Při každé třetí kontrole něco najdeme, říká šéf ČOI

Petr Kučera Petr Kučera
26. 2. 2011 19:40
Lidé se na obchodní inspekci obracejí čím dál častěji, dali téměř 19 tisíc podnětů
Jan Štěpánek, pověřený řízením České obchodní inspekce
Jan Štěpánek, pověřený řízením České obchodní inspekce | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - O dva až tři tisíce roste každým rokem počet podnětů, které Česká obchodní inspekce dostává od spotřebitelů. Od letošního roku jí navíc přibude práce kvůli zpřísnění zákona o spotřebitelském úvěru.

Kolik ze spotřebitelských stížností bylo oprávněných, jaká byla výše pokut a jak si kontroloři v časech škrtů poradí s nárůstem práce? O tom je druhá část rozhovoru s Janem Štěpánkem, který inspekci řídí od loňského listopadu.

Aktuálně.cz: Kolik jste vloni uskutečnili kontrol a v kolika z nich jste zjistili nějaké porušení předpisů?

Jan Štěpánek: Česká obchodní inspekce vloni uskutečnila 48 tisíc kontrol, zhruba o 1500 méně než v předchozím roce. Porušení předpisů jsme zjistili v téměř třetině případů, meziročně se tento podíl prakticky nezměnil.

A.cz: Pokuty zůstaly také přibližně na úrovni roku 2009?

Ano, celková výše pokut vloni dosáhla 62,84 milionu korun, to je o 1,6 milionu více než v roce 2008.

A.cz: Komu jste udělili nejvyšší pokutu a za co?

Vysoké pokuty byly ukládány obecně za prodej jakostně nevyhovujících pohonných hmot, konkrétně ta nejvyšší z nich byla tři miliony korun (přehled pokut uložených čerpacím stanicím najdete zde - pozn. red.)

A.cz: Kolik podnětů jste vloni dostali přímo od spotřebitelů?

Vloni přišlo téměř 19 tisíc podnětů, ale jen asi pětina se ukázala oprávněných. Počet podnětů od spotřebitelů roste každým rokem o dva až tři tisíce.

A.cz: Čeho se nejčastěji týkaly?

Nejvíce jsou stížnosti na způsob vyřizování reklamací, konkrétně na porušení reklamačních práv upravených občanským zákoníkem. Jenže v těchto případech není ČOI oprávněna do sporu zasahovat, rozhodnout mezi spotřebitelem a prodávajícím může jedině soud.

Fotogalerie: Nebezpečné hračky a další výrobky, před nimiž varovala ČOI

Kromě reklamací jsou předmětem podnětů stížnosti na neseznámení s cenou nebo nesprávné účtování, na internetové obchody, pohonné hmoty, nekalé obchodní praktiky nebo veřejné stravování a řada dalších.

A.cz: Kolik z těch podnětů od veřejnosti nepatří do vaší kontrolní pravomoci?

Je to velká část z nich, vlastně každá šestá. Ale přesto i díky nim získáváme informace o situaci na trhu a oblastech, které spotřebitelé vnímají jako problematické.

S přísnějšími pravidly pro úvěry si poradíme

A.cz: Nový zákon o spotřebitelských úvěrech od letošního roku mimo jiné zpřísnil podmínky pro poskytovatele nebankovních půjček. Nová pravidla má kontrolovat právě ČOI. Už jste zaznamenali nárůst podnětů od spotřebitelů?

Zatím nejde o skokový nárůst, i když je předčasné hodnotit to nějak komplexněji. Od začátku roku do poloviny února jsme ke smlouvám na spotřebitelský úvěr dostali 21 podnětů, ale zatím jen 12 šetření bude probíhat vzhledem k datu uzavření smlouvy podle nového zákona. Smlouvy uzavřené do 31. prosince 2010 se řídí ještě starým zákonem. Jsou to podobná čísla jako na začátku loňského roku.

A.cz: Podle výroční zprávy za celý rok 2009 jste v této oblasti uskutečnili 174 kontrol, porušení předpisů jste zjistili v 65 případech. Jak to dopadlo v loňském roce?

Vloni jsme uskutečnili 156 kontrol týkajících se spotřebitelských úvěrů a porušení předpisů bylo zjištěno v téměř 46 procentech případů. V naprosté většině šlo o pravidla pro reklamu, ve třinácti případech pak o nedostatky v konkrétních smlouvách.

A.cz: Zpřísněním zákona vám od letošního roku - i když zatím jen teoreticky - přibyla práce. Současně jste dostali, stejně jako ostatní státní instituce, o 10 procent méně peněz na platy. Jak jste si s tím poradili?

Především jsme neobsazovali pracovní místa, která byla volná. A v rámci celé ČOI jsme dali zatím 24 výpovědí pro nadbytečnost - a to na základě rozhodnutí jejich nadřízených, včetně zaměstnanců ve zkušební době nebo se smlouvou na dobu určitou.

A.cz: Vloni jste měli zhruba 480 zaměstnanců, z toho kolem 370 inspektorů. Projeví se propuštění dvaceti lidí na kontrolní činnosti?

Nepředpokládám, že by se tím náš výkon snížil, věřím spíše v opak, tedy že budeme ještě efektivnější.

A.cz: Více kontrol při menším počtu lidí? Jak to uděláte?

To je podmíněno celou řadou změn. V návaznosti na novou organizační strukturu jsme převedli velkou část administrativních a podpůrných činností z regionálních inspektorátů na ústředí, takže teď se opět mohou plně věnovat samotné kontrolní činnosti. V minulosti byly v tomto směru určité rezervy.

Foto: Ludvík Hradilek
Čtěte také první část rozhovoru:
Soupis nepoctivých pumpařů se rozroste o 80 položek

A.cz: Zmíněná oblast spotřebitelských úvěrů je poměrně odborně náročná. Kolik specialistů se jí v rámci ČOI věnuje?

Každý ze sedmi regionálních inspektorátů na to má zhruba dva až tři specialisty.

A.cz: Budete prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu, pod nějž "patříte", navrhovat přesun či sjednocení kompetencí v oblasti spotřebitelských úvěrů na Českou národní banku nebo Finančního arbitra ČR? Zatím platí, že prakticky podobnou oblast kontrolují jak oni, pokud jde o bankovní instituce, tak vy, pokud jde o nebankovní poskytovatele.

Nový zákon vymezuje dozorovou odpovědnost mezi Českou národní banku a ČOI přesně, takže zatím jsme o tom neuvažovali. Spotřebitelé jsou zvyklí podávat stížnosti ČOI - a zatím si s tím umíme poradit.

A.cz: Poskytovatelům spotřebitelských úvěrů můžete udělit pokutu až pět milionů korun. Jaká byla ta nejvyšší, kterou jste v praxi udělili, a za co?

Byly to pokuty ve výši 10 000 Kč, a to za porušení informačních povinností. Celkem bylo uloženo 34 pokut.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Chcete půjčku? Dostanete více práv, stát vás ochrání
Mezi stojany jako špióni. Kontrolovali jsme s ČOI slevy

A.cz: Pokuty jsou poměrně nízké, vždyť úmyslně podvádějící společnost si takovou částku brzy vydělá zpátky. Platí i v tomto případě, že na firmy, které dostaly pokutu, se zaměříte i při dalších kontrolách?

Obecně to tak je, i když spotřebitelské úvěry jsou v tomto směru specifická oblast. Posuzujeme totiž obvykle konkrétní smlouvu, a to jak na základě podnětu spotřebitele, tak z moci úřední. Takže opakovaná kontrola z naší iniciativy je samozřejmě možná a v případě dalšího porušení právních povinností se zjištění odrazí na výši sankce. Něco jiného je samozřejmě reklama na tyto úvěry, tam si můžeme nápravu ověřit poměrně snadno.

 

Právě se děje

Další zprávy