Chcete vrátit nevhodný dárek? Víme, na co máte nárok

Petr Kučera Petr Kučera
29. 12. 2010 14:55
Praktické rady a časté omyly ohledně vracení zboží
Foto: Aktuálně.cz

Věnovali jste vašemu blízkému krásný dárek a zjistili, že už má doma úplně stejný? Nebo jste prostě špatně odhadli jeho vkus? Nevejde se do svetru, který jste mu koupili? Nebo jste mu objednali dárek přes internet, ale do slíbeného termínu nic nepřišlo?

Přečtěte si, jak můžete vrátit zboží prodávajícímu, přestože nemá žádné objektivní vady. Nejde tedy o klasickou reklamaci, o níž podrobněji píšeme v samostatném článku.

Nákup přes internet

Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej do 14 dnů vrátit i bez udání důvodu.

Tato možnost vyplývá přímo z občanského zákoníku (§ 53 odst. 7) a je na ní tedy automatický nárok. Nezáleží na tom, zda ji prodejce výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách.

Podobně můžete odstoupit od kupní smlouvy i v dalších případech, kdy si zboží nekoupíte přímo v kamenném obchodě a nemůžete si jej tedy vyzkoušet nebo alespoň prohlédnout. Zákon hovoří o "uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku". Podmínkou však je, že jde o takzvané spotřebitelské smlouvy, tedy že prodávajícím je podnikatel a kupujícím "běžný občan".

Odstoupit od smlouvy lze také, když vám v obchodníkem uvedeném termínu nic nepřišlo.

Co nejde vrátit

    Ani u internetových a podobných nákupů nelze vrátit určité druhy zboží nebo služeb (jedině že byste se na tom s prodávajícím výslovně dohodli).

    Podle zákona nemůže nakupující odstoupit od těchto smluv:

  • poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění
  • na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele (například akcie)
  • na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu (například oblek nebo počítač "na míru"), jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání (například potraviny)
  • na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal
  • na dodávku novin, periodik a časopisů
  • spočívajících ve hře nebo loterii


  • Zajímavostí je, že zákon při nákupu na internetu nezakazuje vracení spodního prádla nebo věcí osobní hygieny.

Nákup v běžné prodejně

Naopak při všech ostatních nákupech nemáte na "bezplatné" vrácení zboží zákonný nárok. U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, tedy záleží jen na prodávajícím, zda vám takovou možnost dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Není to jeho povinnost.

Většina prodejců však bez problémů vymění nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží za jiné ve stejné nebo vyšší hodnotě. Ani to však neplyne automaticky ze zákona.

Pokud ale prodejce před nákupem výslovně slíbí, že zboží lze bez sankcí vyměnit, je tímto vlastním (dobrovolným) slibem vázán. Nespokojte se ale s ústním ujištěním prodavače. Takový slib by měl mít písemnou podobu, ať už formou veřejného prohlášení (leták v prodejně, tisková zpráva na webu, ustanovení v obchodních podmínkách) nebo individuální dohody (kupní smlouva, doklad o nákupu).

Objednáte na internetu, vyzvednete v obchodě

Někteří prodejci nabízejí nákup přes internet, přičemž objednané zboží si můžete kromě jiného vyzvednout také osobně ve výdejním centru (prodejně). I v takovém případě však platí práva týkající se smlouvy přes internet, nikoliv kamenné prodejny.

Podle zákona je totiž rozhodující nikoliv forma předání zboží, ale způsob uzavření kupní smlouvy.

Pozor však na situace, kdy si přes internet například jen "(ne)závazně rezervujete" zboží v prodejně, a kupní smlouvu pak fakticky uzavřete až v prodejně poté, co si zboží prohlédnete.

Důležitých 14 dnů

Jak se počítá 14 dnů, během nichž můžete odstoupit od smlouvy u nákupů přes internet, telefon nebo jiných "dálkových" forem?

Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny (kalendářní) dny, nikoliv jen ty pracovní. Nicméně připadne-li poslední den této čtrnáctidenní lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem až nejblíže následující pracovní den (typicky pondělí).

Odstoupení od smlouvy však v poslední den lhůty nestačí jen odeslat. Musíte jej v tento den prokazatelně oznámit (doručit) prodávajícímu. Klasický dopis tedy pošlete raději tři dny předem, nejlépe doporučeně. Oznámení mailem sice stačí až v poslední, čtrnáctý den, ale tak, aby si jej adresát mohl reálně přečíst během své provozní doby. Navíc vznikne-li spor ohledně doručení mailu, bude důkazní povinnost na straně odesílatele.

Tyto hračky k Vánocům nekupujte, varuje ČOI:

Seriózní obchodníci nabízejí příslušný formulář přímo na svém webu. Stačí jej tedy vyplnit, odeslat přes web a hlavně si pak schovat potvrzení od prodejce o doručení takového oznámení.

Čtrnáctý den je nicméně rozhodující jen pro oznámení (doručení) odstoupení od smlouvy. Stačí tedy, když toto odstoupení oznámíte prodávajícímu včas, zatímco samotné zboží můžete poslat zpátky až třeba patnáctý den - nárok na jeho vrácení tím neztratíte.

Chyběly na webu informace?

Jestliže však obchodník, prodávající zboží "dálkovým způsobem", při nákupu neuvedl informace požadované zákonem, prodlužuje se čtrnáctidenní lhůta automaticky na tři měsíce.

Zmíněné povinné informace stanoví odstavec 4 zmíněného paragrafu 53 občanského zákoníku. Typicky jde o název, identifikační číslo či sídlo obchodníka, název a hlavní charakteristiky zboží, konečnou cenu či náklady na dodání.

Pokud vám obchodník sdělí chybějící informace dodatečně, počítá se (teprve) od tohoto okamžiku čtrnáctidenní lhůta místo tříměsíční.

Vyrovnání do 30 dnů

Poté, co zboží zakoupené přes internet, telefon, teleshopping či podobnými způsoby vrátíte prodávajícímu (přesněji řečeno odstoupíte od smlouvy), musí vám vrátit cenu zboží nejpozději do 30 kalendářních dnů.

Náklady na odeslání

Při vrácení zboží zakoupeného "na dálku" v zákonné lhůtě 14 dnů (případně zmíněných tří měsíců) si obchodník nemůže klást žádné další podmínky nad rámec zákona.

Má nárok pouze na "náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží". Může po vás tedy požadovat zaplacení dopravy (poštovného) jak směrem k vám, tak zpátky k němu. Počítejte´proto s tím, že při vrácení zboží vám proplatí jen cenu samotného zboží. Poštovné už zpátky nejspíš nedostanete.

Z vlastních peněz také budete muset zaplatit náklady na odeslání zboží od vás zpátky k prodávajícímu. V každém případě však stačí odeslání poštou, nemusíte nikam jezdit (například do skladu nebo prodejny obchodníka) ani platit kurýra.

Kromě zmíněných skutečných nákladů vám obchodník nesmí účtovat žádné sankce, pokuty či poplatky.

Původní obal

Vracené zboží samozřejmě nesmí být poškozené nebo viditelně opotřebované, nesmí chybět jeho část ani návod a další dokumenty.

V ideálním případě byste měli zboží vracet v původním obalu, není to však vaší zákonnou povinností. Počítejte však s tím, že náklady na opětovné zabalení zboží do původního stavu si pak obchodník může připočíst k výše uvedeným skutečně vynaloženým nákladům - zákon mu to dovoluje.

Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně. Tam máte na bezplatné vrácení zboží nárok jen tehdy, pokud jste si ho s obchodníkem výslovně domluvili nad rámec zákona (stačí, když prodejce sliboval tuto možnost například ve svém letáku).

Klasický obchod si může také určit podmínky pro vrácení - například povinnost vrátit pouze neotevřené zboží, nutnost původního obalu, zaplacení sankčního poplatku či nutnost výměny za jiné zboží v přinejmenším stejné ceně.

Na co si ještě dát pozor

I když jste podepsali kupní smlouvu nebo obchodní podmínky, kde například internetový prodejce výslovně nepřipouští možnost vrácení zboží nebo povinnost vracet jej nerozbalené, je rozhodující znění zákona.

Obecně platí, že spotřebitelské smlouvy se mohou odchýlit od zákona pouze ve prospěch nakupujícího, nesmějí tedy omezit jeho práva (lze například prodloužit lhůtu pro vrácení zboží, nikoliv ji zkrátit pod zákonných 14 dnů).

Přišlo vám něco jiného? Nebo vadného?

Situace, kdy vám přes internet přišlo zcela jiné zboží, než jaké jste si objednali, se považuje za klasickou reklamaci. Tento postup je pro zákazníky výhodnější než zmíněné odstoupení od smlouvy - zejména proto, že veškeré související náklady musí platit prodávající (zejména poštovné a podobně).

O tom, jak postupovat při reklamaci vadného zboží, si přečtěte v samostatném článku.

Tyto hračky k Vánocům nekupujte, varuje ČOI:

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Jak reklamovat vadné zboží? Čtěte krok za krokem
Který obchod vás štve a kde nakupujte rádi? Hlasujte
Naštval vás živnostník? Konečně mu to můžete vrátit

 

Právě se děje

Další zprávy