Reklamace v cizině: na co máte nárok

Kristina Procházková
7. 12. 2006 0:00
Je známá věc, že se mnohé druhy zboží nakupují v cizině snáze než v Česku. Pokud se ale rozhodnete vyjet za hranice třeba pro vánoční dárky, počítejte s tím, že se vám ušetřené peníze či lepší výběr mohou nevyplatit při reklamaci.
Foto: Aktuálně.cz

A jak by taková reklamace měla vypadat? "Video Sony jsem si koupil v Německu, kabát od H&M v Londýně - a když zjistím, že mají vadu, využiju celosvětově rozšířené značky a reklamaci vyřídím v české prodejně této firmy." Tak takhle to bohužel nefunguje.

Záruka: společná pravidla

Při nákupu v zemích EU se spotřebitelé mohou spolehnout na celou řadu pravidel, která jsou společná.

Patří k nim například jednotná délka záruční doby: Na nové výrobky máte ve všech zemích záruku 24 měsíců. V prvním půlroce se má za to, že se jedná jednoznačně o vadu, kterou měl výrobek už v okamžiku nákupu, a proto spotřebitel může žádat buď výměnu zboží za jiný výrobek, nebo vrácení peněz.

Pokud se závada objeví později než půl roku od nákupu, může prodejce požadovat důkaz o tom, že vada nevznikla kvůli špatnému používání anebo běžnému opotřebení; takovým důkazem může být odborný znalecký posudek, ani ten ale prodejce nemusí vždy respektovat.

Eurozáruka neexistuje

Co v Evropě nefunguje, je jednotná záruka. Výrobek musíte reklamovat nebo dát do záruční opravy jen v zemi, kde jste si ho pořídili; tam buď u prodejce, nebo ve značkovém servisu. Výjimky z tohoto pravidla jsou jen výjimečné (funguje to například u některých značek automobilů).

Pokud si dáte výrobek v záruce opravit v Česku, může se vám to nevyplatit: servis může chtít opravu proplatit nebo vám zkrátí záruční lhůtu, případně vás o ni zcela připraví (prodejce v cizině totiž může opravu považovat za nezáruční, neodborně provedenou).

Nákupy přes internet: pozor na lhůty

Pokud se rozhodnete nakoupit výrobek přes internet, a to od prodejce z jiné země EU, máte stejnou záruční ochranu jako při podobných nákupech v kamenném obchodě.

A stejně jako v Česku máte k dispozici lhůtu, po kterou můžete bez udání důvodu odstoupit od kupní smlouvy - tedy poslat zboží zpět a žádat vrácení peněz. Přehled těchto lhůt nabízí následující tabulka.

lhůta země
7 dní Slovensko
7 pracovních dní Belgie, Francie, Irsko, Litva, Lucembursko, Nizozemí, Rakousko, Španělsko, Velká Británie
8 pracovních dní Maďarsko
10 dní Polsko
14 dní Česko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Island, Kypr, Lotyšsko, Německo, Norsko, Portugalsko, Švédsko
10 pracovních dní Řecko, Itálie
15 pracovních dní Malta

Jak podávat reklamaci

Pokud už se vám přihodí ona nepříjemná věc a budete muset reklamovat výrobek, zakoupený v cizině, myslete na následující pravidla:

1. Reklamaci můžete vyřizovat osobně, ale také poštou.
2. Nespoléhejte se na to, že je ve všech zemích dán termín pro vyřízení reklamace (u nás je to 30 dní); mnohdy platí tzv. obvyklá lhůta, která bývá 4 až 6 týdnů. Nebude proto na škodu, pokud výslovně uvedete datum, do kdy chcete odpověď na reklamaci.
3. V žádosti byste měli vždy výslovně uvést, jaký má zboží problém a co od reklamace očekáváte (např. oprava, výměna za nový výrobek, vrácení peněz).
4. Žádost nemusíte vždycky psát přímo v jazyce země, kde jste nakupovali (např. v holandštině do Nizozemí, ve švédštině do Švédska); stačí angličtina. Případy, kdy prodejce odmítne reklamaci v tomto jazyce jsou jen výjimečné.

Pomůže síť úřadů

Pokud se setkáte s problémem při reklamaci výrobku, můžete se obrátit na Evropská spotřebitelská centra. Těch existuje celá síť, to české je součástí ministerstva průmyslu a obchodu. Na ESC se můžete obrátit nejen pro obecné rady, ale i se žádostí o konkrétní pomoc třeba právě při reklamaci. Bližší informace najdete na adrese www.mpo.cz/esc.

 

Právě se děje

Další zprávy