Jeden penzijní fond porazil celý trh, další sám sebe

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
18. 5. 2012 6:30
O penzijní připojištění byl v prvním čtvrtletí největší zájem za poslední roky
Foto: Aktuálně.cz

Praha - O penzijní připojištění byl v letošním prvním čtvrtletí největší zájem za poslední zhruba tři roky. Počet lidí se smlouvou vzrostl oproti konci roku 2011 takřka o devadesát tisíc.

Čerstvá statistika Asociace penzijních fondů také ukazuje, jak dopadla "škatulata" způsobená důchodovou reformou, která lidem dala čas na změnu penzijního fondu jen do konce února.

Vítězem se podle očekávání stala společnost Allianz, která za první tři měsíce letošního roku získala více klientů než celý trh - více jak 93 tisíc, k čemuž vedle zcela nových klientů přispěly právě přechody od konkurence.

Allianz penzijní fond paradoxně vydělal na ekonomické krizi. Vklady klientů totiž před krizí vůbec neinvestoval do akcií, zatímco jeho konkurenti do nich dávali až desetinu prostředků. Zatímco před krizí ho tato strategie zařadila z pohledu připisovaných výnosů do podprůměru, v posledních pěti letech se s ní dostal na vrchol.

A právě dobré výsledky posledních let hrály při rozhodování klientů, kde si založí novou smlouvu, případně ke komu přejdou s tou stávající, klíčovou roli.

Desetina klientů je pryč

Stejná logika nefunguje u penzijního fondu Aegon. Ten na trhu působí od roku 2007 a za první čtyři roky připsal průměrně 3,1 procenta. O tom si většina ostatních fondů může nechat zdát.

Přesto je to právě tento fond, od kterého odešlo nejvíce lidí. A to jak absolutně (přes 12 tisíc), tak relativně (více jak desetina klientů).

Důvod? Vzhledem k pozdnímu vstupu na trh musel fond do získání klientů hodně investovat. Činil to tak, že dotoval výnosy v předchozích letech a také prodejcům nabízel větší provize než konkurence. Tyto vyšší náklady by se měly projevit již ve výnosech za rok 2011 (server Investujeme.cz odhaduje propad k úrovni zhruba 1,3 %).

Tyto informace se ke klientům penzijního fondu Aegon dostaly jednak přes média a zároveň s nimi uměli dobře pracovat jistě i finanční poradci. Ti jsou k uzavírání nových smluv o penzijním připojištění motivováni především tím, že od roku 2013 (v souvislosti s novými zákony k důchodové reformě) jejich provize násobně klesne na zhruba 850 korun za jednu smlouvu.

Rozhodla provize?

Přesto tato motivace nebyla podle Dušana Šídla, analytika společnosti Partners, hlavním důvodem k největšímu nárůstu počtu smluv za poslední roky. „Nedomnívám se, že by hlavním důvodem byla provize finančních poradců, neboť zprostředkování smlouvy penzijního připojištění je honorováno méně než některé jiné finanční produkty," říká.

Nárůst uzavřených smluv podle něj spočívá zejména v chystaných úpravách penzijního připojištění. „Někteří lidé chtějí vstoupit ještě do stávajícího systému, který obsahuje garanci nezáporného zhodnocení a výsluhovou penzi po 15 letech věku. Rovněž je láká chystaný vyšší státní příspěvek u vyšších úložek," pokračuje Šídlo.

Následující tabulka pak ukazuje, že první čtvrtletí roku 2012 nemělo na zbývajících sedm penzijních fondů žádný výraznější vliv, co se klientské základny týče. Změny jsou maximálně v řádech několika jednotek procent. Zajímavostí je, že u největšího penzijního fondu, u kterého si na penzi spoří více jak 1,1 milionu lidí, změna činí přesně tři klienty k dobru.

 

Právě se děje

Další zprávy