Praha - Pouze necelá pětina klientů bank v Česku v minulosti změnila banku nebo má nyní účty u více než jedné banky. Konkrétně jde o 17 procent, tedy zhruba 1,1 milionu lidí.
Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, který proběhl ve spolupráci s agenturou TNS Pentor.
Češi tak společně s Poláky patří v tomto směru k nejkonzervativnějším v regionu. Na Slovensku už někdy změnilo banku nebo má více než jeden účet přes polovinu klientů (52 procent), v Rumunsku 42 procent a v Maďarsku je to 28 procent.
Věrnější než Češi jsou jen klienti v Polsku, kde jednu z uvedených změn zkusilo jen 12 procent zákazníků.
"Průzkum sice potvrdil velkou nespokojenost českých spotřebitelů s výší bankovních poplatků, zároveň je ale zde evidentní nezájem spotřebitelů s tím něco dělat a přejít k bance, která nabízí lepší podmínky," říká Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.
Více než polovina klientů (57 procent) uvádí, že je se svou bankou celkově spokojena, dalších 34 procent ji hodnotí průměrně a pouze devět procent je nespokojeno.
Ve většině kritérií (například klientský servis, bezpečnost, pravdivost komunikace) dávají lidí bankám nadprůměrnou známku, výjimkou jsou pouze poplatky a úroky.
Nepotvrdil se však obecný předpoklad, že ochota propagovat banku se zvyšuje s rostoucí spokojeností. "Existuje překvapivý počet klientů, kteří deklarují relativní spokojenost, ale současně odrazují ostatní od toho, aby využívali jejich banku," upřesňuje Hrádocký.
Z průzkumu vyplynulo, že citlivější na většinu sledovaných charakteristik služeb jsou klienti malých bank. Pokud se v produktech objeví jakýkoli nedostatek, mají tendenci banku změnit.
"Malé banky se snaží zaplnit specifické mezery na trhu, nicméně jejich produktové portfolio je ve srovnání s velkými bankami omezené. S tím souvisí i výrazná nekonzistence při hodnocení těchto bank ze strany zákazníků," vysvětluje Zdeněk Maňák, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.
Čtěte také: Nenechte se nachytat, změnit banku je jednoduché Více než čtvrtina Čechů nemá žádný bankovní účet Nová jednička mezi spořicími účty? Nebude pro každého |
Nepotvrdila se hypotéza, že banky mění především movití zákazníci s čistým příjmem od 25 do 50 tisíc korun. Největší podíl ve skupině klientů více bank (38 procent) totiž mají zákazníci z menších měst s čistým příjmem do 20 tisíc korun.
Jaké máte zkušenosti se svou bankou? Zkusili už jste jinou? Napište nám na Facebook nebo přímo autorovi.
Nejlepší účet s nejnižšími poplatky najdete rychle a jednoduše. Zkuste online kalkulačku na webu Finparáda.cz a spočítejte si, kolik za vybrané služby zaplatíte! |