Nafta má být bio ještě víc, než je. Co na to motory?

Petr Havel (spolupracovník redakce)
3. 12. 2007 15:40
Výrobci si prolobovali 3,5 % biosložky
Foto: CCS

Praha - Pokud vlivní nezmění názor, zvýší se v průběhu příštího roku podíl takzvané biosložky v motorové naftě ze současných dvou procent na 3,5 procenta.

Je to o třetinu víc a přesto méně, než původně Agrární komora a Sdružení výrobců bionafty chtěly - žádaly totiž dokonce 4,5 procenta "bio".

Nyní na svou stranu výrobci získali i politiky, tedy alespoň jejich část. "Navýšení podílu metylesteru v naftě na 3,5 procenta bude pravděpodobně schváleno," řekl deníku Aktuálně.cz první náměstek ministra zemědělství Ivo Hlaváč.

Změna od nového roku

Do motorové nafty se ale vyšší procento biosložky nebude přimíchávat hned od počátku roku. "Každou změnu musí nejprve schválit EU," upozorňuje Hlaváč. Právě proces schvalování posune start dalšího projektu biopaliv na tuzemském trhu - přimíchávání biolihu do benzínu - zhruba o čtvrt roku. S přimícháváním biolihu se tady totiž mělo začít už od 1. ledna 2008.

Navýšení podílu biosložky v naftě by mohlo v praxi začít zhruba v polovině příštího roku. Podle Hlaváče se zatím uvažuje jen o 3,5 procentech především proto, že při vyšším obsahu metylesteru nelze efektivně zkontrolovat, zda reálně neobsahuje palivo více než pětiprocentní podíl biosložky.

A vyšší než pětiprocentní podíl by mohl podle některých kritiků poškozovat motory aut.

Problémy s motorem? Možná

"To není v žádném případě pravda," brání bionaftu šéf sdružení výrobců bionafty Petr Jevič. V Česku podle něj jezdila v minulosti auta na bionaftu s podílem 31 procent biosložky a problémy neměla.

Médiím se nicméně v tomto roce ozvalo několik profesionálů, například lidí z autoservisů, kteří tvrdí: při dlouhodobém používání může příměs s vyšším obsahem "bio" některé součástky motoru automobilu zanést, a tudíž i poškodit. Výrobci automobilů se dokonce před časem nechali slyšet, že poškození bionaftou nebudou počítat do vad v rámci záruční lhůty.

Na druhou stranu, většina expertů se shoduje v tom, že případná rizika bionafty eliminují vhodná aditiva, která se do pohonných směsí přidávají. Nejlépe po konzultaci ve značkovém servise.

Jevič navíc tvrdí, že víc než 4,5 procenta metylesteru do nafty výrobci míchat nebudou, právě kvůli zmíněné možné statistické chybě.

Palivo s pětiprocentním podílem by totiž muselo být podle Marie Logrové, mluvčí největšího tuzemského výrobce metylesteru, ústecké Setuzy, již specificky označeno. Setuza přitom podle jejích slov uvažované navýšení podílu bioložky v naftě "samozřejmě vítá".

"Znamenalo by to mimo jiné plné využití tuzemských zpracovatelských kapacit pro domácí trh," konstatuje Logrová. Dosavadní dvě procenta biosložky v naftě vytěžují kapacitu zpracovatelů ani ne zpoloviny.

 

Právě se děje

Další zprávy