Reklamě na vládní reformu hrozí stažení. Rada rozhodne

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
7. 6. 2013 15:54
Stížnost na reklamní kampaň pro porušení zákona míří také k České národní bance
Foto: Klidnabudoucnost.cz

Praha – K České národní bance míří stížnost na vládní reklamní kampaň, která se snaží lidi přesvědčit ke vstupu do druhého pilíře důchodového systému.

Televizní reklamou s hercem Janem Antonínem Duchoslavem se bude ve čtvrtek zabývat také Rada pro reklamu. Pokud by uznala, že je neetická, stáhly by ji televizní stanice pravděpodobně z vysílání.

Stížnost k České národní bance podal výkonný ředitel finančně poradenské společnosti DataLife Petr Temelkov, který se domnívá, že vláda některými informacemi porušuje zákon na ochranu spotřebitele.

Česká národní banka na dotaz, zda se stížností bude zabývat, zatím nereagovala. Online deník Aktuálně.cz na to, že vládní televizní reklama neříká celou pravdu, upozornil již při jejím spuštění v půlce května.

"Cílem bylo motivovat lidi, aby se o důchodové spoření začali zajímat. V televizní reklamě se dá přenést pouze stručná informace, všechno podstatné je samozřejmě vysvětleno v informačních materiálech a na webových stránkách," reagoval tehdy Jan Hrubeš, mluvčí vlády.

Vláda má zákon ctít, ne přehlížet

Podle Temelkova vláda na jedné straně reguluje a přikazuje, jaké související informace musí společnosti nabízející vstup do druhého pilíře povinně uvádět, když zákon penzijním společnostem a investičním zprostředkovatelům například ukládá, že nesmí používat nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace. Na druhé straně tato pravidla podle Temelkova sama porušuje.

„Současná vládní kampaň zavádějící a ne zcela pravdivé informace používá. Lidem slibuje, že pokud si vloží 500 Kč, stát jim přidá 750 Kč, tedy 150 % vložené částky. Tato informace je ovšem pravdivá jen ve dvou případech,“ říká Temelkov.

Prvním z nich je podle něj situace, kdy se klient nedožije důchodového věku. „Pak jeho dědici skutečně obdrží ke každému měsíčnímu příspěvku 150 % od státu, to jsou ta 3 %, které klient odváděl z důchodového pojištění. V takovém případě ale postrádá reforma smysl, protože ještě více zatíží stav účtu prvního pilíře,“ vypočítává Temelkov.

Foto: Thinkstock
Čtěte také:
Vláda spustila reklamu na důchody, říká jen půl pravdy
Ani Duchoslav nepomohl. Druhý pilíř penzí skomírá
Druhý pilíř důchodové reformy zrušíme, říká expert ČSSD

Druhým případem, kdy vláda podle něj může dodržet slib, by byla garance dostatečně vysokého zhodnocení peněz, minimálně ve výši dvou procent ročně. „To proto, aby se v případě dvacetileté penze dorovnaly peníze, o které se klientovi sníží výplata penze z prvního pilíře. Účastí ve druhém pilíři se totiž státní důchod, tedy první pilíř, krátí až o 15 %,“ pokračuje Temelkov.

Připomíná, že vláda sice není zprostředkovatelem důchodového pojištění, přesto se domnívá, že ústavní činitelé by měli zákon ctít a ne ho přehlížet. „Stejné nepravdivé informace totiž začaly používat už i některé penzijní a zprostředkovatelské společnosti. To je důvod, proč podávám podnět na ochranu spotřebitele k prošetření těchto souvislostí k České národní bance,“ uzavírá Temelkov.

 

Právě se děje

Další zprávy