Finanční arbitr řeší více sporů. Získá širší kompetence

Petr Kučera Petr Kučera
18. 3. 2010 13:12
Většinu podnětů dosud musel arbitr odmítat

Praha - Finanční arbitr České republiky dostane širší kompetence. Nově bude moci rozhodovat i spory ohledně spotřebitelských půjček. Příslušný návrh zákona nyní projednává vláda, ještě do voleb by o něm mohli hlasovat poslanci.

Rozšíření pravomocí souvisí s jíž schváleným novým zákonem o spotřebitelském úvěru, který rozšiřuje práva klientů úvěrových společností. Ten, stejně jako širší kompetence finančního arbitra, má být účinný od 1. ledna 2011.

Součástí návrhu je také změna ve financování kanceláře finančního arbitra. Nově ji má platit přímo státní rozpočet, konkrétně z kapitoly ministerstva financí. Dosud byl arbitr placen z peněz České národní banky, což je v rozporu s požadavky Evropské unie na nezávislost centrálních bank.

Provoz kanceláře, která má včetně samotného arbitra sedm zaměstnanců, přijde na zhruba 10 milionů korun ročně.

Mohl řešit jen šestinu podnětů

Vloni obdržel finanční arbitr 757 podnětů k vyřízení, což je o téměř o stovku více než předloni a více než dvojnásobek oproti roku 2007. 

Podněty se nejčastěji týkaly převodů peněz v tuzemsku, úvěrů, pojištění, smluvních podmínek, poplatků, platebních karet a jejich zneužití, stavebního spoření a hypoték. Nejčastěji se spory týkaly nižších částek do 10 tisíc korun. 

Finanční arbitr

Finanční arbitr v Česku funguje od roku 2003. Na pětileté funkční období jej volí Poslanecká sněmovna z návrhů různých sdružení. Hlavním úkolem arbitra je nestranné, rychlé a bezplatné vyřizování sporů klientů s finančními institucemi mimosoudní cestou. Úřad arbitra (kromě samotného arbitra) má nyní šest zaměstnanců, jeho provoz ročně stojí zhruba 10 milionů korun.

Jen zhruba šestinu podnětů však mohl finanční arbitr následně řešit. Většina stížností totiž nespadala do jeho úzce stanovených kompetencí

Podle dosavadního znění zákona patří do kompetence finančního arbitra jen spory ohledně převodů peněz a využívání elektronických platebních prostředků, zejména karet.

Většina ze sporů, k nimž byl arbitr kompetentní, skončila ve prospěch finanční instituce (63 procent).

Arbitr vloni uděllil sankce finančním institucím ve výši téměř 140 tisíc korun, dalších 115 tisíc pak činily pokuty za nesplnění informační povinnosti. 

"Podařilo se nám však ve větší míře prosazovat smírčí způsob řešení. Téměř 90 procent sporů, v nichž měl klient alespoň částečně pravdu, skončilo smírem s případnou náhradou vzniklé škody, ale bez nutnosti udělovat finačnímu ústavu sankci," říká finanční arbitr František Klufa.

Tento "ombudsman", nezávislý na bankách a volený Poslaneckou sněmovnou, tedy dosud nemohl řešit například spory ohledně smluvních podmínek bank, spotřebitelských půjček, hypoték, stavebního spoření a podobně.

Přijde další rozšíření?

Kompetence arbitra se mírně rozšířily už od loňského listopadu. Byl mimo jiné odstraněn horní limit sporů (dosud 50 tisíc eur) a nově může - v rámci své působnosti - řešit i porušení jiných předpisů než jen přímo uvedených v zákoně o platebním styku (dosud například nemohl pokutovat porušení obchodního zákoníku bankou).

Od ledna 2011 se mají kompetence rozšířit i na už zmíněnou oblast spotřebitelských půjček. "Přibližně od poloviny roku 2011 pak předpokládáme také rozšíření kompetencí i na oblast kolektivního investování, a to v souvislosti s transpozicí směrnice UCITS," dodává Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva financí.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Chcete půjčku? Stát vás ochrání, rozhodli poslanci
Skončí finta splátkových firem? Zrušil ji další soud
V registru dlužníků zůstanete. I když jste už zaplatili

Sám finanční arbitr je zastáncem rozšíření svých pravomocí. "Minimálně v těch oblastech, ve kterých spotřebitelé žádají o pomoc a my jim ji nemůžeme poskytnout. To je například oblast spotřebitelských úvěrů, hypoték, pojištění a podobně," řekl Klufa již díříve online deníku Aktuálně.cz.

Dodejme, že veřejný ochránce práv (ombudsman) může řešit jen spory lidí s úřady. Spotřebitelská sdružení zase nemají silnější nástroje plynoucí přímo ze zákona. Některé banky sice zřídily vlastní funkci ombudsmana pro vyřizování stížností, o jejich nestrannosti ale může běžný klient pochybovat.

 

Právě se děje

Další zprávy