Už jste změnili banku? Většina lidí ani nezkusila jinou

Petr Kučera Petr Kučera
15. 6. 2012 6:30
Pouze necelá pětina klientů v minulosti změnila banku nebo má účty u více než jedné banky
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Pouze necelá pětina klientů bank v Česku v minulosti změnila banku nebo má nyní účty u více než jedné banky. Konkrétně jde o 17 procent, tedy zhruba 1,1 milionu lidí.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, který proběhl ve spolupráci s agenturou TNS Pentor.

Češi tak společně s Poláky patří v tomto směru k nejkonzervativnějším v regionu. Na Slovensku už někdy změnilo banku nebo má více než jeden účet přes polovinu klientů (52 procent), v Rumunsku 42 procent a v Maďarsku je to 28 procent.

Věrnější než Češi jsou jen klienti v Polsku, kde jednu z uvedených změn zkusilo jen 12 procent zákazníků.

"Průzkum sice potvrdil velkou nespokojenost českých spotřebitelů s výší bankovních poplatků, zároveň je ale zde evidentní nezájem spotřebitelů s tím něco dělat a přejít k bance, která nabízí lepší podmínky," říká Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.

Více než polovina klientů (57 procent) uvádí, že je se svou bankou celkově spokojena, dalších 34 procent ji hodnotí průměrně a pouze devět procent je nespokojeno.

Ve většině kritérií (například klientský servis, bezpečnost, pravdivost komunikace) dávají lidí bankám nadprůměrnou známku, výjimkou jsou pouze poplatky a úroky.

Nepotvrdil se však obecný předpoklad, že ochota propagovat banku se zvyšuje s rostoucí spokojeností. "Existuje překvapivý počet klientů, kteří deklarují relativní spokojenost, ale současně odrazují ostatní od toho, aby využívali jejich banku," upřesňuje Hrádocký.

Z průzkumu vyplynulo, že citlivější na většinu sledovaných charakteristik služeb jsou klienti malých bank. Pokud se v produktech objeví jakýkoli nedostatek, mají tendenci banku změnit.

"Malé banky se snaží zaplnit specifické mezery na trhu, nicméně jejich produktové portfolio je ve srovnání s velkými bankami omezené. S tím souvisí i výrazná nekonzistence při hodnocení těchto bank ze strany zákazníků," vysvětluje Zdeněk Maňák, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.

Foto: Jan Langer
Čtěte také:
Nenechte se nachytat, změnit banku je jednoduché
Více než čtvrtina Čechů nemá žádný bankovní účet
Nová jednička mezi spořicími účty? Nebude pro každého

Nepotvrdila se hypotéza, že banky mění především movití zákazníci s čistým příjmem od 25 do 50 tisíc korun. Největší podíl ve skupině klientů více bank (38 procent) totiž mají zákazníci z menších měst s čistým příjmem do 20 tisíc korun.

Jaké máte zkušenosti se svou bankou? Zkusili už jste jinou? Napište nám na Facebook nebo přímo autorovi.

Foto: Jan Langer
Nejlepší účet s nejnižšími poplatky najdete rychle
a jednoduše. Zkuste online kalkulačku na webu Finparáda.cz a spočítejte si, kolik za vybrané služby zaplatíte!

 

Právě se děje

Další zprávy