Banka jako McDonald's. Pobočku si může otevřít každý

Petr Kučera Petr Kučera
11. 11. 2010 10:35
První banka v Česku se chce rozšiřovat díky franšízám
První franšízová pobočka UniCredit Bank v Česku funguje v Otrokovicích.
První franšízová pobočka UniCredit Bank v Česku funguje v Otrokovicích. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - V Česku začala fungovat první bankovní pobočka na principu franšízy. Pod názvem UniCredit Bank Expres vznikla v Otrokovicích.

Banka, která je nyní v Česku čtvrtá podle objemu aktiv, chce do konce roku 2012 více než dvojnásobit počet klientských center. Dosud má zhruba šedesát standardních poboček, jen za říjen jich otevřela pět. Do pěti let pak chce zdvojnásobit nynější tržní podíl.

Expanze formou klasických i franšízových poboček se zaměří hlavně na menší města, kde dosud banka není silněji zastoupena. Klasické pobočky v říjnu otevřela v Jindřichově Hradci, Novém Jičíně, Trutnově, Kolíně a ve Znojmě.

Franšízové pobočky vzniknou do konce roku ještě v Chrudimi, Hlučíně a Boskovicích. "Příští rok pak plánujeme otevřít další desítky franšíz v městech zhruba s 25 až 30 tisíci obyvateli," říká Jaroslav Žahourek, ředitel retailového bankovnictví UniCredit Bank.

Základní služby a bankomat

Banka označuje franšízové pobočky jako nízkonákladové. Investiční náklady jsou pro ni zhruba čtvrtinové oproti standardním pobočkám.

Klienti získají základní služby - například běžný účet, spořicí produkty, hypotéky, spotřebitelské úvěry. Franšíza neposkytuje pokladní služby, případnou hotovost však může klient vybrat i vložit přes "chytrý" bankomat přímo v pobočce.

Také velikost franšízových poboček bude zpravidla menší než klasických. Zaberou kolem 40 až 60 metrů čtverečních, provoz mají zajišťovat maximálně tři nebo čtyři zaměstnanci. Nicméně například v rozsahu otevírací doby předčí otrokovická franšíza mnohé z klasických poboček.

Vizuálně - až na dodatek Expres v názvu - mají franšízy působit stejně jako klasické pobočky. Podporu v nich najde nejen zájemce o nové služby, ale i kterýkoliv z dosavadních klientů UniCredit Bank, přestože má jinou "domovskou" pobočku.

Pro UniCredit, až donedávna se zaměřující hlavně na klienty z řad firem a movitějších občanů, jde o další fázi "rozkročení" směrem k retailovým (drobným) zákazníkům. Už letos se na ně zaměřila například intenzivní propagací nové hypotéky s variabilní sazbou, zahájila také společný projekt s poradenskou společností Partners (podrobněji zde).

Hledá se akviziční typ

Kdo si pobočku UniCredit Bank na principu franšízy může otevřít? Samozřejmě jen ten, kdo projde přísným výběrovým řízením a trefí se do dosud neobsazené lokality. "Ze zhruba 200 zájemců jsme se zatím dohodli se třiceti," říká Žahourek.

Zájemce musí mít obchodní a manažerské dovednosti i zkušenosti. Ideální je aktivní, samostatný a "akviziční" typ schopný získat bance další klienty. Nikoliv ale tak kreativní osobnost, aby porušovala stanovená pravidla například ohledně vzhledu poboček nebo standardů komunikace.

"Náš partner také musí dobře znát svůj region, potřeby a chování tamních klientů, a hlavně by měl mít osobní kontakty v dané lokalitě," dodává Radim Štantejský, ředitel úseku nízkonákladové distribuce UniCredit Bank.

Podnikatel, který si franšízovou pobočku otevře, může používat obchodní značku banky (s dodatkem Expres), know-how, banka mu zajistí i software, hardware či nábytek.

Ze svého však bude muset platit nájem, pravidelné poplatky bance za licenci, vybavení či marketingovou a školicí podporu, především pak nese podnikatelské riziko. Musí také složit finanční kauci, která se mu při úspěšné spolupráci postupně vrací. Podrobnosti o nákladech nechce banka zveřejnit.

Foto: Aktuálně.cz
Najděte si nejlepší účet přímo pro vás na míru!
Zkuste novou online kalkulačku na MůjBankéř Aktuálně
a můžete ušetřit stovky korun ročně.

Výhodou pro banku je levné rozšíření pobočkové sítě a získání nových klientů. Podnikatel díky franšíze využívá osvědčený koncept, riziko je relativně menší než u zcela samostatného podnikání. Vydělat by si měl nejen díky provizím za získané klienty, ale i pravidelným platbám za ty stávající (aktivní).

Český průkopník

Ostatní tuzemské banky zatím formu franšízy nevyužívají, i když některé to - alespoň podle neoficiálních informací - zvažují.
Také v rámci skupiny je česká UniCredit první, kdo tento koncept zavádí.

"V zahraničí na podobném modelu funguje například Axa Bank v Belgii nebo ING a Volksbank v Rumunsku," říká Jakub Dusílek, ředitel strategie a rozvoje obchodních oblastí UniCredit Bank.

Franšízy hodně využívají také polské banky, podle Dusílka jde ale o "offline režim", tedy spíše sběrná místa pro žádosti o služby. "Naše franšízy budou online, takže klient odejde rovnou s fungující službou, stejně tak peníze vložené do bankomatu se hned připíší na účet," vysvětluje.

Pobočky rostou navzdory internetu

Také většina ostatních tuzemských bank rozšiřuje počet poboček. A to i přes růst uživatelů internetového bankovnictví a jeho mohutnou propagaci spojenou se zdražováním "pobočkových" služeb.

Česká spořitelna, největší banka podle počtu klientů, má přes 665 poboček. Letos jich pro retailové klienty otevřela či ještě otevře osm nových, další desítky pak zmodernizovala nebo přestěhovala do atraktivnějších prostor. V blíže neurčeném rozšiřování chce pokračovat i příští rok.

Komerční banka provozuje kolem 400 poboček. "Rozšiřování této sítě jsme prakticky dokončili. Nadále bude přibývat zhruba jedno procento ročně a současně chceme optimalizovat jejich umístění," říká mluvčí Monika Klucová. O franšízingu banka neuvažuje. "Nicméně ve skupině působí Modrá Pyramida stavební spořitelna, jejíž obchodní zástupci distribuují produkty celé skupiny KB na principech podobných franšízingovému modelu," dodává mĺuvčí.

ČSOB má zhruba 240 retailových poboček, v posledních dvou letech jich přibylo kolem deseti. Případné další plány nechce banka upřesnit. Její "sesterská" Poštovní spořitelna nabízí produkty v 52 finančních center (za dva roky se jejich počet téměř zdvojnásobil), kromě toho ale také prostřednictvím více než 3300 poboček České pošty.

GE Money Bank má přibližně 240 poboček. Letos otevřela či ještě otevře 17 nových, v příštím roce přes třicet. 

Výraznou expanzi už dříve oznámila Raiffeisenbank, která má zatím přes 100 poboček. V letošním a příštím roce chce otevřít kolem 50 nových poboček, další pak rozšíří. Zároveň přijímá stovky nových zaměstnanců.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Spořitelna nabízí milionářům nové pobočky a účet zdarma
Raiffeisenbank přijme stovky lidí, chystá nové pobočky
Známe Banku roku 2010, tady jsou detailní výsledky
 

Právě se děje

Další zprávy