Mobil, stravenky, auto. Přišel čas si o ně v práci říct

ČTK ČTK
29. 7. 2010 12:12
Průzkum: Firmy se vracejí k benefitům, nabízí je 95 procent z nich.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - S lepšící se hospodářskou situací se české podniky vracejí k zaměstnaneckým výhodám, svým zaměstnancům je nabízí 95 procent firem. Poskytování daňově nezvýhodněných benefitů stagnuje, firmy investují hlavně do těch daňově zvýhodněných. Vyplývá to z výsledků červnového průzkumu společnosti ING a Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 173 podniky.

Nejvíc chceme mobil

Nejoblíbenějším benefitem zůstává mobilní telefon, který svým zaměstnancům poskytuje 80 procent firem. Stravenky a služební automobil jsou zastoupeny v nabídce tří čtvrtin dotázaných podniků. Stálou oblibu si již několik let drží i pojistné produkty - 60 procent zaměstnavatelů nabízí zaměstnancům příspěvek na penzijní připojištění a 39 procent na životní pojištění.

Nejvíce roste vzdělávání, které nově poskytne zaměstnancům 11 procent firem. Nárůst zaznamenalo i životní pojištění, pět procent společností na něj navýší příspěvek nebo ho nově zavede. U penzijního připojištění tak učiní čtyři procenta respondentů.

Pojištění jako motivace

"S horšícími se celosvětovými ekonomickými podmínkami stoupal zájem o pojistné produkty. Příspěvky na pojištění fungovaly spolehlivě i jako motivace v době, kdy zvyšování platů nebylo na pořadu dne. Zaměstnavatelé si tak zvykli tyto benefity vnímat jako zajímavou motivaci pro své zaměstnance a z nabídky je nevyřazují ani nyní, naopak zájem o ně neustále narůstá," uvedl ředitel Employee Benefits společnosti ING Jiří Běťák.

Penzijní připojištění se podle něj ukazuje jako významný indikátor postavení společnosti. Firmy, které zaznamenaly zlepšení své ekonomické situace, nabízejí tento benefit ve větší míře (66 procent případů) než společnosti, jež vnímají svou situaci jako horší (53 procent firem). U daňově nezvýhodněných benefitů tuto úlohu zastávají odměny v podobě věcných darů či jednorázových odměn a příspěvek na kulturu a zdraví.

Celkem 40 procent společností pro své zaměstnance pro tento rok připravilo další motivační opatření. Tento trend se objevuje především u společností s větším počtem zaměstnanců a u firem, které svou současnou situaci vnímají jako zlepšující se. Nejzajímavějšími se jeví individuální finanční odměny, věrnostní odměny za odpracované roky a týden dovolené navíc či neplacené volno.

Firmy nechtějí o benefity přijít

Generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy Zdeněk Liška připomněl, že se chystá řada nezbytných reforem a kroky k ozdravení veřejných financí. To ve vztahu k daňově zvýhodněným benefitům povede k bouřlivým diskuzím. Podnikatelé obecně benefity považují za významný nástroj pro zvýšení motivace zaměstnanců.

 

Právě se děje

Další zprávy