Špatné potraviny konečně přehledně? Test nového webu

Petr Kučera Petr Kučera
11. 7. 2012 5:30
Státní inspekce spustila aplikaci, která má usnadnit hledání ve výsledcích kontrol
Plesnivé salámy v litvínovské prodejně Zava
Plesnivé salámy v litvínovské prodejně Zava | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Státní potravinářská a zemědělská inspekce usnadní spotřebitelům přístup k výsledkům kontrol v obchodech. Dosavadní způsob, jakým na svém webu tyto výsledky průběžně zveřejňovala, byl totiž nepřehledný a neumožňoval vyhledávání.

Na nově spuštěném webu PotravinyNaPranýři.cz nyní mohou lidé hledat a třídit výsledky kontrol podle data zveřejnění, názvu potravin, obchodníků, výrobců, distributorů, míst prodeje či země původu.

Novinka, s níž se šéf inspekce Jakub Šebesta v úterý oficiálně pochlubil za přítomnosti ministra zemědělství Petra Bendla, má ale zatím několik nedostatků. Ukázal to první rychlý test online deníku Aktuálně.cz.

Jen část kontrol

Navzdory tvrzení zástupců inspekce, že obsahuje data od začátku letošního roku, lze v nové aplikaci najít jen kontroly uskutečněné od letošního května. Neobsahuje zatím ani nejnovější výsledky, které přitom inspekce rozeslala médiím už před týdnem (a které současně zveřejnila na svém "hlavním" webu szpi.cz).

I do nového systému jsou zaneseny jen kontroly, při nichž inspekce zjistila nedostatky. Spotřebitel se tedy bohužel nedozví, kolik kontrol proběhlo celkově a jaké obchody při nich naopak uspěly. Přestože se podíl zjištěných nedostatků rok od roku zvyšuje, pro objektivnější přehled by prospěl celkový kontext.

Záhadné vyhledávání

Druhým nedostatkem údajně „jednoduché a intuitivní aplikace" je komplikované vyhledávání.

Zde se zřejmě projevuje „úřednický" přístup, kdy má přednost forma nad uživatelským komfortem. Paradoxní přitom je, že při zvolení jednoduššího způsobu vyhledávání zobrazí aplikace lepší výsledky než při použití podrobného vyhledávání.

Příkladem je řetězec Albert, provozovaný společností Ahold. Pokud uživatel zadá do podrobného vyhledávání běžně používaný a logičtější název Albert, neukáže mu systém žádné výsledky. Jestliže však jméno řetězce zadá do pole pro jednoduché (rychlé) hledání na úvodní stránce aplikace, zobrazí se mu osm záznamů.

Podobně je tomu u řetězce samoobsluh Hruška. Ten je totiž v obchodním rejstříku oficiálně zapsán jako H R U Š K A (tedy s velkými písmeny a mezerami mezi nimi), ačkoliv na svém webu a samozřejmě i v prodejnách používá standardní výraz Hruška.

Kdo chce na nové aplikaci najít nedostatky v tomto řetězci a zadá logicky "Hruška", v podrobném vyhledávání neuspěje. V jednodušším rychlém vyhledávání mu přitom aplikace najde dva výsledky. A kdo si pak klikne na název řetězce (ve výpisu výsledků), ten se najednou dostane hned k sedmi výsledkům.

Místo Polsko zkuste "intuitivně" Poland

Neuspěje ani zájemce o snadné hledání podle země původu nebo výroby. Ty jsou totiž v jinak česky komunikující aplikaci uvedeny v angličtině.

Po zadání slova Polsko najde systém jen sedm výrobků, přičemž u dvou není ani z podrobného popisu jasné, co měly s Polskem společného. Kdo si následně klikne na Poland u některé z těchto sedmi položek, zobrazí se mu najednou dvacet osm nedostatků týkajících se polského zboží v Česku.

A například po slově Vietnam nabídne aplikace dva výrobky, zatímco po kliknutí na "Viet Nam" sedm.

Problémy mohou nastat i u řetězců, které své obchody na okrajích velkých měst důsledně nazývají podle obcí, na jejichž katastru leží. Kdo by hledal například plzeňský Globus, musel by místo logického Plzeň zadat Chotíkov, místo Karlových Varů pak Jenišov, místo Ústí nad Labem pak Trmice (dodejme však, že právě Globus patří k řetězcům s nejmenším počtem zjištěných nedostatků).

Inspirace pro ostatní?

Navzdory nedostatkům však lze u nové aplikace pochválit snahu o přehlednost, zveřejňování fotografií výrobků (u starších sice chybí, ale u nově přidaných prý budou standardem) nebo rozdělení na nejakostní, falšované a nebezpečné potraviny.

Mapa výsledků kontrol, kterou už od začátku letošního roku nabízí online deník Aktuálně.cz, tak dostává vážnou konkurenci.

Relativně přehledná aplikace umožňující vyhledávání (byť s chybami) se může stát inspirací i pro další kontrolní instituce.

Například Česká obchodní inspekce dosud zveřejňuje výsledky kontrol čerpacích stanic a seznamy nebezpečných výrobků čistě chronologicky bez možnosti třídění nebo snadné práce s archivem. Podobně „slouží" spotřebitelům také hlavní hygienik na webu ministerstva zdravotnictví.

Výsledky některých dalších státních kontrol pak nejsou pro běžného spotřebitele dostupné vůbec nebo jen velice obecně (bez konkrétních jmen či názvů pokutovaných společností).

Do nové aplikace PotravinyNaPranýři.cz by se podle ministra Bendla mohly brzy zapojit další instituce, které mají co do činění s potravinami, především Státní veterinární správa.

"Vedle hlavního účelu - zveřejňování prohřešků - chceme v dohledné době přidat také vzdělávací část, která by se věnovala zvyšování obecné informovanosti o všem, co se kvality a jakosti týče," dodává Bendl. I tento obsah už přitom Státní potravinářská inspekce poskytuje na svém "domovském" webu.

Přidejte si nás na Facebook, aby vám neunikly další aktuality a praktické rady:

 

Právě se děje

Další zprávy