Šéf MasterCard: Do tří let bude vaše karta bezkontaktní

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
2. 7. 2013 7:00
Naše karty umí víc, proto rosteme, říká šéf MasterCard

Praha - MasterCard v Česku dohání konkurenční Visu, a pokud bude pokračovat v nastoleném tempu, stane se již brzy jedničkou na českém trhu. Například poměr utracených peněz u obchodníků za loňský rok podle statistiky Sdružení pro bankovní karty vyzníval 2:1 pro Visu, v prvním čtvrtletí roku 2013 se snížil k hranici 1,5:1.

"MasterCard v tuto chvíli velmi rychle roste, neboť je preferovanou kartou pro daleko více bank," tvrdí v rozhovoru s online deníkem Aktuálně.cz šéf české divize nadnárodní karetní společnosti Miroslav Lukeš. Dodává, že banky mají z plateb kartou MasterCard vyšší zisk.

K aktuálním trendům Lukeš v rozhovoru říká, že během tří let budou prakticky všechny platební karty bezkontaktní. A očekává, že podobně dobře se postupně uchytí i platby přes chytré mobilní telefony.

Aktuálně.cz: Proč je MasterCard v Česku za Visou? Vašimi kartami bylo loni v Česku utraceno nějakých 100 miliard korun z celkových 294 miliard. Poměr tedy vychází zhruba 2:1 pro Visu.

To nic neznamená. Když se naopak podíváte, kdo dnes roste, tak je to právě MasterCard. Máme daleko větší schopnosti i příležitosti pro další růst, což je vidět už v prvním kvartále roku 2013 (poměr se snížil k hranici zhruba 1,5:1 pro Visu - poznámka redakce). Vidím tedy ten trend velmi pozitivně.

A.cz: Díky čemu tak rychle doháníte konkurenci?

MasterCard v tuto chvíli velmi rychle roste, neboť je preferovanou kartou pro daleko více bank. Dokonce když se podíváte na bezkontaktní platby, tak naše karty dnes vydává už 12 bank (včetně úvěrových společností Home Credit a Cetelem - poznámka redakce). Dosáhli jsme rychle i na hranici milionu vydaných bezkontaktních karet, povedlo se nám to už na začátku května. A když se podíváte na aktivitu v mobilních platbách, tak máme komerční řešení jak pro vzdálené platby přes digitální peněženku MasterCard Mobile, tak i pro NFC mobilní platby. Toto řešení je v Česku jako jediné pro více telefonů na komerční bázi, zatím ve spolupráci s GE Money Bank a Telefónikou, ale banky i operátoři budou přibývat.

A.cz: A jaká je tedy konkrétně výhoda karet MasterCard oproti kartám konkurence?

Přinášíme mnoho inovací i služeb pro koncové držitele karet - ať už je to salonek MasterCard na pražském letišti nebo program MasterCard Elite s asistenční službou. Celkově pak bankám přinášíme atraktivní ekonomický model. V neposlední řadě jsme zdvojnásobili tým pražské kanceláře a zároveň máme k dispozici mezinárodní experty.

A.cz: Když jsem se nedávno bavil se zástupcem Visa, tak mi říkal, že mají nižší interchange fee (jedna část celkového poplatku, který odvádí obchodníci; jde o poplatek, který platí banka, která provozuje terminál, bance, která vydala kartu). Je to tak?

Ano.

A.cz: A vy říkáte, že váš obchodní model je atraktivní. Tak kde ten rozdíl pak „doháníte"?

Naopak to, že máme vyšší interchange fee, je dobrá zpráva pro banku, která nás vydává. Má z každé transakce vyšší zisk. Ale tento poplatek pro nás každopádně není nástrojem přesvědčování bank. Dohadujeme se s bankou a dáme jí pak takové podmínky a podporu, které ocení a ve finále nás začne vydávat jako preferovanou kartu.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Platíte kartou? Pořád je to málo, tvrdí šéf Visa pro ČR
Rychlé platby dobývají Česko. Spořitelna hlásí milion
Místo peněženky stačí mobil. Platební karta je uvnitř

A.cz: Když se podíváme jenom na kreditní karty, tak tam naopak v Česku dominujete. Z celkových 2,2 milionu jsou zhruba dva miliony od vás, ukazuje statistika Sdružení pro bankovní karty. Co vám k tomu pomáhá?

Kreditní karty jsou náročnější produkt, u nich potřebujete být kreativnější. Prodat kreditní kartu je složitější, musíte zákazníkovi nabídnout víc benefitů. MasterCard historicky poskytoval silnou marketingovou podporu a expertízu podpory prodejních kanálů, zejména poboček. A to jsou faktory, které jsou u kreditních karet klíčové.

Debetní karty, bohužel, byly v Česku dlouhou dobu v doméně jakýchsi bankomatových karet, kdy vám banky řekly, ať si s touto kartou jdete vybrat do bankomatu. To se taky velmi mění a banky zjišťují, že debetní karta je produkt, na kterém se dá vydělat, a vyžadují stále větší podporu z hlediska marketingu, služeb s přidanou hodnotou, inovací i nastavení business modelu. Stejně tak jsou ale náročnější klienti, kteří za svou loajalitu očekávají výhody a benefity. Právě proto čím dál více bank preferuje MasterCard i v debetní oblasti.

Poplatky nejsou problém

A.cz: Trendem na poli platebních karet, který se už v Česku ujal, jsou bezkontaktní karty, už teď je každá pátá s touto funkcí. Budou postupně všechny české karty s bezkontaktní funkcí?

V horizontu tří let lze očekávat, že prakticky všechny karty budou bezkontaktní. Vydavatelé MasterCardu prakticky všechny karty dávají s touto funkcí. Bezkontaktní karty se v České republice stávají standardem. Zhruba čtvrtina karet MasterCard už jsou bezkontaktní a tento podíl narůstá.

A.cz: Jednou z podmnožin bezkontaktních plateb jsou mobilní platby. Můžou se uchytit stejně dobře?

Určitě ano. S tím, jak se postupně zapojují operátoři i výrobci telefonů a lidé postupně vyměňují mobily, bude daleko více příležitostí. Jinak věřím tomu, že si lidé vyberou z celé škály plateb tu, která jim vyhovuje. Někdo zaplatí mobilem, jiný kartou, další platební nálepkou. Je to stejné jako u knížek. Kdo chce, čte papírové vydání, jiný si vybere elektronickou čtečku. Mobily nemusí nutně vytěsnit plastové karty, přestože není pochyb o tom, že do budoucna budou hlavním nosičem.

A.cz: A budou dominovat spíš fyzické platby mobilem přes technologii NFC, nebo spíš virtuální platby?

Oboje bude mít své místo a zákazníkovi to vlastně bude jedno. I do České republiky zavedeme MasterPass, tedy mezinárodní peněženku, díky které z jedné aplikace zaplatíte kartou na bezkontaktním terminálu i na eCommerce či v mobilních aplikacích. Podíl virtuálních plateb bude narůstat společně s nárůstem významu elektronických obchodů a nákupů v mobilních aplikacích, ale zákazník nepozná rozdíl, na všechno mu bude stačit MasterPass.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Ztratil kartu i s PINem. Soud s bankou přesto vyhrál
Zneužít lze i karty, pokud lidé nepřemýšlí, říká expert
Druhá největší banka mění ceny. Prošli jsme je za vás

A.cz: Vaše aplikace MasterCard Mobile umožňuje vlastně obchodníkům přijímat platební karty i tam, kde nemají platební terminál. Platba probíhá přes vygenerovaný QR kód na počítači, tabletu či mobilu. Na jaký typ obchodů cílíte?

Typicky je tento typ platby určený pro obchody na internetu, pro nákupy přes billboardy nebo pro samoobslužné pokladny. Oproti tomu bezkontaktní PayPass míří do oblastí, kde je bezpodmínečně nutná rychlost, tedy pokladny supermarketů, rychlé občerstvení apod.

A.cz: Platí také to, že QR kódy by měly být alternativou za platební terminály u malých obchodníků, kteří nyní terminály odmítají? Když má někdo například krámek s keramikou a chce přijímat karty, jsou pro něj platby přes QR kódy?

Ano. Může si buď pořídit takzvaný mobilní POS terminál, což je přídavek k mobilnímu telefonu a přijímat karty klasicky přes čip nebo bezkontaktně. Může také na svém chytrém telefonu nebo tabletu zobrazovat QR kód a zaplatit přes digitální peněženku MasterCard Mobile. Toto řešení máme technicky připravené a záleží na dohodě banky s konkrétním obchodníkem. Oboje jsou levnější alternativy, které jsou aplikovatelné třeba i pro řemeslníky či taxikáře. Tedy na místa, kde není tak velká potřeba platbu provést v řádu zlomků sekundy.

A.cz: Jak moc levnější to je?

Pořizovací náklady mohou být až desetkrát levnější.

A.cz: A poplatek, který obchodníci z plateb odvádějí, je také menší?

To záleží na dohodě s bankou přijímající karty. Obecně ale poplatky nevnímáme jako problematické, protože karty obchodníkům zvyšují obrat a snižují náklady na riziko a práci s hotovostí, čili za platby kartou se platí jako za elektřinu či služby. Výhody ale získává i zákazník v podobně rychlejších, pohodlnějších a bezpečnějších plateb případně dalších benefitů. V neposlední řadě na kartách vydělává stát, protože elektronické platby omezují šedou ekonomiku, a tudíž zlepšují výběr daní.

A.cz: Kde se dále mohou karty uplatnit?

Karty jsou efektivní náhradou hotovosti, ale i dalších funkcí. Mrzí nás, že například Praha vynaložila obrovské investiční náklady na projekt Opencard, kde elektronickou peněženku prakticky nikdo nevyužívá. Dobrým příkladem je Bratislava, která zavedla časové kupony na platební kartu Maestro PayPass. Díky zapojení MasterCardu a banky byl celý projekt transparentní a zároveň bratislavský magistrát nestál prakticky žádné investiční náklady. Využilo se standardních karet vydávaných bankou, což je velká úspora, ale pro uživatele také komfort, neboť se kartou dá nejen prokázat revizorovi, ale také zaplatit na všech terminálech a město i soukromé subjekty nabídly další slevy a benefity. Program slev a výhod nyní v Bratislavě koordinuje právě MasterCard.

 

Právě se děje

Další zprávy