisky filmu Hostel natáčeného v Česku a na Slovensku.

Friedkinovi se ale tyhle nové horory moc nelíbí: "Dnes lidé nevyprávějí příběhy, jen používají obrázky. Možná jsem ze staré školy, ale nejlepší horory, jaké jsem viděl, jsou ty, ve kterých se ukazuje méně a více se nechá na představivosti diváka."

 

Právě se děje

Další zprávy