Vládní reformy přežije jen finančně gramotný člověk

Jiří Hovorka, Měšec.cz
30. 5. 2011 11:15
Jdeme po dobré cestě, věří účastníci konference o finanční gramotnosti
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Finanční gramotnost je poměrně čerstvé slovní spojení, na které ale narazíte stále častěji. Může odrazovat svou zdánlivou módností, a tedy pomíjivostí. Ale módní věci nemusí být vždy odsouzeny k zániku. Jsou-li dobré, přežijí.

A o tom, že být finančně gramotným je dobré, se snažila přesvědčit konference uspořádaná v minulém týdnu serverem Měšec.cz v Konferenčním centru City v Praze na Pankráci.

Odpovědnost za vlastní rozhodnutí

Cílem konference Finanční gramotnost v praxi bylo poukázat na stále nedostatečné vzdělání v běžných každodenních situacích občana-spotřebitele a nabídnout praktické příklady, ukázky a řešení běžných životních situací a nastínit východisko.

Pomyslný řečnický výkop obstaral Finanční arbitr ČR František Klufa, který celé téma finanční gramotnosti zasadil do pomyslného teoretického rámce a seznámil s cíli jednak evropskými a také českými.

Cílem české kampaně finanční gramotnosti je podle něj "spotřebitel, který je zodpovědný za svá vlastní finanční rozhodnutí, a který dokáže reálně zhodnotit svou vlastní finanční situaci".

Pro vytvoření tohoto cíle určilo ministerstvo financí tři pilíře ochrany spotřebitele - informace, schopnost spotřebitele s nimi pracovat a možnost prosazovat a chránit své zájmy a práva.

Chystá se regulace hypoték

Jako převádění těchto pilířů do praxe jmenoval úvodní řečník nový zákon o spotřebitelském úvěru, který je účinný od začátku roku 2011. Ten má být také inspirací pro další regulaci úvěrového trhu.

"Blíží se další regulace u hypoték. I u hypoték bude muset být napsáno, kolik za hypotéku celkově zaplatíte," řekl František Klufa a jeho slova později potvrdil také zástupce ministerstva financí Dušan Hradil.

Hradil prezentoval nedávný obsáhlý průzkum provedený ministerstvem financí právě na téma finanční gramotnosti. Ukazuje mimo jiné, jak moc lidé umějí s informacemi pracovat.

"62 procent lidí si myslí, že ví, jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, skutečně rozdíl zná 57 procent," ukazuje na konkrétním příkladu neinformovanost českých spotřebitelů Dušan Hradil.

Neuvážené půjčky a nedostatečné plány

Právě kreditní karty jsou přitom podle přednášejících (shodli se na tom jak zástupci občanských poraden, tak i zástupci exekutorské kanceláře) jedním z produktů, který představuje potenciální riziko pro domácí rozpočty.

Ty jsou přitom podle výsledků zmíněného průzkumu ohroženy nejen neuváženými půjčkami (klasicky na věci zbytné - televize, herní konzole, v nejhorším případě dovolená), ale také nedostatečným plánováním.

"Čtrnáct procent spotřebitelů nemá rezervami pokryt ani jednoměsíční výpadek příjmů. Čtyři z deseti lidí netvoří pravidelně rezervu a dvě třetiny z nás netvoří rezervu pro případ výpadku příjmů. V tom vidíme veliký problém," upozorňuje Hradil.

Zbytek článku a diskuzi k tématu čtěte na webu Měšec.cz

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte více:
Zbytek článku a diskuze k tématu
 

Právě se děje

Další zprávy