Nová banka: Bez poplatků a ryze česká. Má už 55 poboček

Petr Kučera Petr Kučera
6. 5. 2010 14:20
Družstevní záložna a burzovní společnost Fio se mění na banku

Praha - Finanční skupina Fio získala od ČNB bankovní licenci. Na český trh tak vstupuje další banka. Naváže na sedmnáctileté působení burzovní společnosti a družstevní záložny Fio.

Fio se i jako banka chce rozvíjet pozvolna, neplánuje skokovou expanzi. Klienty bude lákat hlavně na dosavadní produkty záložny a burzovní společnosti - mimo jiné na běžný účet zdarma nejen pro občany, ale také pro podnikatele a firmy.

Noví zájemci však budou moci služby Fio banky využít zřejmě až od podzimu. "Bankovní licence je sice pravomocná okamžitě a již nyní můžeme vystupovat jako banka, určitou dobu ale zaberou související administrativní a organizační záležitosti," říká ředitel banky Jan Sochor.

Ze záložny je banka

O zamýšlené přeměně družstevní záložny a burzovní společnosti na banku hovořili její vlastníci už delší dobu. Slibují si mimo jiné větší důvěru nových klientů, které mohlo odrazovat dosavadní zařazení Fio mezi kampeličky. Ochrana vkladů je přitom u záložen stejná jako u bank.

Oproti zcela novým bankám už Fio provozuje síť 55 poboček, které získalo i díky odkoupení 100% podílu společnosti RM-Systém v roce 2006.

Banka má hned na začátku k dispozici zhruba 50 tisíc potenciálních klientů z řad dosavadních zákazníků skupiny, sama záložna jich má 26 tisíc.

Podobně jako dosud se Fio chce i dál zaměřovat hlavně na "internetové klienty", nabízí ale i služby pro zájemce na pobočkách, byť jde spíše o skromnější obchodní místa než klasické "mramorem obložené" bankovní domy.

"Rozvoj poboček i počtu zaměstnanců bude pozvolný, ne skokový," říká Sochor. Tak jako dosud chce Fio i jako banka mít "přiměřený zisk" a neocitnout se kvůli masivním investicím ve ztrátě.

Pro dosavadní klienty záložny se nic zásadního nemění, postupně by se měli stát klienty banky. Dostanou zpět i korunový vstupní poplatek, který jako členové družstevní záložny museli zaplatit.

mBank už není jediná

Fio banka - podobně jako dosud záložna - nabídne klientům běžný účet bez poplatků, kromě klasických finančních ústavů se tak stane konkurencí hlavně pro mBank. Nabízí přitom bezplatný účet nejen pro občany, ale také pro podnikající fyzické osoby a firmy.

Bezplatný bude také tuzemský platební styk (neomezený počet elektronických transakcí). Banka nabídne i spořicí účet, termínované vklady a úvěry.

"Konkurenční výhodou jsou také výrazně nižší poplatky za mezinárodní platby," říká Sochor. Už nyní nabízí skupina platební styk mezi Českem a Slovenskem bez poplatků.

Za výhodou považuje Sochor i fakt, že Fio bude jedinou ryze českou bankou na trhu. Vlastní ji dvě fyzické osoby, Petr Marsa a Romuald Kopún. To má bance - spolu s pouze pozvolným rozvojem - mimo jiné umožnit flexibilitu, tedy možnost reagovat na vývoj na trhu i jednotlivé obchodní případy pružněji než je obvyklé u větších institucí. Českého majitele má fakticky také PPF banka, je ale ovládaná přes společnost registrovanou v Nizozemsku.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Snížit bankovní poplatky? Líbivý plán, ale prý neúčinný
Nová "banka" láká na levnější služby a dobrý úrok
Raiffeisenbank mění ceny, zruší absurdní poplatek

Fio působí na trhu od roku 1993, o záložnu se skupina rozšířila v roce 1996. O dva roky později jako první v Česku spustila internetové bankovnictví, mezi inovátory patří také v oblasti online obchodování s akciemi. Vedle několika ocenění v oborových soutěžích zaujala záložna i tím, že letos půjčila 180 milionů korun ČSSD na volební kampaň.

Rok příjemných novinek?

Vedle zlevňování hypoték a rozšíření jejich variant (detailní přehled jsme přinesli zde) se tak Češi mohou letos těšit také na silnější konkurenci v oblasti běžných a spořicích účtů.

Na začátku února vstoupila na český trh Axa Bank, lákající na nulové poplatky a vyšší úroky u spořicího účtu. Podobně jako mBank, která v tuzemsku působí od listopadu 2007, se také ona chce obejít bez vlastních kamenných poboček (zde najdete samostatný článek).

Výraznější "útok" na retailové klienty plánuje i UniCredit Bank, která v dubnu představila společný projekt s poradenskou firmou Partners For Life Planning (více jsme psali zde).

Internetovou banku chce letos spustit také rakouská finanční skupina Raiffeisen International, měla by fungovat odděleně od aktivit její tuzemské "dcery" Raiffeisenbank. Výraznější růst klasické pobočkové sítě v Česku nicméně plánuje i samotná Raiffeisenbank (podrobněji v tomto článku).

Mimochodem právě Raiffeisenbank koupila v roce 2006 tehdejší eBanku (dříve Expandia Banku), českého průkopníka v oblasti internetového bankovnictví. eBanku kdysi vlastnila finanční skupina PPF - také ona chce letos, alespoň podle neoficiálních informací z trhu, rozšířit služby PPF banky nově i pro retailové klienty.

Na drobné zákazníky se má výrazněji zaměřit i nový vlastník tuzemské Banco Popolare, kterým je britský investiční fond AnaCap. Zatím čeká na příslušné povolení České národní banky (o změně jsme psali v prosinci).

Novou produktovou značku Era představila před pár týdny i Poštovní spořitelna. Klienty láká na přehlednější sazebník a platby skutečně jen za to, co využívají.

Přeměnu na banky plánují také některé další družstevní záložny. Mimo jiné se tak chtějí zbavit v Česku poškozeného názvu kampelička, zvláště když vklady v záložnách jsou nyní pojištěny zcela stejně jako v klasických bankách.

Zatím jen na firemní klienty se chce zaměřit slovenská Poštová banka, která letos v březnu v Praze otevřela první českou pobočku. Později chce oslovit i běžné fyzické osoby a živnostníky (více v tomto článku).

Na specifickou skupinu pak míří První česko-ruská banka, která v dubnu v Česku otevřela svou druhou kamennou pobočku - po Praze také v Karlových Varech.

 

Právě se děje

Další zprávy