Česko, e-shopová velmoc. Ale jak se na nich dá vydělat?

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
25. 8. 2013 12:12
Rozhovor s expertem na internetové obchody o tom, jak uspět na přehuštěném trhu.
Martin Matějka
Martin Matějka | Foto: martinmatejka.cz

Praha - Založím si e-shop a zbohatnu. Taková motivace stojí za většinou nově vzniklých e-shopů v Česku, aniž by jejich budoucí majitelé vůbec věděli, co chtějí prodávat a měli vymyšlenou koncepci. Česko je tak s celkovým počtem e-shopů v řádech desítek tisíc velmocí internetových prodejen.

Může na takovém trhu uspět jedinec, který si za několik stokorun měsíčně zaplatí připravené řešení e-shopu? „Mám klienta, který na takovém řešení prodával věci do kuchyně a udělal na tom obrat kolem dvou milionů korun měsíčně. Je to o tom, že ten člověk do toho, co prodává, je hodně zapálený, ví o tom úplně vše a dokáže to skrz ten web dát ven,“ říká v rozhovoru s Aktuálně.cz Martin Matějka, který sám jeden takový e-shop vybudoval a živí se také jako nezávislý specialista online marketingu.

Teď stojí u startujícího projektu MůjPrvníEshop.cz, který chce radit lidem, jak by mělo podnikání v tomto oboru vypadat.

Aktuálně.cz: Kde lidé dělají největší chyby, když zakládají e-shop?

Martin Matějka: Nejčastější chyba je v tom, že to nemají vůbec promyšlené. Většinou vědí jen, že si chtějí založit e-shop, ale nevědí s čím. Když to pak vymyslí, tak si ho založí a teď neví, co s ním dál dělat. Nemají koncepci, strategii.

A.cz: Takže většina lidí na trh vstupuje s myšlenkou - chci e-shop, mám pocit, že se na tom dá lehce vydělat?

Přesně tak, dělají to pouze s vidinou rychlého, jednoduchého zisku, což tak prostě nefunguje.

A.cz: Čím byste tedy doporučoval začít, když někdo chce mít úspěšný e-shop?

Musím vědět, co chci prodávat a myslet dopředu. Většinou doporučuji lidem, ať si řeknou, kde chtějí být za rok. Postupně se pak takový plán rozseká na menší kroky a ty se následně snáze řeší. E-shop musí být třeba dobře viditelný pro vyhledávače, musí být dobře strukturovaný. Nejde to všechno udělat hned, proto je to třeba rozfázovat. U většiny e-shopů se pak zhruba do toho roku projeví, zdali na trhu zůstanou, nebo z něj zmizí.

A.cz: Příprava nějakého menšího e-shopu trvá jak dlouho?

Já, když jsem například začínal prodávat modely aut se SmallCars, tak ta „vymýšlecí“ fáze trvala zhruba tři měsíce. Po spuštění jsme se pak hlavně zaměřili na pilování obsahu celého webu.

A.cz: Je nutné mít k e-shopu výdejové místo?

Není. Je to samozřejmě výhoda, ale vyplatí se jenom ve velkých městech a je to poměrně drahá záležitost. My ho třeba vůbec nemáme, i když jsme největší e-shop v oboru.

A.cz: Dá se uživit, vydělat si dejme tomu 30 až 40 tisíc měsíčně čistého, když jsem jednotlivec a zaplatím si nějaké předpřipravené řešení e-shopu, které vyjde na stokoruny měsíčně?

Určitě. Mám klienta, který na takovém řešení prodával věci do kuchyně a udělal na tom obrat kolem dvou milionů měsíčně. Bylo to ale hlavně o tom, že ten člověk do toho, co prodával, byl hodně zapálený, věděl o tom úplně vše a dokázal to skrz ten web dát ven. U e-shopu je totiž hrozně důležité, aby zákazníci uvěřili tomu, že jste nejlepší v oboru, že tomu skutečně rozumíte.

A.cz: Do čeho se vyplatí investovat u začínajícího e-shopu? Jsem člověk „z ulice“ a chci se zkusit uživit vlastním e-shopem.

Stoprocentně do týmu, který se na něm podílí, a především pak jsou důležití lidé, kteří komunikují se zákazníky. Tam se dělají časté chyby, když e-shopy komunikují špatně, špatně zvládají krizové situace, nezvedají telefony třeba. Jsou to zdánlivé maličkosti, ale jsou hrozně podstatné. Když zavoláte do e-shopu, chcete se tam na něco zeptat a oni vám to dvakrát v řadě nezvednou, tak už tam v životě nepůjdete. A dále se určitě vyplatí investovat do obsahu, do textů, do fotek, i do dalších formátů.

A.cz: Může malý, slušně vydělávající e-shop provozovat jediný člověk?

Ano, do určité velikosti to jde.

A.cz: Je u nás v nějakém sortimentu díra na trhu?

Myslím, že u nás už se prodává úplně vše. My jsme ale s těmi modely do toho například šli v momentě, kdy tu jsou už firmy třeba i s dvacetiletou historií a vyplatilo se nám to.

A.cz: Jaký máte obrat?

Kolem 1,5 milionu korun měsíčně.

A.cz: A začínal jste jak?

Začínal jsem před třemi a půl roky na e-shopovém řešení za asi dvacet tisíc korun, začínali jsme ve dvou a dnes nás je šest.

 

Právě se děje

Další zprávy