Další banka vrací sporný poplatek. Tlak klientů roste

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
14. 12. 2012 9:07
Se žádostí o vrácení poplatků za vedení úvěru uspěl také klient Raiffeisenbank
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Třetí finanční instituce v Česku vrátila svému klientovi poplatek za vedení úvěrového účtu. Po Komerční bance a Raiffeisen stavební spořitelně dala takovému kroku přednost před řízením u finančního arbitra Raiffeisenbank.

Na nejnovější vývoj v celé kauze, která následuje události z Německa z minulého roku, kde soud stejný poplatek prohlásil za protizákonný, upozornil na Facebooku právník Petr Němec.

V nejnovějším případě vrátila Raiffeisenbank svému klientovi Zdeňku Hortovi dohromady 3069 korun za účtování poplatku za vedení úvěrového účtu od roku 2009.

Banky přitom ale stále trvají na tom, že účtování poplatku je v souladu se zákonem a také s podmínkami, které klienti při podpisu úvěrové smlouvy akceptovali a také se podle toho dále chovají.

Čekání na rozsudek

Petr Němec totiž eviduje stovky klientů, kteří do bank poslali jím připravenou vzorovou výzvu k vrácení poplatků za správu úvěru, kterou banky většinou zamítají. Výjimku tvoří několik klientů Raiffeisen stavební spořitelny, kterým spořitelna poplatek vrátila právě po této výzvě.

Ve třech zbylých známých případech, kdy došlo k vrácení poplatku, museli klienti svou stížnost směřovat k finančnímu arbitrovi, případně k soudu. Až poté Komerční banka ve dvou případech a nyní tedy také Raiffeisenbank stoply příslušná řízení tím, že přistoupily na dohodu, a tedy vrátily dosud účtované poplatky. Vyhnuly se tím kromě jiného precedentnímu rozhodnutí, jaké už znají němečtí klienti bank.

Na to zareagoval v minulých týdnech časopis dTest, který nejprve vyzval Komerční banku, aby přestala poplatky za vedení úvěrového účtu plošně účtovat. Když banka nevyhověla, podal na ni dTest žalobu, která by měla vyústit právě v očekávaný rozsudek. dTest následně stejnou výzvu poslal i do České spořitelny, u ní zatím na žalobu nedošlo.

"V současné chvíli výzvu analyzujeme. O zrušení poplatku za správu úvěru v současné době neuvažujeme, podle našeho názoru je účtování poplatku za správu úvěru v souladu s platnou legislativou a je také součástí úvěrové smlouvy, kterou jsme s klientem uzavřeli," říká Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny.

Vrací, ale nesouhlasí

Na začátku prosince pak první banka v Česku oznámila, že u nových úvěrových smluv nebude pravidelné měsíční poplatky účtovat. Jde shodou okolností také o Raiffeisenbank.

Poplatek vracíme, ale nesouhlasíme s použitou argumentací. Rozhodnutí Raiffeisenbank.
Poplatek vracíme, ale nesouhlasíme s použitou argumentací. Rozhodnutí Raiffeisenbank. | Foto: jdeto.de

„Tím, že u nově poskytovaných hypoték neúčtujeme poplatek za vedení úvěru, nechceme znevýhodňovat stávající klienty. Zrušení poplatku se tak u nových hypoték promítne do mírně vyšší úrokové sazby," řekl Aktuálně.cz k novým pravidlům Tomáš Kofroň, mluvčí banky.

Tímto vyjádřením tak naplnil předchozí „varování" bank, když účtování poplatku vždy hájily i tím, že jeho konec může znamenat zdražení úvěrů, když se poplatek rozloží do úrokové sazby. Otázkou ovšem zůstává, zdali postoj banky reflektuje více skutečnost, či snahu nepobouřit si proti sobě stávající klienty.

Pro ty nadále platí, že banky trvají na tom, že poplatky vybíraly a vybírají v souladu se zákonem, což reflektuje i vyjádření Raiffeisenbank. Ta sice rozhodla o vrácení poplatku Zdeňku Hortovi, ale zároveň mu píše, že s jeho (respektive s Němcovou) argumentací nesouhlasí.

Také AXA s poplatkem končí

V pátek 14. prosince pak také druhá banka oznámila, že přestává účtovat měsíční poplatek za vedení úvěrového účtu. AXA Bank teprve před několika měsíci začala nabízet hypoteční úvěry a dělala to včetně tohoto poplatku ve výši 150 korun. Nyní tedy sáhla k jejich zrušení a to jak u nových tak starých smluv.

Ve zprávě, kde to oznamuje, nicméně nijak nespecifikuje, že by rozhodnutí souviselo právě s probíhajícími spory o účtování tohoto poplatku. "Naším cílem je nabízet co možná nejvíce přehledné produkty," jen naznačuje Ladislav Kročák, generální ředitel AXA Bank Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Klient nepotřebuje speciální účet

Podle loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu je vedení speciálního "úvěrového účtu" výhradně v zájmu banky, která jej používá pro technicko-organizační záležitosti související se zaúčtováním jednotlivých splátek.

Na rozdíl od banky přitom klient (dlužník) takový speciální účet nepotřebuje a tato služba mu ani nic nepřináší, proto by za ni podle soudu neměl platit zvláštní poplatek.

Případné náklady související se správou úvěru by měla banka započítat do samotné výše splátek, tedy do úrokové sazby.

Naopak oprávněný je podle soudu případný poplatek za roční potvrzení o zaplacených splátkách, pokud jej klient vyžaduje, typicky pro uplatnění daňových úlev u finančního úřadu.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
První banka přestala účtovat sporné poplatky za půjčky
Průlom: První banka vrátila poplatek za úvěrový účet
Jde to! Sporný poplatek vrací i stavební spořitelna

Rozhodnutí německého soudu se přímo týká pouze bank působících v Německu a bylo vydáno především na základě německého občanského zákoníku, respektive základních principů tamní právní úpravy.

Obdobná pravidla, vycházející z unijní směrnice 93/13/EHS o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, nicméně platí také v České republice a jsou součástí tuzemského občanského zákoníku.

Nové banky poplatek nezavedly

Poplatky za vedení úvěrového účtu si doposud neúčtovaly v zásadě jen nové banky na českém trhu.

Fio banka nabízí hypoteční úvěry bez tohoto poplatku, spotřebitelské úvěry v nabídce nemá. mBank má v nabídce oba tyto typy úvěrů a oba nabízí bez poplatku za měsíční vedení úvěrového účtu. Zuno a Air Bank nabízí jen spotřebitelské úvěry a také bez tohoto poplatku. Equa bank nabízí bez poplatku za vedení spotřebitelský úvěr, u hypotéky si účtuje obvyklých 150 korun měsíčně.

 

Právě se děje

Další zprávy