Češi už neplatí bankám nejvíc ve střední Evropě

Petr Kučera Petr Kučera
30. 6. 2011 13:40
Kdo ale chce ušetřit, musí ovládat účet výhradně přes internet
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Češi už neplatí bankám nejvyšší poplatky ve střední Evropě. Mezi pěti státy jsou teď dokonce druhé nejlevnější po Slovensku.

Vyplývá to z analýzy společnosti Scott & Rose, která porovnala průměrné náklady na vedení účtu v listopadu a prosinci loňského roku.

Ještě v roce 2009 přitom z analýzy stejné společnosti vyšlo Česko jako nejdražší. Situaci vloni pomohl zlepšit i vstup nové Fio banky, která - podobně jako už dříve mBank - neúčtuje za základní služby prakticky žádné poplatky.

Pobočky se nepočítaly

Analýza ale nevycházela z chování průměrného klienta, nýbrž z modelového příkladu člověka, který s bankou komunikuje výhradně prostřednictvím přímého bankovnictví (typicky přes internet). Také výpisy z účtu si nechává zasílat elektronickou formou.

Takový klient nenavštěvuje pobočky, nevkládá a nevybírá peníze v hotovosti na přepážce ani z bankomatu cizí banky, měsíčně uskuteční čtyři výběry z bankomatu vlastní banky.

Dále každý měsíc uskuteční dvě jednorázové platby prostřednictvím internetového bankovnictví a tři trvalé příkazy. Obdrží tři příchozí platby a dvakrát ročně zřídí, změní či zruší trvalý příkaz na běžném účtu.

Nejlevnější je Slovensko

Zmíněného "internetového" klienta českých bank nyní vyjdou poplatky na 54 eur ročně. Lépe je na tom Slovensko s průměrnými výdaji ve výši necelých 48,4 eur ročně.

Naopak dražší než Česko jsou Polsko (56,5 eur), Maďarsko (62 eur) a Rakousko (65,5 eur).

Do srovnání bylo zařazených 11 bank z České republiky, 10 ze Slovenska, 5 z Rakouska, 7 z Maďarska a 11 z Polska. „Za všechny banky byl vybrán jeden běžný účet či balíček služeb, který je určen pro standardního, běžného klienta," říká Michal Mošnička ze společnosti Scott & Rose.

Mošnička připomíná, že od začátku roku 2010 řada bank přistoupila ke zvyšování poplatků právě za transakce a služby poskytované na pobočkách bank. Cílem je naučit klienty, aby při komunikaci s bankou častěji používali elektronické bankovnictví.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Zrušení účtu: Zdarma není bezplatně, banky obešly zákon
ČNB: Banky nesmí komplikovat rušení účtu kvůli příkazům
Další nová banka slibuje férovější a jednodušší služby
 

Právě se děje

Další zprávy