Z letošních filmů nominovaných na Oscara se už do českých kin většina dostala a další se chystají - komedie Show začíná, thriller Nepohodlný a Její případ (North Country). Pořad ale zbývají čtyři snímky, které zatím (bohužel) českou premiéru nemají jistou asi i proto, že představují trochu jiné americké filmy, než u nás většinou známe.
Transexuální komedie Transamerica, Malickův nový opus Nový svět, hudební snímek Snaž se a jeď (Hustle&Flow) i vycizelovaná Oliheň a velryba (The Squide and the Whale) jsou bezesporu nadprůměrnými uměleckými díly, která by si jistě českou premiéru zasloužila. Je dobře, že dva posledně jmenované jsou zatím k vidění alespoň na probíhajícím Febiofestu, kde se také setkaly se značným zájmem publika.
Oliheň a velryba byla nominována na Oscara v kategorii nejlepší scénář, získala i tři nominace na Zlaté Globy v hlavních kategoriích a především cenu amerických kritiků pro nejlepší scénář.
"Mořský" název filmu ne náhodou upomíná na titul vynikajícího filmu Život pod vodou Wese Andersona, který se také na produkci Olihně a velryby podílel. Scenáristou i režisérem filmu je pak Noah Baumbach pro změnu též scénárista onoho bláznivého a fantaskního "podvodního" příběhu o jednom cousteauovském potápěči.
Oliheň a velryba je ovšem trochu jiná. Vypráví příběh o rodině, která už nedrží pohromadě. Rozpad vede postupně k rozvodu a následnému přetahování o děti. I když jsou rodiče inteligentní lidé a zdánlivě rozumně se dohodli na společné péči, není další vývoj pro ně ani pro jejich dva dospívající syny žádnou idylou.
Oba rodiče si najdou nové mladší partnery, jejich synové tráví čas střídavě u matky a u otce. A v obou svých domovech zažívají nenápadný psychický teror, který rodiče provádějí osočováním svého "soupeře" z nevěry či alespoň krádeže knih. Musí se smířit i s novými partnery svých rodičů a překousnout další peripetie typu tragikomického boje o kočku.
Film je prý autobiografický, z čehož také nejspíš pramení jeho síla, autenticita i pravdivost. S výše zmíněným Životem pod vodou ho spojují hlavně nenápadné, ale bizarní detaily (jako netradiční masturbační praktiky mladšího syna) nebo humor, objevující se v nečekaných chvílích, či posmutnělá, melancholická atmosféra příběhu z 80. let.
Excelentní herecké výkony tu předvádějí nejen představitelé obou rodičů Jeff Daniels (Hodiny, Dobrou noc a hodně štěstí) a Laura Linneyová (Láska nebeská, Kinsey), ale i William Baldwin v roli tenisového trenéra a představitelé obou synů.
A titulní Oliheň a velryba? Zjeví se v poslední scéně z muzea, kde jsou do sebe tito dva majestátní mořští tvorové provázáni a zamotáni stejně jako vazby v oné rodině. I kdyby se je od sebe podařilo odtrhnout, už jsou natolik pocucháni, že to stejně velkou změnu nepřinese...