Každý rok dva nové modely, slibuje šéf Škoda Auto

Petr Korbel, Profit.cz
5. 6. 2009 15:12
Příští rok se zřejmě fabie a roomstery dočkají modernizace, pak dojde na novou malou škodovku z Bratislavy a na nástupce modelu Octavia Tour.
Reinhard Jung, předseda představenstva Škoda Auto
Reinhard Jung, předseda představenstva Škoda Auto | Foto: Škoda Auto

Rozhovor s předsedou představenstva Škody Auto Reinhardem Jungem

Ve vašem závodě ve Vrchlabí se měly vyrábět nové malé vozy skupiny Volkswagen. Projekt však nakonec získal závod Volkswagenu v Bratislavě. Jaká budoucnost tedy čeká Vrchlabí?

Závod ve Vrchlabí již dlouhá léta neodmyslitelně patří a bude patřit ke Škodě. Zaměřoval se především na montáž nejsložitějších a nejpracnějších škodovek a vedle toho často sloužil k zahájení výroby nových modelů. Je to tedy výborný závod, který však v současné době limituje skutečnost, že je zařízen jen na montáž. Už tam není lakovna ani svařovna. Předpokladem k rozšíření vrchlabského závodu o tyto provozy by byla buď výrazně zvýšená poptávka, nebo zahájení výroby zcela nového modelu. Zachování závodu je však nadále součástí našich plánů. Kmenovým zaměstnancům, jichž je ve Vrchlabí asi tisíc, jsme slíbili, že je budeme i nadále zaměstnávat.

Jenže zaměstnávat je můžete třeba jako skladníky. Nebo budou dojíždět za prací do Mladé Boleslavi?

Budou montovat auta, a to v našem závodě ve Vrchlabí.

Ve Vrchlabí se vedle nejsložitějších současných octavií vyrábí starší řada pod označením Octavia Tour. Dokdy tato produkce poběží?

Octavia Tour určitě zůstane v naší nabídce v tomto i příštím roce. V některých zemích se zřejmě bude prodávat ještě v roce 2011. V současné době intenzivně pracujeme na přípravě následovníka tohoto úspěšného typu, ale ještě není definitivně stanoven termín jeho nasazení do výroby.

Předpokládalo se, že nová octavia bude nástupcem té původní.

Za dlouhá léta souběžné výroby obou generací jsme zjistili, že tímto způsobem můžeme obsluhovat dvě dosti odlišné skupiny zákazníků. Proto hodláme vůz Octavia Tour vyrábět až do okamžiku, kdy budeme schopni odpovídající skupinu zákazníků uspokojit novým vozem.

Říkali jste, že každý rok představíte dvě nové škodovky. Pro příští rok se očekává výrazná modernizace fabií, ale co bude tou druhou novinkou?

Ano, kvůli našim rostoucím cílům chceme každý rok představit dva nové modely. Po superbu a modernizované octavii v roce 2008 následuje v letošním roce model Yeti a Superb Combi. V příštím roce se soustředíme na zbývající modelové řady.

Malá městská auta koncernu Volkswagen se nakonec budou vyrábět na Slovensku, protože Česká republika nemá euro. Ponesou rovněž znak Škody?

Společně s Volkswagenem připravujeme také malý automobil značky Škoda, jehož velikost odpovídá modelu Volkswagen. Rozdíly tam ale budou. Odlišnosti odpovídají zhruba tomu, co známe z trojice Volkswagen Polo, Škoda Fabia a Seat Ibiza. Tyto vozy sice vycházejí ze stejného základu, ale už na první pohled se od sebe odlišují.

Dopadnou na Škodu změny vyplývající z chystané fúze koncernu Volkswagen se společností Porsche?

Diskuze vedené o změnách ve struktuře firem Volkswagen a Porsche se nás v současné době bezprostředně netýkají. Dlouhá léta jsme v rámci koncernu samostatnou značkou. Nevyrábíme sportovní vozy, nepoužíváme největší motory, takže s firmou Porsche přímo nespolupracujeme.

Mnohé automobilky nyní přemýšlejí o levné značce. Renault má Dacii, Opel prý plánuje vzkříšení značky Wartburg a objevily se zvěsti, že i Volkswagen si s obdobnou myšlenkou pohrává. Není to ohrožení pro Škodu?

Skupina Volkswagen se dnes skládá z devíti značek, z toho sedm značek připadá na osobní auta. I kdyby Volkswagen chtěl založit nějakou další značku, o čemž se momentálně ani nediskutuje, stále platí, že Škoda má dobře strukturovanou modelovou paletu a jasný profil. Současný vývoj našeho tržního podílu ve světě ukazuje, že jsme na správné cestě. Samozřejmě že na některých trzích, jako je Indie či Rusko, budeme muset reagovat na nabídku místních nízkonákladových konkurentů.

Bojujete s vládami podporovanou konkurencí, protože například Opel získal státní garance. Co si o tom myslíte?

Odmítáme přímé finanční injekce. To ale vlády dělat nebudou, protože to by byl finanční dar, který určitě žádný soukromý subjekt nedostane. Na druhé straně však akceptujeme jistou koordinaci prostřednictvím státních institucí, která vede k tomu, aby podniky přežily současnou krizi. Pokud by se zdařilo zachovat podniky jako Opel a Saab, pomohlo by to zaměstnanosti především v dodavatelském průmyslu.

Kompletní rozhovor si přečtěte na Profit.cz

Škoda Yeti
Škoda Yeti | Foto: Automix
Čtěte také:
Nejlevnější Škoda Yeti bude stát 360 tisíc korun

 

Právě se děje

Další zprávy