Vracení poplatků se komplikuje. Soud teď vyhrála banka

Petr Kučera ČTK Jiří Hovorka Petr Kučera, ČTK, Jiří Hovorka
27. 5. 2013 13:14
Ve druhém přímém soudním sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu klient neuspěl
Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Spor o poplatek za vedení či správu úvěrového účtu se zamotává. Druhý přímý soud totiž nyní vyhrála banka, konkrétně ČSOB.

Stejně jako v dubnovém sporu klienta a Hypoteční banky (mimochodem také ona je součástí skupiny ČSOB) sice i nyní rozhodoval Obvodní soud pro Prahu 5, tentokrát však s opačným výsledkem.

„Obvodní soud pro Prahu 5 dnes zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru," oznámila v pondělí mluvčí banky Pavla Hávová.

Na rozdíl od prvního rozsudku, kde byl předmětem sporu poplatek u hypotéky, šlo v tomto případě o spotřebitelský úvěr. Klientka po bance požadovala vrácení poplatku ve výši 1100 korun.

„Soud v ústním odůvodnění svého rozhodnutí zejména konstatoval, že žalobkyně vstoupila do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o výši dalších plateb, byla informována," říká Hávová.

Soud dále podle ní uvedl, že ujednání o poplatku je dostatečně určité. Neshledal ani jeho nepřiměřenost či jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele.

Žaloba nebyla kvalitní, věří iniciativa

Podrobné rozhodnutí soudu ani jeho odůvodnění zatím není k dispozici. Šlo nicméně o individuální spor, za nímž nestojí iniciativa PoplatkyZpět.cz, která hromadné žaloby teprve chystá.

Okolnosti tohoto případu zatím neznají ani zástupci iniciativy. V první reakci však rozhodnutí relativizují podobně, jako to po své předchozí prohře před měsícem učinili zástupci Hypoteční banky.

"Na tomto soudním sporu se potvrzují naše informace, že banky spolu se 'spřátelenými' klienty podávají záměrně chybně formulované a podané žaloby s cílem takové soudy vyhrát, a tím podlomit odhodlání klientů soudní cestou uplatňovat svá práva na vrácení úvěrových poplatků," říká provozovatel PoplatkyZpět.cz Daniel Paľko.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
Proč účtovat poplatek za úvěr? Právníci bank promluvili
Objev: Poplatek za úvěr bance odmítl i druhý český soud
Průlom: Banka musí vrátit poplatky, rozhodl první soud

O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru žádá přes 310 tisíc klientů bank. Zastupuje je zejména iniciativa PoplatkyZpět.cz, která plánuje podat první žaloby na banky v červnu.

V polovině dubna přitom Obvodní soud v Praze 5 rozhodl, že Hypoteční banka musí vrátit klientovi poplatky za vedení úvěrového účtu. V prvním nálezu ohledně tohoto poplatku se pak - v jiném případě - postavil na stranu klienta také Finanční arbitr ČR.

V praxi se nelze odvolat

České právo není postaveno na principu precedenčních rozhodnutí, zjednodušeně řečeno tak různí soudci mohou posoudit stejnou situaci zcela odlišně, případné "sjednocující stanovisko" by vydal až odvolací soud. Ani různí soudci stejného soudu nejsou vázáni předchozím názorem svého kolegy, byť by se jednalo o prakticky shodný případ.

Novela občanského soudního řádu zrušila od začátku tisíciletí možnost odvolání v takzvaných bagatelních sporech (v současnosti jde o spory ohledně částek do výše 10 tisíc korun). Cílem bylo zrychlit řízení a snížit náklady pro obě strany sporu.

Zmíněné pravidlo se nyní může obrátit i proti bankám. Hrozí, že kvůli němu přijdou o stamiliony korun. Před lety totiž nikdo nepočítal s tím, že se spustí vlna desítek tisíc hromadných žalob, které se přitom každá sama o sobě vejdou do "bagatelní" hranice a nebude proti nim odvolání.

K soudu vyšší instance by se banka mohla odvolat až tehdy, pokud klientem nárokovaná částka v konkrétním sporu přesáhne 10 tisíc korun. V jiných případech se lze sice obrátit na Ústavní soud, podle šéfa právního oddělení Hypoteční banky Karla Cvachovce jde však spíše o teoretickou možnost.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy